Algeneters bij maanvissen


A

aqua1992

Guest
Is het mogelijk om bijvoorbeeld kleinere L-nummers of otocinclus bij maanvissen te houden? Ik lees wel eens dat ze de schubben van maanvissen kunnen beschadigen maar ik krijg geen eenduidige informatie. Heeft iemand van jullie er ervaring mee?
 
Het kan zo zijn dat otocinclussen zich vastzuigen aan discussen/maanvissen omdat het over het algemeen rustigere vissen zijn en oto's ze dan als plant of iets dergelijks aan gaat zien. Verder voelen oto's zich fin in water tussen 20 en 25 graden en zal je de temperatuur voor discussen toch echt een stukje hoger moeten hebben.

Met L-nummers heb ik nooit problemen gehad, dus ik zou aanraden om dan voor L-nummers te gaan in plaats van otocinclus.
 
Ja het zou dan alleen om maanvissen gaan, niet om discusvissen ;-) Oto's vind ik wel fijn omdat dat echte algeneters zijn. De L-nummers zijn wel erg mooi maar ik wil niet een die te groot wordt.
 
Mijn ervaringen zijn anders: jarenlang heb ik een groep Otocinclus affinis gehouden samen met een groep maanvissen. Het enige probleem was dat ik te weinig algengroei in mijn aquarium had. De Otocinclussen geven daar de voorkeur aan.

Ik heb maanvissen ook wel gecombineerd met Peckoltia brevis. Ging ook prima. Het enige minpuntje hierbij was dat de Peckoltia's zich nauwelijks lieten zien. Het was ook een zwaar beplant aquarium.

Grotere L- nummers zou ik niet combineren met maanvissen. Het komt geregeld voor dat het eierrovers zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Otocinclus vind ik wel mooi! Ik moet zeggen dat ik ook niet heel veel algen heb..voer altijd wel bij met tabletten.
 
De Otocinclus is alleen wildvang en zeer gevoelig tijdens opslag en transport zijn de verliezen hoog. Voor elk vis die je koopt zijn er onderweg ws 1 of 2 overleden.

Daarnaast moet je ze niet te warm houden 22 graden is meer dan zat.Tijdelijk warmer in de zomermaanden is geen probleem maar niet constant.
 
Ja precies dus wat dat betreft zou een l-nummer weer beter zijn. Maar wat is een mooie niet al te grote? De meeste worden ontzettend groot terwijl ik een centimeter of 10 wel voldoende vind :p Nadeel is zoals Jos zegt wel dat ik ook een plantenbak heb..wel wat hout maar ook genoeg planten..dan zul je ze wel veel minder zien..
 
Panaque maccus misschien?
 
Rineloricaria sp. (L010a) ?
 
aqua1992 zei:
Ja precies dus wat dat betreft zou een l-nummer weer beter zijn. Maar wat is een mooie niet al te grote? De meeste worden ontzettend groot terwijl ik een centimeter of 10 wel voldoende vind :p Nadeel is zoals Jos zegt wel dat ik ook een plantenbak heb..wel wat hout maar ook genoeg planten..dan zul je ze wel veel minder zien..

L134 of L201 zijn twee mooie Lnummers welke ook goed verkrijgbaar zijn.
 
Dit kan gewoon, heb het bij mij thuis ook. twee maanvissen met 6 kleine algeneters en 1 flinke pleco van 20cm
 

Terug
Bovenaan