Wat is er nieuw

Algenprobleem - hulp/advies gevraagd

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hatoka
  • Startdatum Startdatum
H

Hatoka

Guest
Hallo


Sinds lange tijd kamp ik met algenproblemen. Mijn aquarium (Aquatlantis Fusion 120x60x70h) is voorzien van 2x52W EasyLed Universal lampen.
Echter krijg ik de algen niet onder controle (het wordt enkel erger...).

Mijn waterwaarden:
- 20ppm nitraat
- 5,2 KH
- 4 GH
- 0,15 ppm Fe
- 1,69 ppm PO4
- 15+ mg/L kalium
- CO²-toediening pH-gestuurd en staat op c.a. 6,45 --> +30mg/L

Voedingsstoffen worden dagelijks 2x toegediend via doseercomputer. Alsook wordt EasyCarbo toegevoegd.

Verlichting heeft lange tijd gedimd gestaan, maar dan halen de plantjes het niet. (te weinig licht, te trage groei)
Nu staat verlichting hoog, en ging het geringe tijd goed. Echter treedt de alg in de foto's hieronder in grote mate op nu.
IMG_2908.jpg
IMG_2909.jpg
IMG_2910.jpg
IMG_2911.jpg




Alle advies is meer dan welkom!
Vraag gerust naar extra info indien nodig.


Hartelijk dank!


Mvg
Hatoka
 
Draadalg en baardalg die beiden in de regel duiden op te weinig co2 of een slechte distributie. Hoe is je uitstroom en welke filter gebruik je en verstoord die stromingspomt de distributie niet?
Ik heb ook een Fusion 120 met 2x52W en heb het ongeveer gedimd op 60% maar ik heb geen echt lichtbehoevende planten. Wel heb ik gemerkt dat ik moeilijk voldoende co2 bij de bodem kreeg en heb dat met een sterkere uitstroom deels opgelost. Gebruik je een continutest en waar heb je mee gemeten?
Hoe fel heb je de led nu branden want vol open is een bak licht weet ik.
 
Het lijkt mij dat het aquarium overloopt ( veel te veel) CO2

Zoals eerder vermeld door andere forumleden is plantengroei niet enkel en alleen afhangkelijk van Co2,daar komt meer bij kijken,maar het ziet er overdreven uit qua dosering Co2.
 
Vaak adviseert men rond de 23 mg en dan is 30 wat aan de hoge kant maar geen probleem als je de voeding in verhouding voldoende aanwezig hebt. Ik heb door een foutje in de oude bak tijden op 35mg gezeten zonder enig probleem.
 
Hallo Jessicapilon en Treb


Tof om zo spoedig antwoord te zien!
Klopt dat het baard- en draadalg zijn. Wou mijn eigen diagnose niet meegeven teneinde niet te veel te sturen.
Mijn idee was ook dat CO²-toevoer niet goed was (te weinig CO²/te weinig stroming). Daarom heb ik enkele weken geleden volgende ondernomen:
- de Eheim 1200XLT filter volledig voorzien van propere slangen en gereinigd binnenin (geeft mooi zijn debiet)
- de CO²-toevoer verhoogd (meer dan 30 mg/l)

Overigens wordt mijn CO² via een reactor (Aqua Medic 1000) toegediend en in de bak gebracht. Zeker een mooie verspreiding dus...?
CO²-permanent testen zijn helaas over tijd (in hoeverre dat kan?), maar gaven goede resultaten aan.
Hout/zuurhoudende spullen zijn niet aanwezig, dus die beïnvloeden KH niet. Hierdoor zou de pH-KH schaal toch vrij accuraat moeten zijn denk ik.

Te veel CO² lijkt me onwaarschijnlijk. Vissen hebben geen moeilijkheden met ademhaling, en voedingsstoffen zijn ook meer dan voldoende aanwezig denk ik dan?

Ten slotte: verlichting staat maximaal nu (100%) en dit gedurende 8 uur. Dit omdat tal van plantjes amper groeiden (mijn bak is 70cm diep, dus een goed aantal lumen op de bodem krijgen is niet evident). Na verhoging doen plantjes het beter, maar komt nu deze alg.


Groetjes
Bram
 
Mijn idee was ook dat CO²-toevoer niet goed was (te weinig CO²/te weinig stroming). Daarom heb ik enkele weken geleden volgende ondernomen:

Hoelang is dat geleden en op hoeveel co2 zat je daarvoor? Wordt de hoeveelheid alg na deze wijziging nog zichtbaar meer?
 
Of je CO2 distributie goed is omdat je met een reactor werkt is nog maar de vraag. Het hangt namelijk af van je waterdistributie. Hoe breng je het water in je bak? Wanneer die niet voldoet zal je bemesting niet overal komen en ontstaan er problemen. Op het eerste gezicht voeg je teveel CO2 toe maar je problemen wijzen op een CO2 tekort! Daarom moet wellicht je meetmethode gecontroleerd worden maar ook moet je eens nakijken of je sensor goed is, ijking(?), en of je controller goed is afgesteld. Is het kortgeleden dat je sterke wijzigingen hebt doorgevoerd? Ik zie namelijk wel assimilerende planten. Nu is het zaak om zoveel mogelijk je draadalg te verwijderen. Breng je CO2 toevoer op een passend level. Passend dus bij je KH. Te weinig is niet goed maar teveel ook niet! Kijk je waterdistributie na! Baardalg op decoraties moet je zoveel mogelijk verwijderen. Wanneer je ze uit de bak kan halen volstaat het om ze een tijdje in heet water te leggen en eventueel te borstelen. Je met baardalg aangetaste planten kan je met een Carbo stootkuur behandelen. Wanneer nu alle waterwaarden juist en in de goede verhouding zijn afgesteld en je zorgdraagt voor een regelmatige reiniging zal je zien dat je probleem langzamerhand opgelost wordt!
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Ik heb vandaag de zaak nog even goed bekeken en moet zeggen dat de CO²-distributie misschien toch een boosdoener is.
De pH-naald is slechts 1 jaartje oud (Dennerle), en ijkt nog zeer vlot. Geeft ook consistente metingen. Echter hing deze vrij dicht bij de uitvoer uit de CO²-reactor. Heb deze nu naar de andere kant in het aquarium gebracht.
Daarnaast heb ik de uitvoer van CO² aan een stromingspompje gebracht. Dit pompje zou CO² doorheen het aquarium moeten verspreiden.
Hieronder een fotootje.
IMG_2912.jpg



Verder stel ik ook een voedingstekort vast bij mijn snelgroeiers. Misschien ijzer? Of vroege symptomen van magnesiumtekort? (kan ik op heden niet meten)
Hoe dan ook groeien ze pas sinds gisteren zo bleek. Bak vreet ijzer vrees ik.
IMG_2913.jpg
IMG_2914.jpg
 
Als ik zo naar je laatste plaatjes kijk, dan denk ik ook dat er inderdaad sprake is primair van een CO2 issue.

Ik hoop dat je door verplaatsing van je probe en de extra stromingspomp gaat zien dat dit positief gaan ontwikkelen, geef het in ieder geval even 2 weken de tijd. Wel blijven observeren, liefst zelfs noteren en daarna kijken of verdere sturing nog wenselijk of noodzakelijk is.

Succes in ieder geval
 
Dank voor de reacties. Ik heb vandaag de zaak nog even goed bekeken en moet zeggen dat de CO²-distributie misschien toch een boosdoener is.
De pH-naald is slechts 1 jaartje oud (Dennerle), en ijkt nog zeer vlot. Geeft ook consistente metingen. Echter hing deze vrij dicht bij de uitvoer uit de CO²-reactor. Heb deze nu naar de andere kant in het aquarium gebracht.
Daarnaast heb ik de uitvoer van CO² aan een stromingspompje gebracht. Dit pompje zou CO² doorheen het aquarium moeten verspreiden.
Hieronder een fotootje.
Bekijk bijlage 297954


Verder stel ik ook een voedingstekort vast bij mijn snelgroeiers. Misschien ijzer? Of vroege symptomen van magnesiumtekort? (kan ik op heden niet meten)
Hoe dan ook groeien ze pas sinds gisteren zo bleek. Bak vreet ijzer vrees ik.
Bekijk bijlage 297955Bekijk bijlage 297956
Er is me iets niet duidelijk. In een eerder bericht gaf je aan een reaktor van Aqua medic 1000 te gebruiken. Waarom zou je dan nu een extra stromingspompje gebruiken? Dat zal op zich je CO2 distributie niet verbeteren, ben ik bang. Een goede CO2 verdeling staat of valt, bij gebruik van een reaktor, met een juiste waterverdeling. En dat kan je veel beter bereiken door te werken met een spraybar! In "Het Handige Tips Topic" (Zie mijn handtekening) kan je er het e.e.a. over lezen. Hoe het te maken en te gebruiken.
 
Hoi Benvo


Klopt, ik heb een AM 1000 Reactor. De reactor zit echter niet op het circuit van de filter aangesloten. Dit remde de boel te veel af.
Bijgevolg zit de reactor op een afzonderlijk extern pompje in de kast. De uitvoer van dit pompje heb ik nu boven een stromingspompje gebracht, zodat het CO²-rijk water mooi verspreid wordt in het aquarium. Dit was voorheen niet het geval.

De spraybar is misschien een goede tip, echter moet het een mooie oplossing zijn die goed past in het aquarium. Ik bekijk jouw topic even! 🙂


Groetjes
Bram
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan