Wat is er nieuw

Algenprobleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robin1990
  • Startdatum Startdatum
R

Robin1990

Guest
Hallo allemaal,

Heb in mijn bak toch redelijk wat last van algengroei, bak draait nu zo'n 2 maanden. Hij wordt 10 uur per dag belicht, temperatuur van 23.5 graden.
Wekelijks ververs ik zo'n 25% van het water, en voeg ik zo'n 60ml Sera Florena toe (vloeibare plantenvoeding). Verder geen CO2 of dergerlijke.

Graag had ik van jullie vernomen of jullie weten welke alg dit is en eventueel hoe ik deze best kan aanpakken. Alvast bedankt!

C2OR0StpPlpl4IYdiohFAwlevV7awXOL.jpeg


C2OR0StpPlpl4IYdiohFAwlevV7awXOL.jpeg
 
Hallo Robin,dat is behoorlijk veel alg maar dat wist je al dus vandaar je topic 😉

60ml plantenvoeding,geef je dat in 1 keer per week en hoeveel liter is je bak?
Weet je de waterwaarden ook toevallig?
 
Als je voor maanvissen kiest dan kan je dat wel verwachten toch? 😀
Veel voeren = veel vervuiling = veel NH4 = alg.
Welke filtratie zit er aan deze bak? Wat is de maat van deze bak?
Welke planten zitten hierin?

Welkom op het forum btw! :thumbs:
 
Seabait, bedankt voor het snelle antwoord. De plantenvoeding geef ik inderdaad 1x per week in ��n keer (bij het verversen van het water). Mijn bak is 230l.
Heb net de waterwaarden gemeten (met teststrips, dus kan niet zo heel precies gaan):

NO3: 0-10
NO2: 0-1
GH: 8
KH: 3-6
Ph: 7-8
CL2: 0

Nogmaals bedankt!

EDIT: Filter is een Eheim Ecco pro 300, afmetingen bak zijn ongeveer 125*60*40. Qua plantenbestand, ben niet echt goed op de hoogte van de namen als ik eerlijk moet zijn, in elk geval zuurstofplanten (welke niet in alg zijn), een Anubias en vallisneria.
 
Welkom op het forum.
Jammer dat je strips gebruikt want zoals je al aangeeft zijn die minder precies.
Ik hoop niet dat je echt nitriet hebt omdat je aangeeft 0-1 maar ja dat is met de strips.
 
Stripjes zijn helaas niet zo betrouwbaar idd dus eigenlijk kan je aan die gegevens niet teveel waarde hechten.
230 liter,maar als je bak 125 lang is en denk dat de 60 de hoogte zal zijn kom je met een diepte van 40cm al op 300 liter trouwens.
Zie op de foto planten staan die voeding bij hun wortels moeten hebben.
 
Heb hier een snelle meting gedaan met behulp van meubilair om jullie van antwoord te kunnen dienen, mijn excuses dit zal niet zo accuraat zijn 🙂. Wat betreft de voeding, dat is inderdaad niet zo'n goed nieuws. Maar kan dit de oorzaak zijn van de algen?
 
Tja door rotting kun je dus NH4 krijgen en daardoor een boost voor de algen.
Ook omdat de bak nog niet al te lang draait. En de belasting is wel behoorlijk denk ik.
 
Vooruit,excuses aanvaard 😀
Een tekort aan voeding bij planten kan alg tot resultaat hebben maar je ziet ook algen op de stenen en hout zitten dus is het een combinatie van de juiste omstandigheden voor alg in je bak en planten die niet in conditie zijn waardoor ze algen krijgen.

Ik ben geen algenexpert en weinig ervaring met plantenvoeding maar heb zo het idee dat in 1 keer 60ml van dat goedje in je bak kieperen niet echt ideaal is.
Welke en hoeveel vissen heb je nog meer in de bak zitten?
 
Ik zal in elk geval proberen een dezer een correcte meting te hebben via de LFS, en misschien de plantenvoeding tijdelijk te halveren? Of is dit geen goed idee.
Momenteel ziten er in mijn bak:

4 maanvissen, 2 diamantgoeramies, 1 pleco (borstelneus dacht ik), een klein schooltje zebradanio's en een waaierhandgarnaal.

Kan ik verder nog iets doen? Las op internet dat CO2 toevoegen ook wel eens zou helpen... Maar wil niet nog meer schade berokkenen.
 
Is lastig zeggen zo wat je precies kan doen.
Heb net ff je filter opgezocht maar ondanks dat je niet overdreven veel vissen in de bak hebt zitten vind ik het zelf aan de krappe kant en denk dat het filter na een tijdje draaien onvoldoende rondstroming in je bak geeft en dat kan ook een rol spelen in het algenverhaal bv.

Het water goed laten testen in de winkel is ook slim idd maar zelf een goede test kopen is altijd beter.
 
Filter zat bij de bak toen ik die aangeschaft heb (2e hands); dacht dat hij wel voldeed, misschien toch een grotere overwegen dan. Verder zit er in die filter de 3 soorten Eheim substraten.
Qua rondstroming kan ik wel zeggen dat ik over de volledige lengte van mijn bak het wateroppervlak in beweging zie (rustig weliswaar). Wel heb ik zowel de aanvoer als de uitvoer van de filter aan dezelfde kant van de bak zitten, naast elkaar dus.Zou dit misschien een probleem kunnen zijn? Nogmaals bedankt voor jullie tijd en moeite!
 
De in en uitvoer aan dezelfde kant is in principe prima,heb ik hier ook maar zie het bij mij mooi langs boven weer ombuigen aan de andere kant en onderlangs door de bak weer terug stromen.

Ik zou zelf sowieso stoppen met die plantenvoeding of op z'n minst minderen want nu is het meer algenvoeding.
Voeding bij die plant stoppen met grote bladeren van de eerste foto en bij de rest als je daar nog meer van hebt.
Bladeren afknippen die bedekt zijn met de alg en de andere tips mag de rest van de leden geven! 😉
 
60 ml planten voeding is veelte veel als je geen co2 of vloeibare koolstof gebruikt.
Ik denk zo dat 5 ml wel genoeg is voor je bak, en dit mag je ook wel een beetje verdelen over de week.

Co2 zou kunnen helpen. maar is ook meer geknoei en dan moet je dat ook weer afstemmen
met de hoeveelheid plantenvoeding. Ik denk dat het voor jou makkelijker is om in die 10 uur belichting 2 uur rust te nemen. Dus bijv: 5u licht aan 2u licht uit en dan nog 5 uur het light aan. of 6 aan, 2 uit en 4 aan. in die 2 uur rust bouw je het co2 gehalte weer op namelijk.
 
Is 5 ml niet erg weinig??
Ik ken die voeding niet maar op een bak van rond de 250 liter lijkt me dat erg zuinig.
Zal wel op de fles staan wat je moet doseren denk ik.
 
Je zou idd een pauze van 2 � 3 nemen betreft verlichting. Ik zou ook de verl. terugdraaien naar 8 uur.
Wat voor lampen heb je trouwens boven de bak hangen? Heb je ook drijfplantjes erin en heb je tevens een foto van je hele bak.

Zou ook zeggen dat 5ml een beetje weinig is betreft planten voeding. Weet niet wat er op de verpakking staat namelijk. En wellicht dat wij een beeld krijgen wat voor plantjes er in de bak zitten, wanneer je een foto kan posten
 
5 ml, is genoeg.
Met wat erin staat,is het meer bodemvoeding.
Die Anubias verbruikt haast niets,en wil stroming.
De Bleheri, gebruikt uit de bodem.
Wat blijft erover???


Zou De aangetaste planten eruit, en eerst snelgroeiers bij plaatsen.

Anubias,in de stroming, naast waterpest.
a3C8Ps2osiQYD3e6gmsGiY8y2ccje3E2.jpeg

planten kweekbak, links de slakkenbak.
 
Met Bertus eens.

Daarnaast zijn je maanvissen nog in de groei en hoor je ze wat warmer te houden. Meer richting de 26 graden.
Ze vervuilen behoorlijk, aangezien je ze meerdere keren per dag afwisselend voer moet geven. Dus veel meer waterverversen per week. Minstens de helft (50%) per week. Bodem goed afzuigen. Je bak schoonhouden.

Je filtercapaciteit is ook te gering in dit geval.

Verlichting terugbrengen naar max 8 uur per week. Alle aangetaste bladeren verwijderen. Wat Bertus dus aangaf.
 
Tja, ik zie maar een klein deel van de bak en weet dus niet hoeveel gewone planten erin staan buiten de moerasplanten om.
Op zich is de dosering die de TS doseerde wel goed als ik naar de info kijk bij dit middel.

sera florena voor 200 liter water 50 ml 03215

Echter zal zoveel niet nodig zijn als het bijna allemaal moerasplanten zijn.
Wel is het zo dat ook moerasplanten voeding via de bladeren opnemen al is het minder dan de niet moerasplanten.
Maar als de TS allemaal moerasplanten heeft dan is vloeibare plantenvoeding meer een "bijzaak" en kan er gerust minder worden gedoseerd.
 
Ik heb de Sera ook in mijn handen gehad, maar vond dat je er zoveel van moest geven.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Easylife Profito en Carbo.
 
In de eerste plaats alvast bedankt voor alle reacties! Heb al jullie tips wat proberen samen te vatten en ik dacht om het volgende te doen:

- Verlichting naar 8uur per dag, gesplitst in 2x 4u met 2uur tussenpauze
- Een week of 2 geen plantenvoeding geven, daarna dosering naar 5ml en zien hoe het loopt
- Wekelijks ververspercentage naar 50% brengen
- Verwarming binnen de week stapsgewijs opbouwen naar 26 graden
- Ergste gevallen van de planten eruithalen.

Aanvulling zijn nog steeds ten zeerste welkom 🙂!

Hieronder nog een foto van de volledige bak op vraag:

6xf_d8ueEhDzCUL2-6_miswjZEzaHQrI.jpeg


Grtjs
 
Ja dat zijn bijna allemaal moerasplanten en dan zijn kleibollen de beste optie hoor.
Vind je het niet leuk om op de voorgrond bv een Crypto te zetten??
Maar goed dat is jou keus natuurlijk.
 
Zijn deze eigenlijk uberhaubt nog bruikbaar? Misschien stomme vraag maar 'valt het alg' eraf indien het probleem wordt verholpen. Anders denk ik erover na om nagenoeg alles eruit te halen en verse plantjes te halen in de winkel.

Ook bijvoorbeeld zit er heel wat op mijn kienhout, maar dit vind ik niet echt storen. Zou dit dan 'besmettelijk' werken tegenover de nieuwe planten? Thanks!

Grtjs
 
Ik maak zelf het hout wel schoon hoor.Maar er zijn genoeg leden die een mooie groene achterwand hebben hoor. Als je planten goed groeien en voldoende voeding hebben dan horen ze schoon te blijven.
Zomaar eraf vallen doet de alg niet en zelf verwijder ik altijd bealgde bladeren.
Moerasplanten maken zeer snel nieuwe bladeren aan dus dat scheelt weer denk ik.
Ik zou in jou geval de echt bealgde bladeren wel weghalen.
 
Dat van die pauze in de verlichting is niet verstandig.
Je kunt dan beter de klokken instellen op 7 uur
 
Tja ik heb al vaker aangegeven dat ik het bij alle 11 bakken zo doe en niks merk. Vaak lees je ook dat de co2 weer wat kan hetstellen als dat aan de krappe kant is.
Maar zoals ik zeg merk ik geen nadelige invloeden.
Maar echt natuurlijk is het niet.
 
Heb zo goed als alle aangetaste bladeren afgeknipt, en zoals Jessica voorstelde een pauzesysteem ingesteld in de verlichting. Heb het ook nog wat rondgegoogeld en ik volg Tom zijn redenering dat het niet natuurlijk is, maar ik denk dat het in mijn geval toch wel het proberen waard is want de alg is echt wel enorm.

Bak wordt nu 4 uur belicht, 4 uur pauze (voldoende daglicht) en dan terug 5 uur. Zal 2x/week 25% verversen en de vissen in de gaten houden. Heb wel de indruk dat mijn manen 'samentroepen' redelijk hoog in de bak nabij het verwarmingselement. Echter lijkt hun ademhaling wel normaal. Toeval of? Thanks!

Grtjs
 
jessicapilon zei:
Maar zoals ik zeg merk ik geen nadelige invloeden.

Kan wel zo zijn, maar Robin heeft geen co2-installatie erop staan .. 😳
 
John ook niet op al zijn 173 bakken 😉
 
Mascha&Ivo zei:
John ook niet op al zijn 173 bakken 😉

172 hoor Ivo 😀 😉.
Nee, het zijn er maar 12 nu, maar wel heb ik overal die pauze ingelast.
Of ze het zonder de pauze beter zouden doen kan ik ook niet zeggen dus.
 
Wel dat je dus zowel in de CO2 als de non-CO2 bakken er tevreden mee bent 🙂

~ Ivo
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan