Wat is er nieuw

algenprobleem en groei probleem met jonge garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter garnalenkommetje
  • Startdatum Startdatum
G

garnalenkommetje

Guest
Y-AQtdDT6b0hAJVIE78R6ym8exVlACj6.jpeg

Ik heb de bovenstaande vissenkom als cadeautje ooit gegeven aan mijn vriendin toen ze haar nieuwe studentenkamer betrad.
Momenteel staat de kom nog steeds in een expedit kast, echter nu tegen de muur zodat licht (geen directe zon) maar van 1 kant af komt.

Op dit moment hebben we naast garnalen een aantal extra bewoners in onze kom. Met nieuwe plantjes zijn ooit kroos/puntslakjes en watervlooien meegekomen. Het kroos vangen we zo veel mogelijk weg, echter het blijft een probleem om het helemaal kwijt te raken.

Momenteel hebben we heel veel algengroei op de ruit van de kom.

Er zitten op dit moment nog 5 white pearl garnalen in de bak, deze zullen eerdaags hopelijk weer uitgebreid worden naar 10 stuks (dit helaas na een sterfte van een aantel exemplaren toen we op vakantie waren)

We zitten dus nu met teveel algen in de bak, Jonge garnalen zie je van 1 naar 3 mm groeien, hierna raken ze helaas uit beeld en zien we ze dus nooit groter dan dat.

Heeft iemand idee�n hoe het komt dat de jonge garnalen verdwijnen na een eerste groei?

Heeft iemand een idee hoe we het beste ons algenprobleem kunnen aanpakken?

Zijn de puntslakken en watervlooien misschien concurrentie voor de jonge garnalen qua voeding?

Is het toevoegen van een andere slakkensoort of een koppel Otocinclus Affinis misschien een mogelijkheid?

De bak heeft in de deksel een LED lamp zitten die de planten erg laat groeien(deze zit op tijdschakelaar. Daarnaast heeft de bak een flexibele verwarmingselement onder het grind zitten die de temperatuur tussen de 23 en 28 graden houdt. De decoratie bestaat uit een hard plastic basis die voorbehandeld is, koperen staafjes en porseleinen carrouselpaarden. Het formaat van de kom is 32 cm in doorsnede en 24 cm hoog.

voeren doen we met halve brandnetel sticks en CrustaGran korrels( soms ook gemalen voor jonge garnalen. Verder verversen we geregeld een beetje water en voegen hier dan ook waterverbeterings druppels bij voor de garnalen.

alvast bedankt voor de informatie!

Dat heb ik ook gelezen, echter waar ik op uitkwam was dat dit vooral om het roestingsproces kwam. Wanneer geheel onder water zal het geen probleem opleveren werd er toen gezegd. Ik heb wel nog zitten zoeken om er een blanke laag omheen te spuiten, echter ik kwam maar niet op een laksoort voor metaal die ik in combinatie met garnalen aandurfde.

Verder zitten ze er nu al een jaar in en begin ik te twijfelen of het mogelijk niet een ander 'goudkleurig' metaal is. Want opzich houden de garnalen het verder goed uit in de bak, heb meer andere problemen dus....

voor een aquarium is nu geen plek, dit is een leuk microbakje zo die volgens de info die we hebben kunnen vinden genoeg ruimte zou moeten hebben, hij is nu erg dicht begroeid en heeft erg veel schuilplaatsen voor grote en kleine garnalen. Ik snap dat een groot aquarium beter zou zijn. Echter er zitten al volwassen garnalen in de er een jaar inzitten en blijven leven. Voor nu houden we het even op deze bak en hopen het nog beter te kunnen maken met de adviezen en idee�n die we hier krijgen

Zoals Bertus ook al zegt is koper dodelijk en die kleintjes kunnen natuurlijk het minste verdragen.
ook mis ik een filter in het bakje.
Ik zou zeggen probeer zsm een gewoon bakje te regelen of geef de garnalen en ander thuis.
Op de plek van deze kermisattractie kan ook best een 20 of 30 liter aquarium staan lijkt me zo.

Wat voor alg heb je nu in de bak??

gewoon groene ruiten vooral, planten en dergelijke zijn schoon

Ik zou zo snel mogelijk al het geverfde spul er uit halen en er een sponsfiltertje er inhangen.
Garnalen zijn super gevoelig voor dingen waar vissen misschien wel tegen zouden kunnen.
En de slakken zijn juist goed.
Het klinkt vies maar jonge garnalen eten de poepjes van de slakken.
En voer je wel stofvoer voor de kleintjes ?
Kleine garnaaltjes gaan zelf niet actief op zoek naar voer.
En door stofvoer te geven dwarrelt er door je hele bak wat voer en kunnen ze overal wat vinden.
Maar pas op je geeft heel snel te veel en dat belast je water weer te veel.( heel klein mespuntje is meer dan genoeg)
Dus een pompje of sponsfilter is absoluut geen overbodige luxe.

Gezien hetgeen je in je bak hebt zitten zou ik toch eens het water testen op aanwezigheid van koper. Het kan goed zijn dat de ouders grotere concentraties aan kunnen dan de kleintjes.

De oplosbaarheid van koper in water is heel laag, maar koperverbindingen kunnen ook in verf voor komen. Waarom haal je de ornamenten als test er niet een tijd uit en ververs het water goed. Als je kleintjes dan blijven leven weet je genoeg.

Als dat made in China is,zit er ook lood in de verf.

Waar de paardjes mee zijn geverft.
Hier zit het er niet meer in.

dankt voor de reacties, maar ik heb het idee dat er wel erg veel van uit 1 richting wordt gekeken hier...

Heel simpel. ik wilde mijn vriendin een vissenkom cadeau geven die bewoners had die daar goed tegen konden.
Na lang research kwam ik er achter dat vissen uit de boze zijn in een vissenkom en dat garnalen door hun ogen wel goed in een kom kunnen. Hierdoor ben ik deze kom gaan vormgeven. water is vaker getest ook op metalen en enige wat er soms aan de hoge kant zat, maar wel binnen de normen voor garnalen net was chloor. sindsdien is alles wat er bij wordt gevuld: bronwater en kraanwater half om half en sindsdien is dat ook goed.

Waar de paarden mee geverfd zijn heb ik geen idee van, het zijn antieke porseleinen paarden uit engeland. Maar ook hier is dus niets raars van in het water ontdekt.

Mijn vriendin is enorm gehecht geraakt aan de bak en aan de garnalen alles te samen. die zal dus nooit verdwijnen. de vraag is hoe ik hem nog beter kan maken. niet of jullie ideeen hebben voor andere bakken. ik heb namelijk nog 2 grote aquaria staan bij mijn ouders, enkel hier in het mini appartementje is daar helaas geen plek voor.

Als je een klein hondje als huisdier wilt hebben is het ook het beste voor hem om op een enorm landgoed of grote boerderij te wonen. maar die mogelijkheid is er ook niet vaak, dus moet je het doen met wat je hebt.

Nou dat is duidelijke uitleg.
Ik zou dan als het kan die kermisattractie eruit halen en er zoals Erna ook al aangeeft een sponsfilter in doen.
En natuurlijk wel ook de kleine garnaaltjes voeren met stofvoer.
Dan is de kom er toch nog en is de kans op schadelijke stoffen eruit gehaald.
Natuurlijk kunnen wij niet bepalen wat je voor bak neemt, maar ja als je advies vraagt dan kun je denk ik ook dit soort antwoorden verwachten 😉.
Ik hoop dat ook het stofvoer er aan zal bijdragen dat ze nu niet meer zo snel doodgaan.Dat is afwachten denk ik.
Vergeet niet dat als je water met strips is getest dat dit een hele slechte meting betreft en de waarden sterk af kunnen wijken.
Druppeltesten zijn stukken beter.
Maar ja, hoe het is getest weet ik natuurlijk niet, maar hou er rekening mee dat strips niet betrouwbaar zijn.
Succes met de kleintjes hoor.

het is inderdaad met allerlei strips toen getest, iemand een idee waar je rond zeist die druppeltesten kunt uitvoeren?

Ik ken hier geen zaak die het met druppels doet. Die moet je in de regel zelf aanschaffen denk ik.
Maar wellicht is er bij jou in de buurt wel een zaak die het met druppels doet.
De lfs hier werkt ook met een stripje hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan