Wat is er nieuw

algexit

  • Onderwerp starter Onderwerp starter guppy en garnaal
  • Startdatum Startdatum
G

guppy en garnaal

Guest
Hallo,
Een paar maand geleden had ik nogal last van baardalg.
de winkelier wees mij op het produkt algexit van easy live.
Ik dat spul in de bak en ja hoor alle alg dood.
Maar dat niet alleen ook de garnalen en een aantal vissen legde het loodje. Heeft iemand hier ook de zelfde ervaring mee? en wat kun je hier aan doen. inmiddels geen alg meer maar ook geen garnalen!
 
Welkom.

Tja wat kun je hier aan doen... nu iig niks meer wat je vissen en garnalen tot leven brengt 😉
Is een beetje vergelijken als onkruidverdelger in je tuin gebruiken,is ook niet echt gezond voor dieren en soms zelfs voor mensen.

Door bepaalde omstandigheden komen er algen in je bak,is oorzaak en gevolg.
Zulke middeltjes bestrijden het gevolg maar dus niet de oorzaak en de kans is groot dat de algen dus gewoon weer terugkomen.
Of je moet de boel blijven vergiftigen met dat middeltje maar lijkt me geen optie natuurlijk.

Beter is om te kijken wat de oorzaak van de alg in je bak is,dit kan verschillende oorzaken hebben zoals verkeerde waterwaarden te veel en te lang licht bv.
Een filter die niet goed werkt en misschien wel teveel vissen in je bak of combinaties van bovenstaande dingen.
 
Zoals John al aangeeft is het verstandiger om de oorzaak van de alg weg te nemen.
Vaak is minder licht of licht dempen al een stap in de goede richting.
Dat garnalen er niet tegen kunnen verbaasd me niks maar ik ken het zelf niet verder.
 
Tis rotzooi ik heb me ook een keer laten verleiden na goede berichten van andere..... ik heb er nog spijt van
 
Kreeg dit middel laatst als advies mee in de lokale dierenwinkel. Blij dat ik dit heb laten liggen.
 
Het beste is altijd om de oorzaak van de alg weg te halen.
maar om snel van de alg af te komen s alg-exit van easy life toch een fijn middel.
Alleen, je moet je echt aan de dosering houden, maar iets teveel erbij en je garnalen en slakken overlijden inderdaad.
Vissen overlijden dan moet je echt teveel ingooien.
Heb er van onze klanten nog nooit klachten over gehoord. ( wij wijzen er altijd heel specifiek op hoe te gebruiken en geven gelijk advies mee om de alg in de toekomst te voorkomen)
 
Mijn (toren- en poel-)slakken zijn er ook dood aan gegaan ondanks netjes doseren. De garnalen overleven de onderhoudsdosis maar of ze de coupeer dosis 3 weken lang overleven weet ik niet. Ze zijn er bij mij pas weer in gekomen. Het hielp erg goed tegen penseelalg, al laat het niet los en moet je alles handmatig verwijderen. Het groeit niet meer en is waarschijnlijk ook gewoon dood maar blijft overal aan vast zitten. De planten hebben er wel een flinke tik van gekregen maar zijn inmiddels weer goed hersteld.

Het is fijn om alle alg weg te hebben en dan de waterwaarden weer zo te houden dat het niet meer terugkomt. Door de sporen van de algen kreeg ik het steeds heel snel weer terug. En het lijkt nu weg te blijven.
 
Ik heb er geen ervaring mee maar heb al redelijk veel negatieve geluiden gehoord. Het helpt vaak wel tegen de alg maar veel planten treft het ook en mede ook de slakken en soms vissen.
Ik denk zoals al eerder is aangegeven dat je beter de oorzaak kan opzoeken en aanpakken.
 
Algexit is fataal voor slakken. Ik heb me precies aan de dosering gehouden maar gelijk alle slakken naar de bodem dood. Ik was behoorlijk kwaad dat EasyLife daar niet voor waarschuwt. Beter is natuurlijk de oorzaak te achterhalen maar als dat niet lukt ben je geneigd zoiets als Algexit te proberen. Maar doe het niet, feit dat alle slakken direct erdoor sterven zegt genoeg. Ik heb EasyLife aangeschreven met de vraag of ze de beschrijving kunnen aanpassen. Ik was best gesteld op mijn jaren oude slakken..
 
Ik heb destijds geen last van dode puntslakken gehad moet ik zeggen.
 
Ik heb, of beter had, Neritinas, zebraslakken. Nog geen 5 minuten na toedienen lagen ze allemaal op de grond. De dosering was zelfs iets lager dan aanbevolen.
 
Nou ik ben me niet bewust van uitval bij de slakken maar goed het is ook al een poosje geleden. In algexit zit een zuur en als het goed is dezelfde als in BlueExit. Dit heb ik gebruikt in de zeewaterbak en alle lagere dieren en slakken hebben het overleefd en de koralen ook.
 
Blijibaar zit er ook asperine in.
 
Niet dat ik een fan ben van dat soort producten, verre van zelfs...
Maar alg die dood gaat en niet verwijderd wordt is een plotse toename van vervuiling waar je filter bacteriën niet op voorzien zijn.
Dit kan dus een (kleine) nitrietpiek veroorzaken, met schadelijke gevolgen.
(maar natuurlijk niet binnen enkele minuten na toedienen)
 
Daarom is het geduld het beste hulpmiddel.
 
Ik las net op internet dat salicylzuur ook in aspirine zit. Hoe het precies zit weet ik niet.
 
Het zit ook verwerkt in de middeltjes die apart voor de zeewaterbakken tegen flap en Dino s worden verkocht en ook daar staat Salicylzuur bij als werkzame stof.
 
Het zit ook verwerkt in de middeltjes die apart voor de zeewaterbakken tegen flap en Dino s worden verkocht en ook daar staat Salicylzuur bij als werkzame stof.
Ik had verkeerd gelinkt, ik had na de wiki van Salicylzuur willen linken. Schijnt de voorloper te zijn van Acetylsalicylzuur te zijn.

Heeft het geen negatieve effecten in een zeewaterbak?
 
Nee helemaal niets Nicole en Lauwrensz Bakker hier heeft het ook in zout gebruikt zonder nadelige effecten. Alle koralen en lagere dieren reageren er goed op.

Wat me opvalt is dat het uit de handel gaat en er een bio versie voor terugkomt zonder dit zuur. Op vele sites is het al niet meer te koop dus ik heb bij Frits maar gelijk 500ml meegenomen. In het middel Dino X zit het ook namelijk maar dat is 5x zo duur als de AlgExit. Maar ja dat is alles voor zout denk ik.
Wel is het zuur los te koop maar goed er zal een reden zijn dat het uit de lfs gaat.
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan