Wat is er nieuw

Algenprobleem

Aquaman09

New member
Lid geworden
10 november 2024
Leeftijd
28
beste aquarianen,
Sinds kort ben ik begonnen met een Rio 180.
Hierbij gebruik ik ADA Amazonia v2 als bodem. De standaard Juwel verlichting staat aan van 14:00-23:00 uur.
Daarnaast heb ik een JBL 902e filter (met spraybar over de achterkant) en de standaard Juwel bioflow m filter draaien. Ik heb CO2 op 18 bellen per minuut staan. Ik gebruik de AIO planted box 50 ML per week. Verder heb ik op dit moment alleen nog maar snelgroeiers in de bak, met een aantal stukken hout en wat stenen.

Nu heb ik sinds een tijdje constant bruine draden (bruinalg/draadalg?). Ik ben nu dagelijks aan het poetsen en ik ververs daarbij ook steeds bijna 60% water. Maar binnen twee dagen begint de hele toestand opnieuw met de slierten die groeien. Overal in het aquarium vind ik nu van die bruine plukjes terug. Zie de bijlage voor een foto direct na het schoonmaken.
Kan iemand mij helpen? Wat moet ik hier nu mee doen? Een beetje alg hoort erbij maar het gaat van kwaad tot erger.

Vriendelijke groet!

Bijlagen

• 5AE68BC4-FEF1-400C-BE2D-4CECF7C88030.jpeg
    5AE68BC4-FEF1-400C-BE2D-4CECF7C88030.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 21
Volgens mij moet je met die soil ook veel verversen dus dat kan geen kwaad. Algen horen er een beetje bij tijdens de opstart en ik zou me daar nog niet teveel zorgen over maken.
Ik zou met co2 een dropchecker gebruiken want de hoeveelheid bellen is wel erg minimaal. Ik zat op een meterbak rond de 120-150 bellen.
Dat kun je met een dropchecker mooi zien want geen bak is gelijk,

Ik lees btw dat je ook een JBL extern filter hebt. Ik zou je wel willen aanraden om zowel de afsluitring in de pompkop (in de zijkant ingewerkt) als de startknop en de kraantjes te smeren met bijvoorbeeld silicone spray van JBL. Voor de ring kun je ook zuurvrije vaseline van de bouwmarkt gebruiken.

Zoals al opgemerkt heb je te weinig CO2
Maar ik wil wel weten welke AIO je gebruikt: de standaard of de Lean versie?
Bedankt voor de reacties van allemaal al! Ik vond het nogal spannend om direct volle bak co2 toe te voegen, dan zal ik dit verhogen. Ik gebruik de standaard AIO, ik wist tot nu dat er ook een Lean versie is.. moet ik dan de standaard verminderen in dosis?

Bedankt voor de reacties van allemaal al! Ik vond het nogal spannend om direct volle bak co2 toe te voegen, dan zal ik dit verhogen. Ik gebruik de standaard AIO, ik wist tot nu dat er ook een Lean versie is.. moet ik dan de standaard verminderen in dosis?
Wees wel voorzichtig met het verhogen van het aantal druppeltjes. We willen geen gele dropchecker.
Owhja, ik heb de 20 mg/l vloeistof.

Qua hoeveelheid voeding per milliliter of ook anders qua voedingsstoffen?
Ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat de AIO lean andere bronnen van stikstof bevatten, zoals Urea en/of NH4 verbindingen.
En uiteraard in andere verhoudingen dan de standaard AIO

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan