Algenproblemen bij een vriend

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Goedemiddag!

Dit topic start ik omdat een vriend van mij al een poosje kampt met algen, en het mij maar niet lukt het weg te krijgen.

De info:

Het is een Superfish aqua 30 expert, met het standaard licht erin. De temperatuur staat op 21 graden. Er wordt wekelijks plantenvoeding van Easylife ingedaan, en omdat (voor deze algen er waren) hij last had van blauwalg, wordt er KNO3 toegevoegd (de verhoudingen waren niet in evenwicht). Verder wordt er bio-CO2 toegevoegd.

Bewoners: 3 kaap lopez (1m 2v)

Vrijdag kan ik de waterwaarden meten, maar ik wil toch graag alvast wat foto's laten zien, misschien kunnen jullie er wat mee.

232395blablabla_0_85_download.jpg

346925blablabla_0_85_download.jpg

835888blablabla_0_85_download.jpg

691744blablabla_0_85_download.jpg
 
Als we de waterwaarden weten dan is het denk ik makkelijker om er iets van te zeggen.
 
Met bio-co2 loop je het risico dat het al snel zorgt voor schommelingen in co2-gehalte wat bij mij destijds de oorzaak was van algen ;)

Een andere gedachte.. bevinden zich in deze bak planten die zonder bijbemesten van co2 en dergelijke + de standaard verlichting tekorten zouden krijgen? (Met veelal algen tot gevolg.)
Is het stoppen met voedingsstoffen + eventueel dempen van het licht (zo nodig) misschien een optie?
 
Ik heb ook een Expert 30 staan maar die doet het prima zonder co2 en verdere toevoegingen. Of je moet al planten hebben die extra bemesting vragen.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Of de planten extra voeding nodig hebben, dat weet ik niet. Morgen zal ik de waterwaarden doorgeven.
 
Prima hoor en dan kunnen we misschien iets meer erover zeggen. Zonder info is het altijd moeilijk om iets zinnigs erover te zeggen. Zoals Mark ook al aangeeft moet het volgens mij best zonder toevoegingen kunnen in zo n bakje.
 
Hierbij de waterwaarden!

pH: 7
kH: 4
NO3: 10
PO4: 2,5
 
Hierbij de waterwaarden!

pH: 7
kH: 4
NO3: 10
PO4: 2,5
Wat is de eenheid van jouw gemeten PO4 mg/L?

Indien dat zo is heb je waarschijnlijk een te hoge concentratie fosfaat in je aquarium. Te hoge conc. fosfaat leidt tot algengroei.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het goed heb, is dat inderdaad mg/L.
 
De verhouding no3/po4 is niet echt van belang zolang het maar voldoende voorhanden is. Ik zit met de EI rond de 35/3,5mg/L. Ik zie veel draadalg en dat kan door een co2 tekort komen want je zit rond de 10-11mg. Ook een onstabiele co2 kan de oorzaak zijn.
 
Komt algengroei niet door een verstoorde verhouding tussen Nitraat en Fosfaat? (Dit was wat ik altijd dacht)

Belangrijkste is, dat de sporen elementen voorhanden blijven. Zijn die op pijl, dan maakt Nitraat en Fosfaat niet zoveel uit. Zit zelf op Nitraat max 10 en Fosfaat max 0,5.
 
Bedankt voor jullie reacties! Hulp is altijd fijn :)

Wat raden jullie aan om te doen?
Op het moment gaat er aan toevoegingen in:

Plantenvoeding van easylife
Easylife ferro
Bio CO2 (2 gr gist, 200 gr suiker per 2 weken)
KNO3 (1mL/ 10 liter water dat ververst wordt)
 
Het is een klein bakje met erg weinig licht eigenlijk. weet je hoeveel uur dat aanstaat? Hier draai de Expert 30 ook zonder ook maar 1 algje en geen toevoegingen ivm de garnalen. 9 uur licht is meer dan genoeg. de draadalg zie je vaak bij tekorten of onstabiele co2. Ik heb in geen enkele bak kleiner dan 80 liter co2 zitten want met het beperkte licht en een gemiddelde belichtingsduur is dat veelal ook niet nodig. Ik denk zelf dat de vriend het licht weleens erg lang aan kan hebben staan.
 
Het licht staat aan van 12:00-22:00
 
Iemand die een idee heeft wat we het beste kunnen doen?
 
Je kan een kortere belichting proberen... 8 uur is voldoende voor je planten...
 
Je zou zoals Coos al aangeeft de duur kunnen verkorten naar 8 uur. Je hebt met de waarden die je noemt ook maar rond de 10mg co2 en wellicht s dat net te weinig met 10 uur licht. Zoals ik al aangaf voeg ik niks toe bij de Expert30 maar heb dan ook het licht maar 9 uur branden en gebruik veel drijvers om het licht te dempen. Dat is ook nog een optie om de vraag naar voeding te verminderen.
Ook zou het kunnen komen door een wat instabiele co2 omdat je bio co2 gebruikt.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels zijn we een paar weken verder. De bio-co2 is eruit, alleen easycarbo wordt nog toegevoegd, de rest is gestopt.

De algen zijn niet verdwenen. Er is alleen blauwalg bijgekomen.

Het licht is vandaag aangepast naar 7 uur, met een pauze van 2 uur.

Iemand nog een idee wat hij verder nog kan doen?
 
Blauwalg is vaak een gevolg van teveel belasting. Wat voor bodem zit er in de bak en voert hij teveel of wordt de filter soms te goed schoongemaakt?
 
Hoe is het met je watercirculatie? Blauwalg kan wijzen op "vervuiling" rotte bladeren e.d. maar ook op vervuiling in het filter. Kijk eens naar je substraat? Die rotte bladeren die ik noemde zouden bijvoorbeeld een gevolg kunnen zijn van de draadalg die ik zie. (Ik meen ook vergeelde bladeren te zien...) Mijn advies zou zijn: Maak eerst alles goed schoon en hou het schoon! Verwijder sterk aangetaste planten, in elk geval, zorg dat er zo veel mogelijk alg verwijderd wordt. Kijk dan eens naar je watercirculatie, komen je meststoffen (ook CO2!) in alle hoekjes en gaatjes? Wacht dan eerst af; bekijk wat de gevolgen zijn van deze actie. Is er verbetering of niet? Nb, dit kan best wat langer duren. Ga dan pas naar een eventuele volgende actie. Kort en goed, ga nu niet alles tegelijk doen, dit zal alleen maar zorgen voor verergering van de problemen. Veel mensen voldoen aan alle goedbedoelde adviezen tegelijkertijd zonder de gevolgen af te wachten, maak die fout niet!
 
Bedankt voor de snelle reacties!

@jessicapilon : er zit filterzand in, het filter wordt om de 2/3 weken schoongemaakt. Er wordt niet teveel gevoerd volgens mij.

@benvo : je hebt gelijk! Het probleem van alles tegelijk willen doen, sluipt er zo in. De algen blijven verwijderen zal ik doorgeven!


Het plan nu is: verlichting laten zoals deze nu aangepast is, en er komen drijfplanten bij om het licht te filteren.
 
het filter wordt om de 2/3 weken schoongemaakt


Ik zou dat pas doen als de uitstroom merkbaar minder wordt want anders gooi je waarschijnlijk steeds goede bacteriën weg en die heb je echt nu wel nodig;).
 
Als het mijn aquarium was, was ik gestopt met het toedienen van bioco2. Schommeling van co2 en dan ook nog zo'n klein aquarium maakt het een enorme uitdaging de boel in balans te houden. Ik had denk ik overwogen om carbo van easylife dagelijks afgemeten te doseren in combi met profito. Drijfplanten lijkt me inderdaad ook een hele goeie! Succes!
 
Bedankt voor de hulp! Wordt zeer gewaardeerd :)

Oke, dan wordt het filter pas schoongemaakt als de uitstroom verzwakt is. De uitstroom staat nu op minimaal ivm voorkeur van killi's voor weinig stroming. Is het ivm algen goed om veel stroming te hebben of maakt dat niet zoveel uit?

Drijfplanten komen er hopelijk deze week in. Ik zal een foto posten als het zover is, dan hebben jullie ook een idee hoe de bak er nu bijstaat.
 
@Rubz : de bio-co2 is er inmiddels uit en er wordt easycarbo toegevoegd, maar goed om te lezen dat jij dit ook gedaan zou hebben! :)
 
De drijfplanten zitten er dan nog niet in, de foto's wilde ik jullie niet onthouden

611512blablabla_0_85_new_folde.jpg

218352blablabla_0_85_new_folde.jpg

527224blablabla_0_85_new_folde.jpg

458717blablabla_0_85_new_folde.jpg
 
Op de onderste delen van de stengels zie ik nog veel vuil en algen en ik zou zelf die delen verwijderen en de bodem goed vrijzuigen van alle troep wat er nog licht. Ik heb exact dezelde bak met dezelfde filter en met 9 uur licht en wat drijvers moet dat prima kunnen. Wel zorgen voor voldoende voeding natuurlijk, al geef ik niks vanwege de garnalen. Maar ik heb dan ook alleen mosjes in de bak.
 
Ik zou de neiging hebben alles eruit te mieteren en er wat frisse planten in te zetten. Ik zie geen kostbare planten en/of cruciale scape. Nu blijft het dweilen met de kraan open ben ik bang.

Is dat afgetopte vallisneria? Die bladeren zullen niet meer groeien, dat weet je? Enkel nieuwe bladeren zullen weer de volledige lengte bereiken. Dit plantje blijft zodoende nog heel lang een heel raar plantje.
 
@jessicapilon : vanmiddag zullen we er aan werken, ik zal een foto posten als het af is. De site waar wij altijd planten bestellen, is helaas met vakantie, en lfs heeft ze niet, dus daar moeten we even op wachten.

@Alexej : die neiging heb ik dus ook.. het is geen vallisneria gelukkig deze bladeren groeien gewoon weer aan.
 
Ah ok. Dan is het een cyperus waarschijnlijk? (en dat is een gras inderdaad, een plantensoort die van 'onderuit' groeit)
 
Zoals beloofd een foto
a193422b-2960-4ee5-a56b-3c3f873947cd
.
945671blablabla_0_85_deskto.jpg


Verdere tips zijn altijd welkom.
 
Afgelopenzaterdag zijn de drijfpantjes eringegaan, nu maar afwachten...
 
Terug
Bovenaan