Wat is er nieuw

Algenplaag - Wat voor alg is dit en wat eraan te doen?

DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Berichten
118
Hallo allemaal,

Mijn zwager en ik proberen erachter te komen welke algen hij in zijn aquarium heeft en hoe we deze het beste kunnen bestrijden. We hopen dat jullie hierin kunnen adviseren.

Hij heeft een 450L aquarium met automatische CO2 installatie die de PH altijd op 6,9 - 7 houdt.

De bak doet het al jaren prachtig, planten groeien als kool en hij heeft nooit last gehad van veel alg.

Maar de laatste weken (2-3 maanden denk ik) is dit omgeslagen. Er groeit alg op de planten, het hout, de achterwand en op het grind. Ook lijkt er vele malen meer vis uitwerpselen te blijven liggen op de grond dan "vroeger". Hij moet inmiddels dagelijks de bodem afzuigen.

Hieronder een aantal foto's. Advies is welkom, als meer informatie nodig is vraag maar en ik ga achter de antwoorden aan 🙂

Bruin gekleurd alg op javamos, mos ook niet meer zo gezond als voorheen:
452945daveb86_0_82_bruin_gekleurd_alg_op_javamos.jpg


Haartjes over het gehele blad:
173996daveb86_0_82_haartjes.jpg


Donkerbruine plukjes:
388389daveb86_0_82_donkerbruine_plukjes.jpg


Deel van plant volledig bedekt:
236928daveb86_0_82_volledig_bedekt.jpg


Groen grasachtig mos bij de pompuitlaat:
397271daveb86_0_82_groen_gras_bij_pomp_uitlaat.jpg


Op het grind groeien inmiddels ook algen:
351825daveb86_0_82_grind_bedekt_met_groen_alg.jpg


Onderste helft van deze planten is volledig bedekt:
985393daveb86_0_82_onderste_helft_volledig_bedekt.jpg


Totaaloverzicht:
177437daveb86_0_82_totaaloverzicht.jpg
 
Tja je hebt meerdere soorten alg in je bak en ik zie dacht ik blauwalg en bruinalg.
Kun je een aantal zaken over de bak vertellen zoals de waarden en hoeveel je ververst en wat het bestand is en wat over de verlichting??
Voeg je verder ook dingen toe zoals plantenvoeding??
Wat voor filter zit erin en is die niet verstopt en hoe en wanneer is daarvan het onderhoud??
 
Hoi jessica,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga al je vragen uitzoeken en we komen zo snel mogelijk terug met antwoorden!

Groetjes,
Dave
 
DaveB86 zei:
Ook lijkt er vele malen meer vis uitwerpselen te blijven liggen op de grond dan "vroeger". Hij moet inmiddels dagelijks de bodem afzuigen.

Mineralisatie en omzetting is stilgevallen/verminderd.
Zorg dat er op ��n of andere manier meer zuurstof in het aquarium komt en maak het filter eens proper.

Edit:
Ververs ook eens wat meer en probeer eens Tetra Safestart Plus.
 
Kan ook zijn dat er meer of grotere vissen (bv door het groeien) in de bak zitten waardoor het interne filter eigenlijk te weinig capaciteit heeft in verhouding waardoor er dus meer vervuiling in de bak blijft vergeleken met vroeger.
Zal dan waarschijnlijk niet de enige oorzaak zijn maar wel een grote rol spelen in het algen verhaal.
 
Ja vandaar ook mijn vragen over hoe het filter er nu voorstaat en hoe het beleid is van het schoonmaken.
 
