Wat is er nieuw

Algeneter ziek?

arne

Member
Lid geworden
2 februari 2025
Leeftijd
21
Algeneter ligt al een paar dagen op dezelfde plek, heeft precies ook wat bruine plekken gekregen… ook eet hij al een tijdje niet meer. Help asap aub

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 115
Moeilijk te zien op de foto, maar de bruin-rode vlekken kunnen betekenen dat hij interne infecties heeft. Ik zie ook roodachtige banen in de borstvin, had hij dat al of is dat nieuw?

Wat ik zo gauw zie is dat je een grove bodem hebt. Dat geeft een verhoogd risico op dit soort dingen omdat het vuil vasthoudt. Vooral voerresten wil je echt niet laten rotten in je bak. Het geeft extra bacteriën voor je vissen om mee te dealen zeg maar.

Er is geen medicatie die goed werkt (zeker als je vis niet eet) maar wat je wel kunt doen is het water goed schoonhouden. En overwegen de bodem te vervangen door een zandbodem. Je huidige bodem is echt geen aanrader, eerlijk gezegd. 🙂

Top, dankjewel! Ik heb gisteren mijn water voor 40% ververst omdat hij best troebel was, maar ik denk dat inderdaad mijn bodem heel vuil is. Onlangs heb ik een stofzuiger gekocht, maar moet nog uitdokteren hoe deze werkt. Hopelijk word hij snel beter. Bedankt voor je hulp 🙂

No prob. Troebel water geeft wel iets aan ja, dan is het evenwicht in de bak vaak niet op orde. 🙂 Het zou best kunnen dat je filtering bekijken ook nog winstpunten kan opleveren. Wat zijn je bakmaten en welk filter + filtermateriaal gebruik je? En hoe ziet het onderhoud van het filter eruit?

• Leuk
Waarderingen: arne
Eum, ik heb de starter kit 50 van Superfish, hij is 40 liter. Ik kuis de filter elke week uit, en ja het is nodig 😅.

Heb je die algeneter in een40
Liter aquarium met het bijbehorend binnenfiltertje? Dat is wachten op ellende. Vis vervuilt veel te veel voor dit filter en hoort in een groter aquarium.
Hij houdt t misschien nog een poosje vol, maar dit is helaas geen recept voor succes. Sorry. Dit had je vast niet willen horen.

Als ik inzoom zie ik witte stip? Kan behoorlijk naast zitten hoor maar wat zijn de kleine witte stipjes op zijn lichaam?

Algen eter heeft een zand bodem nodig en een Aquarium van minimaal 80cm. dan zit je op meer dan 40 liter. ik heb 2 Ancistrussen in een 120cm 240 liter bak . 2 mannen en ze zijn erg territoriaal maar gaat goed omdat ze genoeg plaats hebben en ieder een eigen hol want voor de algeneter is een hol erg belangrijk ,daar slapen ze en kunnen ze zich terug trekken als schuilplaats.

Eum, ik heb de starter kit 50 van Superfish, hij is 40 liter. Ik kuis de filter elke week uit, en ja het is nodig 😅.
Aha. Ik denk dat daar ook een deel van het probleem zit. Een filter kun je het beste zo min mogelijk schoonmaken. Ik zeg altijd maar: een vies filter is schoon water, en omgekeerd. Als het filter helemaal schoongemaakt wordt, kunnen de bacteriën die daarin zaten hun werk niet meer doen. Er blijven stoffen in het water achter die gaan rotten. Gevolg is dan troebel water en een grotere kans op ziektes.

Dus eigenlijk wat de anderen al zeggen: grotere bak, groter filter. 🙂 En dan zuinig zijn op de bruine drab in het filter.

Heb je enig idee van de soort algeneter die je hebt? Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt wel een van de groter wordende plecosoorten. De meest voorkomende kleine algeneter (borstelneus) had eventueel nog gekund in deze bak, maar die ziet er anders uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan