Wat is er nieuw

Algenprobleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Stefanneman
  • Startdatum Startdatum
S

Stefanneman

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een Juwel Rio 125, helaas heb ik altijd last van algen op de ruiten/planten en decoratie.

Het komt door direct zonlicht omdat hij direct naast een raam staat, helaas kan ik hem nergens anders kwijt dan voor/naast een raam.
Ik vind het erg vervelend dat wanneer ik een nieuwe aquascape heb gemaakt het er na 2 dagen al niet meer uit ziet en ik eigenlijk alles er weer uit moet halen om goed schoon te maken.

Ik begin nu zelfs te twijfelen om te stoppen met de hobby vanwege dit probleem.

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen met dit probleem of tips geven waardoor ik niet iedere dag (bijna) alles moet schoonmaken?

Alvast bedankt
 
Valt dat licht door de zijruiten of via de voorruit want anders zou je de zijruit af kunnen plakken. Of je doet iets aan het invallen van zonlicht door iets te gebruiken als zonwering of dichte gordijnen. De mijne staat ook in het zonlicht met de gordijnen open dus ja daar hou ik rekening mee en heb dan deze een deel van de dag dicht.
 
Kun je d'r geen folie tegenaan plakken? Tegen de ruitjes die daglicht ontvangen dan?
Los daarvan, hoeveel uur licht geef je met je aquariumlamp en gebruik je co2 of niet?
 
Zijkant plakken is een optie maar er komt ook veel licht via de voorzijde van het aquarium.

Verlichting brand 6 uur per dag met een 3 uur 'uit' periode tussen 12.00 en 15.00 uur, ik heb geen Co2 systeem.
 
Tja, als je licht via de voorkant naar binnen krijgt dan zijn raambekleding dichthouden of je bak verplaatsen de enige opties om dat te voorkomen. Verder ben ik geen fan van je belichtingsschema, 6 uur is te weinig en met een pauze van 3 uur komen je planten al helemaal niet aan groeien toe waardoor je algen extra in de hand speelt. CO2 kan helpen om je alg weg te krijgen. Licht bepaalt in welke mate planten groeien, als er heel veel licht is, heb je ook een veel grotere behoefte aan co2. Je hebt van die wegwerpsystemen die niet zoveel kosten, daar kun je een poosje mee proefdraaien om te kijken hoe goed het helpt. Als het genoeg helpt en je behoudt daardoor de interesse in de hobby, is een co2 systeem het overwegen waard.
 
@LalaLaraSophie Wat raad u qua verlichting tijd aan? Ik dacht de uit periode te doen omdat dan het meeste zonlicht binnenkomt.
Ik heb een Helialux licht systeem.
 
Ik zou 8 uur aanhouden maar goed dat invallende licht is en blijft een probleem natuurlijk.
 
Je moet soms wel es consessies aanbrengen

20201124_162740.jpg


Sinds dat kamerscherm daar staat ben ik echt veel alg kwijt
Ohja en meneer Appelslak geholpen door een stuk of 8 Japonica's en 4 kleine en 1 grote Ancistrus, helpen ook behoorlijk de wildgroei tegen te gaan


Maar goed, ik lees Juwel en die lampen zijn gruwel, heb je LED of T5 ??
De standlampen zijn heel erg fel, ook dat vind alg wel prettig
 
hoelang zit er direct zonlicht op je aquarium ?
 
Een niet onbelangrijke vraag lijkt me toch, welke alg heb je precies? En welke planten heb je?
 
@LalaLaraSophie Wat raad u qua verlichting tijd aan? Ik dacht de uit periode te doen omdat dan het meeste zonlicht binnenkomt.
Ik heb een Helialux licht systeem.
Op zich een prima gedachtegang; alleen heb je geen invloed in hoeveel zon er precies in je bak komt. Is dat bijvoorbeeld niet veel sterker dan je aquariumlamp, en is dat iedere dag evenveel licht, heb je geen ander licht in de winter dan in de zomer. Een aquarium is een afgebakende, gecontroleerde omgeving waar kleine verschillen grote impact kunnen hebben. Daarom hou je je bak liefst weg uit zonlicht (waar je geen controle over voert) maar zet je gewoon op vaste tijden je licht aan en uit (kun je seizoensgebonden best mee spelen). 8 uur onderbroken licht geeft een stabiele basis van waaruit je verder kunt werken in je algbestrijding. En dan komen de vragen van Ben aan bod; welke planten heb je, wat vragen die, biedt je dat op dit moment ook etc.
 
enkele uurtje zonlicht zal maar weinig problemen geven
8uur is een mooie lichtperiode maar kan gerust enkele uurtje meer of minder als de rest goed zit
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: stekker eruit en er weer in en doet het weer ff
      Terug
      Bovenaan