Algenplaag: gevaarlijk?

J

JensDB

Guest
Hey guys,

Ik zit denk ik al twee weken met een algenplaag... Er is alleszins iets niet pluis in mijn aquarium. Vandaag drie dooie vuurgarnaaltjes gevonden, da's echt rot :( kunnen algen hiervan de oorzaak zijn?

Er bevindt zich precies een witte-grijze laag op de bodem, die ook een geurtje met zich meebrengt als ik ze wil stofzuigen. Ik zie allerlei witte puntjes op de kokosnoten, aan de wortel van de vallisneria etc. Daarbovenop nu ook die groene puntjes op de voorruit, maar die heb ik al weg kunnen halen met een sponsje. Tot slot zie ik nu ook precies 'zwarte haartjes' die groeien op de bladeren van mijn plantjes. Verder zie ik soms ook luchtbellen vanuit de bodem naar boven stijgen, geen idee of dat relevant is.

Denk dus dat ik met een bepaald soort(en) alg(en) zit, maar weet niet goed wat er aan te doen. Kan dit door de voedingsbodem komen? Of het vervangen van de filterwatten twee weken geleden? Of misschien aan de doorstroming die wat minder is tegenwoordig? Waterwaardes (ph, dh, gh, chloor, nitriet en nitraat) zijn allemaal perfect en als voorheen.

Wat foto's van de algen...
247417jensdb_0_85_download.jpg

538273jensdb_0_85_download.jpg

626636jensdb_0_85_download.jpg

974575jensdb_0_85_download.jpg

542147jensdb_0_85_download.jpg

691338jensdb_0_85_download.jpg
 
Wat zijn de waarden en hoelang draait je bak?
Wat voor vuil ligt bij de wortels?
 
Geen idee wat het is, vandaar ook mijn vraag...

ph tussen 6.8 en 7.2
KH 6
GH 8
Cl� 0
NO� 0
NO� tussen 0 en 10
 
Als ik het zo zie lijkt het wel op Staghorn. Zijn het vertakte algjes??
En hoelang draait de bak nu dan en heb je iets met de bodem of de filter gedaan de laatste tijd??
Vaak zie je deze alg bij een nh3/4 piek die plots de kop opsteekt.
 
Goh, de bak draait een maand of vier, vijf nu denk ik. Met de bodem heb ik niks gedaan behalve gestofzuigd om dat vuil weg te krijgen. Met de filter heb ik niks gedaan behalve de filterwatten vervangen twee weken terug. De doorstroming van de filter is echter wel al een stuk verminderd, geen idee hoe dat komt.

Ik meet wekelijks mijn waarden en geen nitraat of nitrietpiek gemerkt. De alg ziet er heel erg zwart uit en is inderdaad gevormd als een soort klein struikje. Vertrekt vanuit een bepaald punt met verschillende takjes, met daarop ook weer wat takjes. Onderstaand een close-up foto, is wat bewogen maar je ziet links duidelijk hoe het eruit ziet.

zbi46.jpg
 
Gevaarlij is het op zich niet, ontsierend wel.
 
Maar wat kan ik eraan doen?
 
Mhh dus alles er uithalen en bodem reinigen? Zou dit ook de reden kunnen zijn dat sommige vissen soms bovenaan zwemmen? En wat doe ik dan met mijn voedingsbodem? Ik begin nu wel een beetje te 'panikeren', wil niet dat m'n visjes hieraan sterven... Hoe gevaarlijk is een ammoniapiek als ik die gehad heb?
 
Zou ook wel eens aan de doorstroming kunnen liggen, hoe kan ik die verbeteren? Vroeger was die heel erg sterk, nu maar zwakjes... Ligt het aan de instroom? Of aan de buizen misschien, die zijn nl. niet echt doorzichtig meer? Ik heb Tetratec Ex Plus 600 buitenfilter. Filterwatten heb ik twee weken geleden nog maar vervangen, moet normaal maandelijks...
 
Ik heb de in- en uitstroombalkjes eens grondig proper gemaakt, wat al een verbetering was. Daarnaast heb ik de spraybar naar voren gericht, gezien ik ergens las dat dit de watercirculatie bevorderd. Ik had die op de achterruit gericht staan, omdat ze aanvankelijk heel erg krachtig was en mijn planten eronder leden. Nu is ze echter al wat 'ingedraaid' en de kracht al wat verminderd. Hopelijk volstaat dit nu qua waterdoorstroming.

Zal ook achter Easylife EasyCarbo gaan en daar van wat toevoegen, moest er een CO� tekort geweest zijn... Geen idee of je dat kan meten? Mijn plantjes doen het nochtans niet slecht. Staan ook heel wat snelgroeiende planten als waterpest, belgisch groen en cabomba in.
 
Kan me haast niet voorstellen dat de bodem nu al rot vertoond.
Maar ja waar komt dan die aparte geur vandaan??
Als de doorstroming minder is dan zou ik de sponzen toch eens bekijken en zeker de buizen schoonmaken want die moet je wel proper houden. Ergens is weerstand als de instroom nu al veel minder is.

Die piek is denk ik in het verleden al geweest door een bepaalde reden. Als er geen no2 ontstaat heb je ook geen nh3/4 meer want dat wordt in no2 omgezet. Dus bij een no2 van 0 en een blijvende no2 van 0 is dat nu wel goed.
Waardoor je een piek hebt gehad is dan de vraag. Verder kan een korte piek vaak niet echt kwaad.
Dat zie je weleens als je met de bak bezig bent geweest. Beste kun je na werken aan de bodem ook een grote wissel doen.
 
Wat dat voor spul is wat er bij de wortels ligt kan ik niet zeggen want ik herken dit geheel niet. Misschien dat een ander lid dit kan verklaren.
Zelf zou ik de staghorn proberen te verwijderen of als het om enkele blaadjes gaat deze weghalen.
 
Doorstroming is ok� nu, Staghorn is verwijderd... Benieuwd hoe het nu verder verloopt. Er is wel ��n van mijn visjes gestorven en een ander visje ziet er ook niet echt gezond meer uit...
 
Als je waarden verder ok zijn dan zal dat niet de oorzaak zijn denk ik. Een korte nh3/4 peik vaak ook niet tenzij het lang aanhoudt.
Stroming wordt vaak onderschat maar is erg belangrijk voor een goede verspreiding van alle voedingsstoffen.
 
Zou het kunnen zijn dat er ergens een "dode" hoek in de bak zit, achter kienhout, steen, achterwand misschien?

Dat spul rond de wortels lijkt me "zweef" vuil?
 
jessicapilon zei:
Als de doorstroming minder is dan zou ik de sponzen toch eens bekijken en zeker de buizen schoonmaken want die moet je wel proper houden. Ergens is weerstand als de instroom nu al veel minder is.

Hoe kan ik de buizen schoonmaken? Lijkt me een moeilijke opgave... Zal ook de filter even checken voor een weerstand.

M.b.t. de dode hoek, dat weet ik niet, de spraybar is alleszins niet even lang als de bak zelf... Dat spul zou inderdaad zweefvuil kunnen zijn, heb er nu zo veel mogelijk van proberen verwijderen met een netje.

Wat de oorzaak is van mijn drie dode garnaaltjes en mijn dode vis is mij echter een mysterie... Ik ververs wekelijks een deel van het water, controleer om de zoveel dagen mijn water voor nitraat/nitriet en andere waarden, mijn planten groeien goed, ... Ik weet het niet en ik begin het wat beu te worden. Nu dacht ik alles goed te doen, gaat het weer fout. Word er wat moedeloos van.
 
JensDB zei:
Dat spul zou inderdaad zweefvuil kunnen zijn, heb er nu zo veel mogelijk van proberen verwijderen met een netje.

Wat de oorzaak is van mijn drie dode garnaaltjes en mijn dode vis is mij echter een mysterie... Ik ververs wekelijks een deel van het water, controleer om de zoveel dagen mijn water voor nitraat/nitriet en andere waarden, mijn planten groeien goed, ... Ik weet het niet en ik begin het wat beu te worden. Nu dacht ik alles goed te doen, gaat het weer fout. Word er wat moedeloos van.

Bij het verversen van het water kan je met een slang het zweefvuil voorzichtig wegzuigen. Dit zou een oorzaak kunnen zijn als bijvoorbeeld een vis of "garnaal" eens lekker in het zweefvuil gaat zitten wroeten of laat "opwaaien"

Als je elke week zo'n lading "zweefvuil" hebt denk ik dat je minder moet voeren en de afgestorven plantendelen moet verwijderen
 
Heb ik wel dikwijls ja... Ik zal nog minder gaan voeren dan, hoewel ik imo niet heel erg veel voer. Neem gewoon wat vlokjes tussen duim en wijsvinger en breek ze en gooi ze erin. Dan nog wat kleine korreltjes voor de garnaaltjes, echt heel erg weinig (zoals aangegeven door de verkoper, anders kans op planaria) en tot slot nog twee tabletjes voor mijn bodemvissen. Dit 1x per dag als de lamp uitgaat, 6 dagen op 7. Is dit teveel, nee toch? Behalve de tabletjes (duurt vaak langer, de volgende dag is het echter weg) blijft er volgens mij weinig liggen...
 
Die buizen/slangen kan je het best loskoppelen van je filter en schoonmaken met een borsteltje/rager in een emmer warm water. Ik heb een borsteltje met een trekveer eraan van JBL, werkt prima.
 
Enig idee waar ik dit kan kopen? Vind het niet direct op internet.
 
Toppie, bedankt!
 
Dat is wel de makkelijkste manier. Er zijn ook wel mensen die met een lange dunne stok een prop watten door de slang drukken maar dat lijkt me niet echt fijn werken. En de prijs van zo n veer is best nog te doen vind ik.
 
Let op dat je wel de slangen los maakt van je aquarium/filter (zeker de uitstroom). Er komt best veel vuil uit die slangen na een paar maanden. Dat wil je niet in je aquarium hebben. Vandaar dus de tip in een emmer schoonmaken.
 
Ja een terechte tip dus. Ik doe het meest even in de keuken en dan de slangen in de gootsteen. Als je dan de veer erdoor hebt gehaald spoel je de slang even na onder de kraan.
 
Nou, vind het best raar dat het nu al zou moeten. Filter zit er nog maar een maand of twee op denk ik. Ze zijn wel al vuil dus ga er binnenkort even naar kijken. Bedankt voor de tips.
 
In het begin had ik juist veel aanslag in de buizen en slangen.
 
Een trekveer van de g*mm*, ik wikkel een stukje keukenrol aan de voorkant en duw of trek hem door de slang. Werkt ook prima
Zo'n trekveer kost een paar euro, liggen meestal in een uitverkoopbak.

Mvg Albert
 
Terug
Bovenaan