Algenprobleem tijdens opstarten

R

Richard100

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een rio 125 indraaien maar nu merk ik sinds 2 weken wat algen ontstaan. Ik zal in het kort wat gegevens posten en dan is mijn vraag of ik mij hier zorgen om moet maken en actieve maatregelen moet treffen.

Bak: Rio 125

Licht: 2 x High-Lite Day 28 Watt, 590 mm. Eerste week begonnen met 6 uur licht en steeds een half uur langer ingesteld. Ik zit nu na 3 weken op 7.5 uur.

Waterwaardes: Getest met Wespro druppeltest van Westdijk.nl

op 13 april: PH 7.5 KH 4 GH 8 NH3 0 NO2 0.5 NO3 20 PO4 0.5.

Bemesting: Ik maak gebruik van de vloeibare EI methode. 15 ml per 100 liter aquariumwater. 1 x per week 50 % waterverversing.

Co2: Ik voeg iedere dag 3 ml aquacarbo toe (van aquariumbemesting.nl) adviesdosering is 1 a 2 ml per 50 liter.

Planten:
Voor de rest heb ik ook gebruik gemaakt van snelgroeiers zoals: waterpest, cabomba, belgisch groen,sumatravaren en kikkerbeet.

Ik heb de eerste 2 weken wat voer verkruimeld om de opstart op gang te krijgen.

Ik heb de juwel binnenfilter uitstroom al iets naar beneden gericht ivm de stroming.

Hier een foto van het probleem:
12765542-e64c-4bee-996d-0fdeb3b1328d.jpg


Kan iemand mij vertellen wat voor soort algen het zijn? en of ik direct actie moet ondernemen of dat het bij de opstart hoort?
En ook het soort "zand" wat op het hout lijkt te liggen.

Voor de rest is overige feedback natuurlijk ook altijd welkom.

Groetjes,

Richard
 
Dit lijkt zo, op de foto te zien, niet op alg maar op een witte substantie die wellicht uit het hout komt? Dit zou een afbraakproces kunnen zijn. Bacteri�n die in aanraking met zuurstof komen. Als rest product komt er dan een witte, op schimmel lijkende, stof uit het hout.
Als het dat is hoef je niets te doen, dat gaat vanzelf over na verloop van tijd.


Groet,
Ben.
 
Ik weet de exacte naam niet maar dat is een bruinalg volgens mij. Bruinalg hoort bij de opstart in de regel. Op dit moment is je ph nog aan de hoge kant bij een kh van 4.je moet dan eerder aan een ph rond de 6.6 gaan denken.
 
Bedankt alvast voor de input
 
Ik heb het hetzelfde in mijn pas opgestarte bak. Ik heb ook een soort schimmel op het hout en het vastgebonden Mos is kansloos, helemaal onder de alg, deze heb ik inmiddels verwijderd.
 
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen schimmel op het hout en eventuele algen.
Schimmel op hout zie je heel vaak in het begin en dat trekt vanzelf weer weg en kan geen kwaad.
Ook de bruinalg gaat vaak vanzelf weer weg, echter is dit geen schimmel.
 
Backplay heeft laatst een diagram laten zien hoe snel het groeit bij een bepaalde hoeveelheid Si.
Zelfs bij geringe hoeveelheden Si groeit het nog best wel hard viel mij op.
 
jessicapilon zei:
Backplay heeft laatst een diagram laten zien hoe snel het groeit bij een bepaalde hoeveelheid Si.
Zelfs bij geringe hoeveelheden Si groeit het nog best wel hard viel mij op.

Klopt, John. Bij een kennis van ons zagen we het tijdens een visite daar groeien in zijn bak... Echt in een tijd van een paar uur!


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
jessicapilon zei:
Backplay heeft laatst een diagram laten zien hoe snel het groeit bij een bepaalde hoeveelheid Si.
Zelfs bij geringe hoeveelheden Si groeit het nog best wel hard viel mij op.

Klopt, John. Even voorop gesteld dat het kiezelzuur is, bij een kennis van ons zagen we het tijdens een visite daar groeien in zijn bak... Echt in een tijd van een paar uur!


Groet,
Ben.
 
Ok als ik het goed begrijp komt deze soort alg dus voor tijdens de opstartfase door de kiezelzuren in het leidingwater. Maar nu volg ik dus de EI methode. 50 % waterwissel per week. Is het dan verstandig om dit te blijven volgen of moet ik de dosering en dan de waterwissel terugschroeven?
 
In het meeste leidingwater zit wel Si dus ook bij minder verversen is het niet zomaar weg.
Vaak is het een kwestie van geduld totdat de bacteriecultuur goed op orde is.
 
Top, ik wacht rustig af. Bedankt voor de informatie ! Weer wat geleerd vandaag
 
Hallo Richard,

Volgens mij ben je op een verstandige manier begonnen met je aquarium, rustig en wel overwogen. Algen horen er bij in de opstartfase maar je moet ze op een gegeven moment wel de baas kunnen. Dat je dat leert daar twijfel ik niet aan.

Je kan in aquariumwinkels buizen van Eheim kopen. Ze zijn 1 meter lang. Zaag zo'n buis in twee delen en doe er een stuk aquariumslang aan. Je kan dan met een emmer en zo' n buis gemakkelijk allerlei dingen uit je aquarium zuigen. Ook vaak algen, dode plantendelen en vuil van de bodem. Het water dat je wegzuigt kan je door de slang als een hevel te gebruiken vanaf een hoog punt weer in je aquarium laten stromen. Eventueel kan je met de buis vuil richting de inlaat van de pomp sproeien. Een handig hulpmiddel dat ik al vele jaren gebruik.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Terug
Bovenaan