'algeneter'


Sol

Well-known member
Lid geworden
10 september 2020
Berichten
185
Deze 'algeneter' op 2dehands.be (helaas niet een erg duidelijke foto) zoekt een nieuw thuis. Zou 'wegens te groot voor het aquarium' al genoeg zeggen, of zegt dat niks met al die nanobakken tegenwoordig? Wie kan zeggen of het een pleco of ancistrus is, en welk type?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201214-224848~2.png
    Screenshot_20201214-224848~2.png
    240.2 KB · Weergaven: 125
Flinke stenen ten opzichte van de vis die op een L221 lijkt
Als die te groot is voor het aquarium en de vis is pak em beet een cm of 15 (gokje) dan zijn die keien om hem heen wel minstens 10 cm..

Beetje fuzzy geheel zo
 
Inderdaad, flinke stenen. Ik wacht nog op meer informatie van de huidige verzorger, waarvan ik vermoed dat ze zelf niet weet welk type het is. Heb o.a. de huidige lengte en leeftijd (in hoeverre bekend) gevraagd. Zijn ik er nog vragen die ik zou kunnen stellen om meer zekerheid te hebben over de soort?
 
Het is geen héél erg duidelijke foto, maar het gaat hier in elk geval om een Pterygoplichthys-soort en zeer waarschijnlijk om G. pardalis.
Die haalt makkelijk 25 tot 30 cm. en is dus al gauw "te groot voor het aquarium".

Afgezien van het formaat is dit op zich geen heel moeilijke soort, maar je moet dan wel hopen op iemand met een bak van 150 cm. of groter .....

Ik zou zeggen: plaats de vis op het forum "Aangeboden" en kijk wat er gebeurt!
 
Lol, voor de duidelijkheid het is niet mijn vis. Maar laat ik dat eens doen in de hoop dat deze vis een gepaste nieuwe thuis vindt. 🙂Ik zal er de link naar het zoekertje 2dehands.be wel plaatsen.
 
Zojuist reactie gekregen. Huidige verzorger zegt dat het een ancistrus is, weet de leeftijd niet, maar heeft de vis nu een jaar. Het is nu 5-6cm en heeft nog geen borsteltjes op de neus.
 
Zojuist reactie gekregen. Huidige verzorger zegt dat het een ancistrus is, weet de leeftijd niet, maar heeft de vis nu een jaar. Het is nu 5-6cm en heeft nog geen borsteltjes op de neus.
dat is 100% geen ancistrus maar je standaard pleco'tje van 30cm groot max uiteindelijk. ;)
 
Pterigoplychthys pardalis wordt zelfs 40-50 cm groot. Mijn geadopteerde Teuntje was ook zo groot toen ze vorig jaar op 16-jarige leeftijd overleed. Achteraf was mijn bak natuurlijk ook te klein voor haar, maar in ieder geval ruimer dan de bak waar ze vandaan kwam. Volgens de oude eigenaren duurde het een paar jaar voor ze echt groot werd. Ze was 8 of 9 toen ik haar kreeg, en bleef zelfs nog doorgroeien. Het was wel een hele leuke vis, maar een baklengte van minimaal 150 cm is echt een must.
 
Hmm, 3 tegen 1 nu. Gebeurt het nog vaak dat pleco's worden verkocht als ancistrus?
 
Pterigoplychthys pardalis wordt zelfs 40-50 cm groot. Mijn geadopteerde Teuntje was ook zo groot toen ze vorig jaar op 16-jarige leeftijd overleed. Achteraf was mijn bak natuurlijk ook te klein voor haar, maar in ieder geval ruimer dan de bak waar ze vandaan kwam. Volgens de oude eigenaren duurde het een paar jaar voor ze echt groot werd. Ze was 8 of 9 toen ik haar kreeg, en bleef zelfs nog doorgroeien. Het was wel een hele leuke vis, maar een baklengte van minimaal 150 cm is echt een must.
Om eerlijk te zijn is voor een algeneter die 40cm wordt 150cm nog te krab. Het zijn weliswaar geen zwemmers maar stel je voor als hij even zichzelf afzet, wat er dan gebeurd. 200cm a 250cm is denk ik wel echt minimaal imo
 
Zo kwamen de vorige eigenaren van mijn pleco Teuntje ook aan haar. Of gewoon als algeneter, want in de LFS hebben ze vaak ook de ballen verstand van de soorten. Mij verkochten ze ooit een ancistrus als otocinclus, en ik wist toen ook nog helemaal niks.
 