Hierbij de antwoorden:

1. Wat zijn de waardes van je bak
PH 7
GH 21
KH 3
NO2 0
NO3 25

2. Hoeveel en hoe vaak ververs je water?
1 keer in de 3 weken

3. Wat is je vissenbestand (aantal en soorten)
2 Maanvissen
2 Zoenvissen
2 Labyrantvissen
6 Botia�s
16 neon tetra�s
6 Guppen
5 Black Mollys
3 Algeneters
6 Corydoras

4. Welke verlichting heb je en hoe lang staat deze aan per dag?
Dennerle
2 Special plant, 1 color, 1 daylight
Van 12.00uur tot 23.00uur
Pas vervangen en sinds deze tijd meer last van alg

5. Voeg je plantenvoeding toe, zo ja welke en hoeveel/hoevaak?
Profito 1 keer per 3 weken (tijdens alg gestart)
Geen voedingsbodem

7. Wat voor filter materiaal zit er in je pomp en hoe en wanneer is daarvan het onderhoud? Zit deze misschien verstopt?
Standaard Juwel pomp met standaard filters (grof, fijn en cirax)
Kan zijn dat die inmiddels weer verschoond moet worden, heb wel genoeg stroming uit de pomp om totale oppervlakte water in beweging te houden.
 
Er zijn een aantal zaken die me opvallen. Je bent met profito gestart sinds je last van alg hebt. Ik denk dat je dus een voedingstekort hebt met 11 uur verlichting.
Je hebt T5 verlichting denk ik en dit is in de regel snel teveel. Ik zou het terugbrengen naar 9 uur om zo de vraag eerst te beperken.
Ook zou ik zeker zoals is voorgeschreven 1x per week de aanbevolen dosis plantenvoeding geven.
Het water zou ik zeker 1x per week gaan verversen. Ik denk dan aan 20% per week.

De filter zou ik even in een emmer ligt uitspoelen zodat je weet dat er geen verstopping of teveel vuil zit. De uitstroom is wel goed zeg je maar een filter moet je wel proper houden.

Met een kh van 3 en ph 7 is je co2 rond de 7mg.

Om de bruin en blauwalg die ik denk te zien te bestrijden zou ik dus de algen zoveel mogelijk handmatig verwijderen en meer verversen en de filter even proper maken.
Voor de groene algen zou ik de duur van het licht terug brengen of dempen met drijvers en de co2 ophogen. Dus de ph laten zakken tot je rond de 20mg co2 uitkomt.
Groene algen ontstaan vaak bij een co2 tekort en veel licht of lang belichten.Eigenlijk dus te weinig co2 bij de belichtingsduur en/of intensiteit die je hebt in je bak.

Je hebt je lampen net vervangen en daar moeten de planten misschien ook aan wennen en wellicht dat je nu meer licht hebt en er dus meer vraag naar voeding is.
 
Buiten wat liefdevoller omgaan met je planten, zoals John aanhaalt, is het ook belangrijk dat je hetzelfde voor de bacteri�n doet.
Denk dat in jou geval de bacterie huishouding ook niet goed zit, en dit mede de oorzaak is.
 
backplay zei:
Buiten wat liefdevoller omgaan met je planten, zoals John aanhaalt, is het ook belangrijk dat je hetzelfde voor de bacteri�n doet.
Denk dat in jou geval de bacterie huishouding ook niet goed zit, en dit mede de oorzaak is.

Ja dat vermoed ik ook en ik denk dus dat er niet voldoende bacteri�n zijn om alles om te zetten op het moment en dat dit de alg veroorzaakt.
Misschien geen goede stroming en vuilophoping of teveel belasting van de bak??
Moeilijk zo te bepalen maar weghalen van de algen en flink verversen zal vast ten goede komen.
 
Welke algeneters heb je in je bak?

Hier zouden een stuk of 5 Puntius (of Crossocheilus of Barbus) siamensis zeer zeker van grote waarde kunnen zijn.
deze vissen zijn leuk om te zien, vallen niks en niemand lastig maar eten vrijwel uitsluitend algen van alle soorten

Deze vissen kunnen je bak in een paar weken algvrij maken en houden, tenminste als ze halfwas of groter zijn.

Greetzz Bigsmoke
 
De optie die Bigsmoke noemt is er natuurlijk wel ��n, maar het is nog belangrijker om de oorzaak op te sporen want anders zul je last van de algen blijven houden.
Neemt niet weg dat je best die visjes kan nemen om de algen weg te krijgen maar de oorzaak bestrijden is des te belangrijker denk ik.
 
Helemaal eens met jessicapilon.
Wat ik niet begrijp is dat de bak het al jaren goed heeft gedaan met alleen co2.
Ik kan het me nauwelijks voorstellen namelijk, zonder voeding of voedingsbodem, alleen co2 en geen verdere toevoegingen?
Toen ik mijn bak op startte, met co2 kreeg ik al snel opstart alg, en moest door veel te meten een balans zien te vinden met het licht, co2 en plantenvoeding, want de planten groeide goed en moest de voeding en co2 aanpassen om de balans te houden.
Dit kan volgens mij toch niet alleen van de laatste tijd komen? :S
Misschien ben ik nu abuis hoor, en kan het wel zonder plantenvoeding en toevoegingen goed gaan, maar naar mijn weten moet er een goede balans zijn tussen licht, voeding , co2, filtering en een regelmatig onderhoud , en is daar geen balans, krijg je alg 🙄
 
Lichturen verminderen en drijfplanten erin, is wat ik nu zou doen.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Lichturen verminderen en drijfplanten erin, is wat ik nu zou doen.

~ Ivo

Kan voldoende zijn ja gelet op het verleden.
 
Kijk eerst eens naar de visbezetting voordat je er meer bij gaat zetten.

Ik denk dat je rond de ca 200 gram vis zal zitten

2 Maanvissen 12 gram
2 Zoenvissen 12 gram
2 Labyrantvissen 5 gram
6 Botia�s 8 gram
16 neon tetra�s 1 gram
6 Guppen 1 gram
5 Black Mollys 2 gram
3 Algeneters 5 gram
6 Corydoras 5 gram

Als ik de grammen met aantallen vermenigvuldig zit ik op 183 gram.
Voor een plantenbak kan je rekenen op een belasting van 1 gram vis op ca 3 a 2 liter netto aquariumwater.
Als je ook nog royaal voert dan ligt er een hoge organische belasting.
Dat het nu fout gaat is gewoon een op een stapeling van vervuiling..
Vergelijk het maar met bakstenen bouw deze maar in een vierkante pilaar op en leg iedere dag 2 stenen en bouw een de pilaar er komt een moment dat deze om valt.

Je filter proper maken bacteri�n toevoegen en zorgen voor zuurstof.
Voldoende CO.2 goed in de voeding zowel Macro elementen als micro( sporeelementen als Profito)
Komende weken goed waterverversen mag egrust 50% en na het verversen je macro's toevoegen en een dag later de profito.

Je licht terug draaien naar 8 uur en als de planten weer gezond groeien dan langzaam met een halfuur om de twee dagen opschroeven naar max 10 uur. Wil je langer licht denk dan eens aan sfeer verlichting.

Succes!
 
Ik denk ook dat er meerdere factoren de oorzaak zijn van de algen.
Plots meer licht en te lang naar mijn mening dan.
Voorheen geen plantenvoeding. En een behoorlijke belasting van de bak.
Al met al zijn er voldoende tips aangedragen denk ik om de algen nu te lijf te gaan.
Succes.
 
Waar haal je het gewicht van die vissen vandaan, Aponogeton? Ik vind het erg moeilijk om te geloven dat bijv. een Black Molly maar twee keer zoveel als een Neon Tetra weegt (op de foto's zie ik overigens kardinaaltetra's, die worden aardig wat forser dan neon's). Black Molly's worden ruim 2x zo lang en zeker 2x zo breed en hoog. Dan zit je al op minimaal 8 gram...
 
Tja of het gewicht nu zo van belang is weet ik niet. Natuurlijk is de ene vis zwaarder dan de ander van dezelfde soort.
Ik denk toch dat de bak zwaar belast is en dat de bacteri�n het gewoon niet aankunnen om alles goed te verwerken.
Hoe meer vis hoe meer belasting natuurlijk maar dat er een grote belasting is lijkt me wel duidelijk.
 
Als je de maximale bezetting van het gewicht van de vissen laat afhangen moet dit gewicht wel kloppen natuurlijk. 🙂 2 of 8 gram is een behoorlijk verschil.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan