Algenprobleem

W

Wendy 1979

Guest
Ik zit al geruime tijd met het probleem van draadalg en zwarte penseelalg die ik niet weg krijg.

Mijn aquarium is een juwel Rio 180 waar een externe eheim filter op draait, de eheim ecco pro 300
Mijn verlichting van het aquarium brand van 13.30 u tot 22.30 u.
Verlichting die ik heb zitten is vooraan een Dennerle Trocal Amazon-Day 45 watt en achteraan zit die van juwel de Nature 45 watt.
Mijn aquarium staat niet in direct zonlicht.
Ik voeg dagelijks 3ml easy carbo toe en 2 ml Profito per dag.

Mijn waterwaarden die ik juist heb gemeten:
- pH: 7 - 7,5
- kH: 5
- gH: 8
- NO2: 0 mg/L
- Fe: 0.1 mg/L
- O2: 4 - 6 mg/L
- NH3/NH4: 0 mg/L
- NO3: 0 - 10 mg/L
- PO4: 0,25 mg/L

Ik weet gewoon niet waar het bij mij mis gaat, maar zou toch graag van de algen af geraken.
Alle tips zijn alvast welkom ;)
 
Heb je ook wat foto's om naar te kijken? Een detail foto van de plantjes / plekken waar het zit kan helpen om je goed te adviseren.
 
image-13.jpg
]Photobucket[/url]

Het gaat vooral om het plantje links in de hoek en dan het plantje achter de mosbal, die met de lange smalle bladeren. En de draadalg zit vooral op de achterwand.
 
Hier de 2 plantjes van dichtbij waar duidelijk de algen te zien zijn.

image-14.jpg
]Photobucket[/url]


image-15.jpg
]Photobucket[/url]
 
Ik denk dat je ook een co2 tekort hebt. De carbo is waarschijnlijk niet voldoende. je belicht niet overdreven lang maar de waarden zoals de fosfaat en de nitraat zijn laag.
Het zit zoals je zegt vooral op de Crypto. Heb je daar ook kleibolletjes bij de wortels zitten??
Ik zou de nitraat en zeker de fosfaat verhogen.
Je zit nu snel op 0 en dat is iets wat je moet voorkomen.
Wellicht is bio co2 een optie??
 
jessicapilon zei:
Ik denk dat je ook een co2 tekort hebt. De carbo is waarschijnlijk niet voldoende. je belicht niet overdreven lang maar de waarden zoals de fosfaat en de nitraat zijn laag.
Het zit zoals je zegt vooral op de Crypto. Heb je daar ook kleibolletjes bij de wortels zitten??
Ik zou de nitraat en zeker de fosfaat verhogen.
Je zit nu snel op 0 en dat is iets wat je moet voorkomen.
Wellicht is bio co2 een optie??

Wat ik daarstraks wel nog vergeten te vermelden is dat ik mijne PO4 en NO3 heb ik te straks na de test nog verhoogd. PO4 staat nu op 1 en NO3 op 10. Zou nog hoger mogen zeker.
De kleibolletjes die hebben erbij gezeten maar ik heb pas die planten is even uit de grond gehaald om de wortels in te korten waardoor het kleibolletje helemaal verstrikt zat tussen de wortels, vandaar ik deze heb verwijderd.
 
Ok dus toen de alg is onstaan waren er wel bolletjes in de grond.Ik zou die er wel weer bijsteken hoor.
De huidige nitraat van 10 en po4 van 1 kunnen voldoende zijn maar je zit bij een beetje verbruik snel richting de 0 dus dat moet je goed in de gaten houden.
Je kan het eventueel wat meer verhogen naar bv 15 en 1,5.

Penseelalg is in de regel een co2 tekort. Dus ik denk dat dit je probleem is. Of je moet wellicht meer carbo doseren of denken aan bv bio co2.
Je verlichting is in principe niet te lang aan. Je kunt ook nog drijvers gaan gebruiken om zo het licht te dempen waardoor er minder vraag naar voeding is.
 
jessicapilon zei:
Ok dus toen de alg is onstaan waren er wel bolletjes in de grond.Ik zou die er wel weer bijsteken hoor.
De huidige nitraat van 10 en po4 van 1 kunnen voldoende zijn maar je zit bij een beetje verbruik snel richting de 0 dus dat moet je goed in de gaten houden.
Je kan het eventueel wat meer verhogen naar bv 15 en 1,5.

Penseelalg is in de regel een co2 tekort. Dus ik denk dat dit je probleem is. Of je moet wellicht meer carbo doseren of denken aan bv bio co2.
Je verlichting is in principe niet te lang aan. Je kunt ook nog drijvers gaan gebruiken om zo het licht te dempen waardoor er minder vraag naar voeding is.

Dat klopt, de alg is al ontstaan in de periode dat er nog kleibolletjes in de grond staken. Drijfplantjes heb ik ook al in mijn aquarium zitten. Kleibolletjes zal ik morgen terug bij de plantjes steken.

Nitraat en fosfaat is voor de moment nog wa zoeken, maar ben liever wa te voorzichtig.
Misschien inderdaad toch wel gaan overwegen om CO2 te gaan toevoegen. Al ken ik daar echt helemaal niks van.
 
Op de foto zit baardalg.... een teken van voeding tekort.

Verhoog de profito, je zit nu op 2 ml maal 7 dagen op 14 ml... goed voor 140 liter, maak daar de komende tijd 2.5 / 3 ml van.
Maar ook NO3 en PO4 mogen hoger, zorg dat ze nooit op zijn, want door meet onzuiverheden weet je nooit of er nog voldoende aanwezig is als je aan de lagere kant zit

CO2 zit bij een pH 7 op 14 mg/l en dat kan, maar als pH naar 7.5 gaat is er niet voldoende CO2 aanwezig. Kan je dit verhogen, naar zeg 20 mg/l? (pH 6.8 / KH 5 of pH 7 / KH 6 , afhankelijk wat je vissen graag willen qua zuurtegraad)
 
Gozer zei:
Op de foto zit baardalg.... een teken van voeding tekort.

Verhoog de profito, je zit nu op 2 ml maal 7 dagen op 14 ml... goed voor 140 liter, maak daar de komende tijd 2.5 / 3 ml van.
Maar ook NO3 en PO4 mogen hoger, zorg dat ze nooit op zijn, want door meet onzuiverheden weet je nooit of er nog voldoende aanwezig is als je aan de lagere kant zit

CO2 zit bij een pH 7 op 14 mg/l en dat kan, maar als pH naar 7.5 gaat is er niet voldoende CO2 aanwezig. Kan je dit verhogen, naar zeg 20 mg/l? (pH 6.8 / KH 5 of pH 7 / KH 6 , afhankelijk wat je vissen graag willen qua zuurtegraad)

Ik heb zoals jij me vertelde men profito verhoogt naar 3 ml.
Wat ik me ook nog afvroeg, moet ik eigenlijk nog ijzer toevoegen ook of is dit overbodig. Ik heb constant een fe waarde van 0,1 dus dit lijkt wel voldoende.

Ik heb ook vandaag een tweedehands CO2 systeem, de proflora m602, op de kop kunnen tikken, om het gebrek aan CO2 aan te pakken. :)
 
Ijzer is niet echt nodig, al kan soms wat extra ijzer wel een boost geven, maar als je 0.1 meet en nu meer profito geeft zal dat wel goed gaan, voor nu.

CO2 extra = meer voedingstoffen. Dus als je je CO2 van 7/14 naar 20 gaat brengen (of meer) dan je profito nog wat meer, bijvoorbeeld 1 dagdosis van 3 naar 6 doen (na verversen). Want meer CO2 is meer willen groeien en dat verbruikt voeding. Maar alleen doen als je ziet dat je planten harder gaan groeien.

De ergste aangetaste bladeren kan je bij een snoeibeurt gelijk mee pakken (wegknippen), deze zullen nooit echt meer goed worden en blijven alg houden vrees ik.
 
Ik weet dat veel mensen het hiermee niet eens zullen zijn maar ik voeg sinds een aantal maanden wekelijks na de waterwissel alg exit van easy life toe. Een biologisch evenwicht in een aquarium te krijgen in moeilijk omdat bijna iedereen teveel vissen heeft. Sindsdien doen mijn planten en vissen het prima en kijk ik tegen een fris aquarium aan. Verder heb ik een proflora bio 160(voor CO2) in mijn juwel vision 180 geplaatst en sindsdien groeien mijn planten veel beter.
 
Sylvia1 zei:
Een biologisch evenwicht in een aquarium te krijgen in moeilijk omdat bijna iedereen teveel vissen heeft.
Dat is nogal een beschuldiging!

Sylvia1 zei:
Ik weet dat veel mensen het hiermee niet eens zullen zijn maar ik voeg sinds een aantal maanden wekelijks na de waterwissel alg exit van easy life toe. (...) Sindsdien doen mijn planten en vissen het prima en kijk ik tegen een fris aquarium aan. Verder heb ik een proflora bio 160(voor CO2) in mijn juwel vision 180 geplaatst en sindsdien groeien mijn planten veel beter.
Je hebt dus meerdere ingrepen gedaan, zodat feitelijk niet te concluderen is welke ingreep nu heeft geholpen tegen je algenproblemen.

~ Ivo
 
Nee hoor niet alles te gelijk, ik ben begonnen met alg exit wat prima werkt. Toen mijn plantengroei na de eerste groeiexplosie van een nieuw aquarium met voedingsbodem minder werd, ondanks voeding en kleibolletjes en vloeibaar CO2 ben ik Bio CO2 gaan toevoegen met prima resultaat.

Te veel vissen is niet bedoeld als beschuldiging, vreemde term trouwens in deze context,maar is volgens mij wel vaak het geval als je weet hoe weinig vissen je eigenlijk per volume kunt houden.
 
Tja dan is het lastig te bepalen wat nu goed heeft geholpen.
Ik denk zelf mede ook de co2, maar ja dat is lastig om te bepalen zoals Ivo al aangeeft.
Je hebt de co2 nog maar net lees ik en de planten hebben wel even nodig om eraan te wennen.
Maar goed het heeft geholpen en daar gaat het om, maar je kunt voortaan beter zoveel mogelijk info geven als je ergens hulp bij nodig hebt hoor.
 
Kan bovendien zo zijn dat de alg exit voor een 'schokeffect' heeft gezorgd en de CO2 eigenlijk de lange termijnoplossing is. Daarnaast zou het zomaar eens aan het exacte type alg kunnen liggen.

~ Ivo
 
Sylvia1 zei:
Te veel vissen is niet bedoeld als beschuldiging, vreemde term trouwens in deze context,maar is volgens mij wel vaak het geval als je weet hoe weinig vissen je eigenlijk per volume kunt houden.
Hoeveel vissen zijn dat dan?
 
Bio CO2 gebruik in nu een maand of 2, en even voor de duidelijkheid, ik reageerde op het Topic van Wendy en vertelde haar mijn oplossing en vroeg niet zelf
om informatie. Ieder z'n mening maar ik wil met plezier naar mijn aquarium kijken en heb hiervoor gekozen. Uiteraard heb ik veel gelezen en geleerd op dit forum , maar zoals overal verschillen de meningen. Ook over de hoeveelheid vissen, hangt natuurlijk ook van het formaat vis af.Ben wel van plan de hoeveelheid alg exit te gaan minderen en als dat lukt uiteindelijk helemaal te stoppen. Veel moet je toch ook zelf ervaren en oplossen.
 
Sylvia1 zei:
Bio CO2 gebruik in nu een maand of 2, en even voor de duidelijkheid, ik reageerde op het Topic van Wendy en vertelde haar mijn oplossing en vroeg niet zelf
om informatie. Ieder z'n mening maar ik wil met plezier naar mijn aquarium kijken en heb hiervoor gekozen. Uiteraard heb ik veel gelezen en geleerd op dit forum , maar zoals overal verschillen de meningen. Ook over de hoeveelheid vissen, hangt natuurlijk ook van het formaat vis af.Ben wel van plan de hoeveelheid alg exit te gaan minderen en als dat lukt uiteindelijk helemaal te stoppen. Veel moet je toch ook zelf ervaren en oplossen.

Nee ik begrijp dat je alleen een reactie gaf.
Er zijn veel meningen te vinden en daar heb je helemaal gelijk in.
Ik wil je alleen nog even meegeven dat ik ook weleens topics lees waarin mensen zeggen dat de alg exit ook veel planten kapot heeft gemaakt.
Dus ik zou het niet langer dan noodzakelijk gebruiken hoor.
 
Welke en hoeveel vissen heb je Wendy?
Hoe vaak, hoe veel en wat voer je?

~ Ivo
 
Terug
Bovenaan