Wat is er nieuw

Algensoorten en bestrijdingsmethodes

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tubafish
  • Startdatum Startdatum
T

Tubafish

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over welke algen ik in mijn bak voor het overzicht noem ik die, maar even Bak-A) en in die van mijn schoonouders (Bak-B heb en hoe ik deze het beste kan bestrijden.
Het zijn allebei bakken van 50L.

Mijn bak draait al geruime tijd en functioneert verder prima. Het enige is dat ik op de planten die in de uitstroomrichting van het filter ineens de algen op onderstaande foto's heb. Welke algensoort is dit en hoe kan ik deze het beste bestrijden?
Bak-A
20210219_205048.jpg
20210219_205103.jpg
20210219_205111.jpg

In de bak van mijn schoonouders (draait nu 3 weken, een week laten indraaien en 5 tetra en 4 guppen toegevoegd) heb ik dit op de planten gezien en ik weet niet wat dit precies is en of dit kwaad kan, de bak van mijn schoonouders heb ik ook vanavond voor de eerste keer ververst en verschoond.
Bak-B
20210219_202822.jpg
20210219_202855.jpg


Ik hoor het graag van jullie!
 
Zou je ons een nog completer plaatje kunnen geven van jouw aquarium?
Ik zou wel eens benieuwd zijn naar het onderhoud van beide bakken. Hoe vaak per week wissel je hoeveel procent van het water. Wissel je dit met kraanwater, osmosewater? Verder zijn dingen als het wel of niet gebruiken van CO2 relevant. Hoeveel uur per dag staat het licht aan, wat voor licht is dit? (LED/TL etc.). Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is welke plantenvoeding en hoeveel er daarvan gebruikt wordt. Ook ben ik benieuwd of je een voedingsbodem of iets dergelijks gebruikt.

Goed, om een lang verhaal kort te maken zou het handig zijn om zo veel mogelijk te weten te komen over jouw bak om de oorzaak vast te leggen en daarmee de oplossing ook te kunnen vinden. Het bestrijden van algen is een optie. Maar wat interessanter is, is de oorzaak ontdekken, een oplossing verzinnen en bekijken of dit daadwerkelijk gaat werken.


Het leven is een groot leermoment! :petjeaf:
 
Even kijken,
Bak-A: ververs ik een keer per maand voor 3/4 dit gaat al 4 maanden helemaal prima en alles groeit goed. Sinds de afgelopen week ineens deze algen op de planten. Wisselen doe ik gewoon met kraanwater en ik gebruik geen co2. De bak heeft 8 uur per dag ledlicht d.m.v tijdschakelaar.
Gebruik geen plantenvoeding en heb ook geen voedingsbodem. Ik probeer een bak te creëren waar ik minimaal onderhoud aan heb, maar die toch altijd mooi blijft.

Bak-B
is net sinds 3 weken voor de eerste keer ververst en is verder eigenlijk een kopie van bak-A. Bak-B heeft overigens nog geen tijdschakelaar op de verlichting dus daar kan die 8 uur nog wel eens wisselen kwa ene dag iets langer andere dag iets korter
 
Bovenste Bak A is in ieder geval Staghorn alg. Komt volgens mij wat ik heb gelezen door vervuiling. Bak B kan ik niet heel goed zien. Als het er makkelijk af te wrijven is en stinkt is het mogelijk blauwalg, evt roetalg, beide zijn cyanobacterien. Maar kan het niet heel makkelijk zien op de foto.

Gr
Stefan
 
Ik ben het met stefan eens over bak A en dat is Staghorn.

Bak b is maar 1 week ingedraaid en dat is tekort om alles goed in balans te krijgen.
 
Wat ik wel grappig vind, is dat ik sinds korte tijd de filter uitstroomrichting nu iets boven het wateroppervlak heb en toen is dit probleem eigenlijk pas begonnen. Hierover had ik de uitstroom richting altijd gelijk met /onder het wateroppervlak. Zou die verandering dit kunnen veroorzaken? Lees in de link van jessica dat weinig watercirculatie ook een oorzaak kan zijn.
 
Ik lees dat je 1 x in de maand 75% verversing doet, dit brengt heel wat onbalans in je bak(jes). Beter is elke week 20 to 25% te verversen. Filter niet schoonmaken, tenzij de uitstroom zwakker wordt, dan sponsjes uitknijpen in aquarium water wat je uit je bakje haalt in een emmer. Heb je gelijk een beetje verversing gedaan.

Plantenvoeding is an te raden, zoals in de chat ook aangegeven. Je P04 en N03 moet in balans zijn, verhouding 1 P04 (fosfaat) op 10 N03 Nitraat. Daarnaast nog micro voeding. Je hebt kleine bakjes dus is geregeld verversen belangrijk, daar je niet een grote buffer hebt om afvalstoffen te verdunnen, dat krijg je enkel door verversen.

Voor het verversen, snoei je steeds de ergste be-algde bladeren eraf, ververst het water doseert de voeding. Week later hetzelfde. Niet te veel snoeien te gelijk, de planten hebben ook weer tijd nodig blad aan te maken. Daarnaast vooral geduld voor het weer in balans is en hersteld is. :))

PS het is juist beter je stroming iets naar het oppervlakte te hebben, voor de gas uitwisseling.
 
Ik lees dat je 1 x in de maand 75% verversing doet, dit brengt heel wat onbalans in je bak(jes). Beter is elke week 20 to 25% te verversen. Filter niet schoonmaken, tenzij de uitstroom zwakker wordt, dan sponsjes uitknijpen in aquarium water wat je uit je bakje haalt in een emmer. Heb je gelijk een beetje verversing gedaan.

Plantenvoeding is an te raden, zoals in de chat ook aangegeven. Je P04 en N03 moet in balans zijn, verhouding 1 P04 (fosfaat) op 10 N03 Nitraat. Daarnaast nog micro voeding. Je hebt kleine bakjes dus is geregeld verversen belangrijk, daar je niet een grote buffer hebt om afvalstoffen te verdunnen, dat krijg je enkel door verversen.

Voor het verversen, snoei je steeds de ergste be-algde bladeren eraf, ververst het water doseert de voeding. Week later hetzelfde. Niet te veel snoeien te gelijk, de planten hebben ook weer tijd nodig blad aan te maken. Daarnaast vooral geduld voor het weer in balans is en hersteld is. :))

PS het is juist beter je stroming iets naar het oppervlakte te hebben, voor de gas uitwisseling.
Dankjewel @Crash ! Ik ga ermee aan de slag rn met geduld en genoeg vers water ga ik vast een heel eind komen!
 
Niet te veel in 1x willen, rustig aan stap voor stap. Als je het goed aanpakt, komt het uiteindelijk goed en heb je mooie bakjes.
 
Niet te veel in 1x willen, rustig aan stap voor stap. Als je het goed aanpakt, komt het uiteindelijk goed en heb je mooie bakjes.
Gaat goed komen, voor vandaag stond eigenlijk de maandelijkse 3/4 verversing op de planning, deze nu wel uitvoeren en dan daarna wekelijks 20 tot 25% of gewoon meteen die wekelijkse 20/25% wissel opstarten?
 
Ik zou vandaag de helft doen en als de waterwaarden goed zijn wekelijks 20-25%. Algen zoveel mogelijk handmatig weghalen.
 
Ik ben benieuwd wat je uit eindelijk hebt gedaan vandaag. Maar goed, je gaat de goede kant op door in ieder geval na te denken over de gegeven adviezen hier op het forum. Ik denk ook dat de overgang van 75% naar 25% een iets te grote overgang is. Als je, zoals John hierboven ook aangeeft, vandaag 50% water wisselt en de week erna begint met de 25% waar je voortaan op over gaat lijkt mij dat de meest verstandige manier.
 
Vandaag inderdaad 50% ververst, be-algde plantjes een beetje geknipt, uitstroomrichting en snelheid nog iets lichtjes aangepast en plantenvoeding er weer bijgedaan. Bak is nu weer prachtig helder en is er weer eentje om trots op te zijn! Thnx voor de hulp allemaal!
Ben benieuwd hoe zich dit de komende periode gaat ontwikkelen.

Ergo begreep ik voor Bak-B dat het nog vooral even afwachten is?
 
Bak B hetzelfde mee doen. Zie dat daarin best wel moeilijke plantjes staan, die zeker behoefte hebben aan voeding.
 
Oke gaat goed komen. Heb nu toch de uitstroomrichting van het filter weer iets anders gezet. De vissen zwommen er veel rond en leken iets te zoeken. Blijkbaar vinden o.a de guppen het erg fijn om er een beetje tegen in te kunnen zwemmen🤣
20210220_201351.jpg
20210220_201329.jpg
20210220_201318.jpg
20210220_201311.jpg
20210220_201259.jpg
 
Helaas, al een paar weken bezig. Het leek eventjes de staghornalg in bak A leek even weg,
Maar is nu weer volle bak terug zonder dat ik iets gewijzigd heb. 😔

Vorige week sinds de eerste plaatsing wel en volledige schoonmaak gedaan en ook het bodemgrind opgezogen, omgespoeld en teruggezet en ook de planten opnieuw geplaatst.
 

Bijlagen

  • 16168445461304547811903267138846.jpg
    16168445461304547811903267138846.jpg
    364.6 KB · Weergaven: 88
  • 16168445619668752692559071706563.jpg
    16168445619668752692559071706563.jpg
    86.3 KB · Weergaven: 93
  • 16168445807484309206097205112104.jpg
    16168445807484309206097205112104.jpg
    129.3 KB · Weergaven: 83
en ook het bodemgrind opgezogen, omgespoeld en teruggezet
Hierbij zul je weer veel goede bacterien hebben vernietigd wat weer kan resulteren in nh3/4 wat dan weer op zijn beurt kan resulteren in Staghorn.
 