Er zijn zoveel 'foute' vissen te koop
Goudvissen, mesvissen, Arowana, Clownbotia, modderkruipers, alen, Sumatranen, ga maar door de lijst is eindeloos

Soms bewust onthouden van verdere info zodat de klant onwetend blijft, danwel een hardnekkige onwetendheid van de verkoper
maar natuurlijk ook de onwetendheid van de koper zelf, natuurlijk weten wij als meer ervaren vissenkoper al het één en ander, echter even nakijken met wat voor vis je te maken hebt en wat voorkeuren van huisvesting, biologie, gedrag en groei zijn gebeurd bijna niet.

Ik durf wel te stellen dat ongeveer de helft van alle meer exclusieve vissen ongeschikt is voor het doel of bestemming waarin ze uiteindelijk terecht komen
 
Er zijn zoveel 'foute' vissen te koop
Goudvissen, mesvissen, Arowana, Clownbotia, modderkruipers, alen, Sumatranen, ga maar door de lijst is eindeloos

Soms bewust onthouden van verdere info zodat de klant onwetend blijft, danwel een hardnekkige onwetendheid van de verkoper
maar natuurlijk ook de onwetendheid van de koper zelf, natuurlijk weten wij als meer ervaren vissenkoper al het één en ander, echter even nakijken met wat voor vis je te maken hebt en wat voorkeuren van huisvesting, biologie, gedrag en groei zijn gebeurd bijna niet.

Ik durf wel te stellen dat ongeveer de helft van alle meer exclusieve vissen ongeschikt is voor het doel of bestemming waarin ze uiteindelijk terecht komen
hmmmmm niet mee eens.
Er zijn geen foute vissen te koop. Er is onwijs slecht advies, en de mensen die ze kopen zijn verantwoordelijk. Als hun zich zouden inlezen en het advies zouden gebruiken, zouden dat soort vissen niet verkocht worden. De enige 3 vissen die ik eigenlijk echt vind dat ze moeten verbieden zijn goudvissen, pangasius haaien en pleco's gewoon puur om het feit dat ze dagelijks in de tientallen aantallen worden verkocht per winkel aan mensen die er geen plek voor hebben.

Blijft jammer dat vissen minder recht hebben dan andere dieren en worden gezien als iets wat gewoon zo het toilet in kan.
 
Dat zeg ik
hmmmmm niet mee eens.
Er zijn geen foute vissen te koop. Er is onwijs slecht advies, en de mensen die ze kopen zijn verantwoordelijk. Als hun zich zouden inlezen en het advies zouden gebruiken, zouden dat soort vissen niet verkocht worden. De enige 3 vissen die ik eigenlijk echt vind dat ze moeten verbieden zijn goudvissen, pangasius haaien en pleco's gewoon puur om het feit dat ze dagelijks in de tientallen aantallen worden verkocht per winkel aan mensen die er geen plek voor hebben.

Blijft jammer dat vissen minder recht hebben dan andere dieren en worden gezien als iets wat gewoon zo het toilet in kan.

Onwetendheid
Je kunt het geloven of niet terwijl ik met de neus in de filterwatten zat te koekeloeren of mijn maat er ook bij zat, wordt er vorige week achter mij (bij de Jumper) een schooltje Jack Dempsey verkocht

No Way Wow GIF by The Ringer


Een schooltje (jaja waren nog cute lieve kleintjes)
De verkoopster meende dat het wel kon in een grote bak tussen van alles en nog wat
de koper vond ze zo leuk tussen van alles en nog wat

Jack Dempsy's !!!
toen heb ik er mij mee bemoeid, gezegd dat ze zelfs pirañas niet bij een Jack kunnen zetten
En gezegd doe eerst maar es goed googlelen dan,want die wil je niet, echt niet..

lol
Kijk dit maar es hahaha

 
hmmmmm niet mee eens.
Er zijn geen foute vissen te koop. Er is onwijs slecht advies, en de mensen die ze kopen zijn verantwoordelijk. Als hun zich zouden inlezen en het advies zouden gebruiken, zouden dat soort vissen niet verkocht worden. De enige 3 vissen die ik eigenlijk echt vind dat ze moeten verbieden zijn goudvissen, pangasius haaien en pleco's gewoon puur om het feit dat ze dagelijks in de tientallen aantallen worden verkocht per winkel aan mensen die er geen plek voor hebben.

Blijft jammer dat vissen minder recht hebben dan andere dieren en worden gezien als iets wat gewoon zo het toilet in kan.
Ik ben het hier wel mee eens, alleen dan met uitzondering van het tweede deel van de laatste regel.
Want juist de mensen die hier deze posts lezen vinden dat niet, anders waren ze hier überhaupt niet!

Wat ik wèl absoluut vind is dat mensen zich, bijvoorbeeld op dit forum, beter zouden moeten inlezen over een bepaalde soort waar ze hun zinnen op hebben gezet vóórdat ze vissen aanschaffen.
Maar dat vind ik ook als het gaat over bijvoorbeeld konijnen, kippen, katten of honden.

Zéker in deze Corona-tijd.
Veel dieren die in de eerste "lock-down" als tijdverdrijf werden gekocht zijn al weer teruggebracht.
En nu zullen er wel weer veel asieldieren gekocht gaan worden om de ledige lockdown-tijd op te vullen.
En zodra iedereen weer naar werk of school terug kan worden die dan óók weer teruggebracht.

We hebben het hier natuurlijk wèl over levende wezens, en wij mensen zijn degenen die ervoor kiezen de zorg voor die wezens op ons te nemen!
Dat schept een verplichting!
En het eerstvolgende ongefundeerde, niet-onderbouwde, en meestal ondoordachte paniekbesluit van Rutte en de zijnen ontslaat niemand van de verantwoordelijkheid die hij/zij tegenover een ander schepsel is aangegaan!

Wat niet wegneemt dat goudvissen wat mij betreft best mogen worden verkocht aan wie deze vissen een ruime vijver ter beschikking kan stellen .....
 
Laatst bewerkt:
Juist. Van het moment dat je een levend wezen 'koopt' (het is mij werkelijk bizar dat je een leven kunt kopen) of overneemt of wat dan ook, ben jij verantwoordelijk voor dat wezen en het welzijn van dat wezen, en ben je moreel verplicht om voor de rest van zijn of haar leven voor dat wezen te zorgen, danwel te voorzien in een andere goede verzorger die het van je over neemt.
Daarom is het belangrijk om liefst ver op voorhand alle informatie tot je te nemen over dat wezen, en oprecht bij jezelf na te gaan of je over de ruimte, tijd, middelen, energie en toewijding beschikt om dat wezen te geven wat het nodig heeft.

Dieren (ook wij mensen) zijn geen gebruiksvoorwerp, meubelstuk of commoditeit. Helaas worden ze wettelijk nog altijd beschouwd als 'bezit' (hier, tegenwoordig, wij mensen niet meer, gelukkig). Helaas worden ze door veel mensen gezien als 'leuk voor de kinderen', 'gezellig voor de feestdagen', 'past mooi bij mijn handtas' of 'flinke extensie van mijn mannelijkheid' etc. Tot het dan ene niet meer leuk of mooi is, of te veel moeite of onhandelbaar. Als zo'n dier geluk heeft komt ie nog in het asiel.

Nou ja, sorry, door het opvangwerk wat ik doe zie ik vooral het negatieve. Er zijn natuurlijk ook een hoop mensen die het echt met heel hun hart goed bedoelen maar gewoon niet over genoeg of juiste kennis beschikken (en gelukkig ook een hoop mensen die wel over de juiste kennis beschikken, maar die zijn het probleem niet). En laten we eerlijk zijn; hoe meer je leert, des te meer besef je dat nog maar weinig weet. Ook ik leer elke dag dat ik het beter of anders moet doen.

Persoonlijk pleit ik altijd tegen fokken en kopen, en vòòr sterilisatie en adoptie, gezien er al zo veel dieren in asielen en opvang zitten, wachtend op een gouden mandje.
Met vissen is dat ietwat ingewikkelder natuurlijk. Je kunt vissen niet steriliseren (naar mijn weten), maar er zijn wel broodfokkers om te mijden. Er zijn wel overal afgedankte 2dehands vissen te vinden van mensen die zich vergist hebben in de zorg of ze gewoon zat zijn. Mensen die er wel de kennis en benodigdheden voor hebben zouden die kunnen opvangen om ze een beter leven te bieden.

Nou zit ik op mijn praatstoel en raak ik helemaal off topic.
Oh nee, het ging juist om een tweedehands vis die een nieuw thuis zoekt.😄
 

Terug
Bovenaan