Helaas, al een paar weken bezig. Het leek eventjes de staghornalg in bak A leek even weg,
Maar is nu weer volle bak terug zonder dat ik iets gewijzigd heb. 😔

Vorige week sinds de eerste plaatsing wel en volledige schoonmaak gedaan en ook het bodemgrind opgezogen, omgespoeld en teruggezet en ook de planten opnieuw geplaatst.
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Eerst zeg je dat je niks hebt gewijzigd maar vervolgens zeg je het bodemgrind te hebben opgezogen, omgespoeld en weer teruggeplaatst te hebben. Misschien had je zelf niet de indruk dat dit een grote verandering teweeg kan brengen. Maar zoals John ook schrijft denk ik ook dat dit een iets te heftige ingreep is geweest. Ik heb het ter verduidelijking hieronder ook even geciteerd:

Hierbij zul je weer veel goede bacterien hebben vernietigd wat weer kan resulteren in nh3/4 wat dan weer op zijn beurt kan resulteren in Staghorn.


Ik hoop dat je er iets mee kunt! :petjeaf:
 
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Eerst zeg je dat je niks hebt gewijzigd maar vervolgens zeg je het bodemgrind te hebben opgezogen, omgespoeld en weer teruggeplaatst te hebben. Misschien had je zelf niet de indruk dat dit een grote verandering teweeg kan brengen. Maar zoals John ook schrijft denk ik ook dat dit een iets te heftige ingreep is geweest. Ik heb het ter verduidelijking hieronder ook even geciteerd:




Ik hoop dat je er iets mee kunt! :petjeaf:
Hm, dat is spijtig en niet zo slim van mij maar goed, de algen beginnen nu wel steeds verder te groeien. Waarbij ik nu op alle planten deze algensoort heb alsmede op het ornamentje wat in de bak staat.

Hoe kan ik dit nu het beste bestrijden? Ik ben nu wel een beetje het spoor bijster....
 
Door het spoelen van de bodem ben je veel bacterien kwijt zoals al is geschreven en dat kan tot wat nh3/4 leiden en dat is een boost voor algen en ook kan dat juist Staghorn geven.
Ik zu zeggen laat de bacteriecultuur nu weer goed rijpen en zorg voor voldoende voeding en circulatie.
 
Door het spoelen van de bodem ben je veel bacterien kwijt zoals al is geschreven en dat kan tot wat nh3/4 leiden en dat is een boost voor algen en ook kan dat juist Staghorn geven.
Ik zu zeggen laat de bacteriecultuur nu weer goed rijpen en zorg voor voldoende voeding en circulatie.
Oke, ja dat was inderdaad een beetje stom😓.
De bak draait nu zo'n 2 weken zonder ingrijpende verandering. Wel de standaard 1 x per week 25% verversing gehad en vloeibare plantenvoeding in de juiste doses toegevoegd.

Moet die alg dan uiteindelijk vanzelf weggaan? Of zou ik nieuwe planten moeten kopen? En het ornamentje schoon moeten spoelen/krabben?

Zat zelf te bedenken om een kleine 2e bak aan te schaffen, die even in te laten draaien met wat oud aquariumwater, daar de vissen tijdelijk in te doen en dan de huidige bak helemaal opnieuw op te starten. Is dat wat? Of ga ik dan de visjes teveel belasten?
 
Algen verdwijnen vaak niet zomaar dus ik zou wel handmatig zoveel mogelijk weghalen en bealgde blaadjes verwijderen.

Een tweede bak is denk ik geen optie want daar heb je ook weer geen ingedraaide filter en bodem in wat weer zal resulteren in problemen met de waterwaarden. In het water zelf zitten namelijk amper bacterien die je juist nodig hebt.
 
Algen verdwijnen vaak niet zomaar dus ik zou wel handmatig zoveel mogelijk weghalen en bealgde blaadjes verwijderen.

Een tweede bak is denk ik geen optie want daar heb je ook weer geen ingedraaide filter en bodem in wat weer zal resulteren in problemen met de waterwaarden. In het water zelf zitten namelijk amper bacterien die je juist nodig hebt.
Oke, planten zitten flink onder de alg, dus als ik die blaadjes weghaal zal er weinig plant overblijven. Dus dan toch nieuwe planten halen?

Verhaal van die 2e bak begrijp ik. Dus dat gaat het niet worden
 
Ik zou eerst de goede stukken terug zetten en kijken of de alg straks wegblijft want anders is het zonde als nieuwe planten ook bealgd gaan worden.
Als je voldoende voeding en circulatie hebt en de bacteriecultuur weer op orde is dan moet het wel weer goedkomen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan