Algprobleem! Wat zijn geschikte waterwaardes?

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Beste hobbyisten,

Ik kamp al enige tijd met algen, ik kan intussen wel elke algsoort van de bingo kaart afstrepen. Staghorn is redelijk verholpen, nu is het vooral ook stip/haaralg op het glas en veel baard/penseel alg.
Schommelende CO2 kan een oorzaak zijn, maar is dit te verhelpen want 's nachts CO2 geven doe ik expres niet omdat het redelijk zonde is aangezien planten het dan niet gebruiken.
Dusja, de CO2 schommelt in theorie altijd maar ik neem aan dat ze bedoelen dat de waardes op het moment van toedienen contstant moeten zijn.

Verder geef ik dus CO2, heb een Twinster E45B LED lamp, en een externe filter en doseer ook spoorelementen, KHPO4 and MgNO3.
Ik doel niet op een high-tech bak, maar de beschikbare 'tools' en het blijvende lelijke algprobleem maakt het frustrerend om een aquarium te hebben (wetende dat men zonder veel middelen een algvrije bak kan hebben!).
Steeds maar weer bezig met algen wegschrapen, tis beetje dweilen met de kraan open.
Ergens in mijn verhouding zal iets uit balans moeten zijn, al kan ik nu geen representatieve water waardes geven dus die zal ik ergens volgende week meten.

Daarom wil ik het op een andere richting gooien.
Wat zijn in jullie aquaria de waterwaardes waarmee je jouw aquarium 'onder controle' mee hebt?


Zelf heb ik een 60L open aquarium met erin javamos op hout, anubias mini, wavy green plantjes en een tapijtje monte carlo microcanthemum. Ook heb ik wat drijfplantjes (salvinia natans). Verder een schooltje vuurtetras, wat mini-japonica garnalen en citroengarnaaltjes, 4 indische modderkruipers en 5 otocinclus affinis.

Ik kijk uit naar jullie tips en reacties!!
 
co2 in een bakje onder water laten lopen zodat het niet meer zo gaat schommelen al je vuil in bodem en filter schoon houden en een plante voeding zonder fosfaat en nitraat meschien heb je ook te veel licht
 
en een plante voeding zonder fosfaat en nitraat
Dit zijn juist stoffen die planten nodig hebben dus die moet je in de waterkolom hebben.

Wat zijn de waterwaarden en gebruik je een dropchecker en kun je daarvan en van de gehele bak een foto posten? Schommelde co2 is niet goed dus je moet de co2 op een tijd laten aangaan dat wanneer het licht aangaat de co2 alweer op peil is. Zelf liet ik met een tijdklok vroeger de co2 zo n 2 uur voor het licht weer aangaan.
 
Beste hobbyisten,

Ik kamp al enige tijd met algen, ik kan intussen wel elke algsoort van de bingo kaart afstrepen. Staghorn is redelijk verholpen, nu is het vooral ook stip/haaralg op het glas en veel baard/penseel alg.
Schommelende CO2 kan een oorzaak zijn, maar is dit te verhelpen want 's nachts CO2 geven doe ik expres niet omdat het redelijk zonde is aangezien planten het dan niet gebruiken.
Dusja, de CO2 schommelt in theorie altijd maar ik neem aan dat ze bedoelen dat de waardes op het moment van toedienen contstant moeten zijn.

Verder geef ik dus CO2, heb een Twinster E45B LED lamp, en een externe filter en doseer ook spoorelementen, KHPO4 and MgNO3.
Ik doel niet op een high-tech bak, maar de beschikbare 'tools' en het blijvende lelijke algprobleem maakt het frustrerend om een aquarium te hebben (wetende dat men zonder veel middelen een algvrije bak kan hebben!).
Steeds maar weer bezig met algen wegschrapen, tis beetje dweilen met de kraan open.
Ergens in mijn verhouding zal iets uit balans moeten zijn, al kan ik nu geen representatieve water waardes geven dus die zal ik ergens volgende week meten.

Daarom wil ik het op een andere richting gooien.
Wat zijn in jullie aquaria de waterwaardes waarmee je jouw aquarium 'onder controle' mee hebt?


Zelf heb ik een 60L open aquarium met erin javamos op hout, anubias mini, wavy green plantjes en een tapijtje monte carlo microcanthemum. Ook heb ik wat drijfplantjes (salvinia natans). Verder een schooltje vuurtetras, wat mini-japonica garnalen en citroengarnaaltjes, 4 indische modderkruipers en 5 otocinclus affinis.

Ik kijk uit naar jullie tips en reacties!!
Wat mijn belangrijkste waardes zijn is voor 95 procent ontwikkeling van het aquarium. Ik doe iedere week op zaterdag waterverversen 40 procent niet meer niet minder, voeg sinds kort een beetje sporenelementen toe circa 5 ml op 100 liter soms meer als mijn gevoel dat zegt, kijk dan wat zie ik bij mijn planten. Waar ik zelf alleen aan sleutel is mijn verlichting en daar kan ik mijn algen tot op heden zeer goed de baas zijn. Maar goed dit is geen antwoord op jou probleem maar wel op jou vraag
 
Waterwaardes met zand of grind bodem.
-No3 tussen 10 a25 mg/l meten/ophogen via kaliumnitraat
-Po4 tussen 0,5 a 4mg/l meten/ophogen via kaliumfosfaat
- Sporenelementen halve tot 3 dubbele aanbevolen weekdosis
-Kh tussen 3 tot 6 zullen de meeste planten wel groeien
Co2 +20 mg/l tijdens de volledige lichtperiode aanhouden groen/gele kleur op co2 continu test( 1tot 2 uur voor verlichting aangaat starten met co2 toedienen)
-easy carbo dagelijks de aanbevolen max dagdosis
- verlichten maximum 8 uur eventueel naar 6uur verkorten als te sterke verlichting hebt waardoor je het gewenste co2 gehalte niet kan aanhouden.

Waterwaardes met soil of zware bodembemesting
-No3 wekelijks 10 mg/l toevoegen via kaliumnitraat
-Po4 wekelijks 4mg/l toevoegen via kaliumfosfaat
- Sporenelementen +- dubbele aanbevolen weekdosis
-Kh zal verlagen door soil , verversen met water met een lage kh zal je soil een langere werking geven
Co2 +20 mg/l tijdens de volledige lichtperiode aanhouden groen/gele kleur op co2 continu test( 1tot 2 uur voor verlichting aangaat starten met co2 toedienen)
-easy carbo dagelijks de aanbevolen max dagdosis
- verlichten maximum 8 uur eventueel naar 6uur verkorten als te sterke verlichting hebt waardoor je het gewenste co2 gehalte niet kan aanhouden.
 
der zit genoeg levende haven in die bak voor die stoffen
Dan zou bijna niemand dus deze stoffen hoeven toe te voegen? Lijkt me sterk en het hangt ook af van de hoeveelheid planten en de verlichting. Met wat meer licht zul je al snel moeten toevoegen om algen te voorkomen. Elke bak produceert wel wat no3 en po4 maar vaak is dat niet voldoende.
 
Dan zou bijna niemand dus deze stoffen hoeven toe te voegen? Lijkt me sterk en het hangt ook af van de hoeveelheid planten en de verlichting. Met wat meer licht zul je al snel moeten toevoegen om algen te voorkomen. Elke bak produceert wel wat no3 en po4 maar vaak is dat niet voldoende
voor mij werkt deze methode gewoon goed op al mijn bakken hebben eigelijk geen algen . een bakje dat zon licht krijgt door het dak en daar groeit dan alg op de bodem en maar niet op de planten
 
Ja ok maar jij hebt niet erg veel licht boven de bak en niet een bak vol planten en dan kan het misschien net genoeg zijn.
 
Waterwaardes met zand of grind bodem.
-No3 tussen 10 a25 mg/l meten/ophogen via kaliumnitraat
-Po4 tussen 0,5 a 4mg/l meten/ophogen via kaliumfosfaat
- Sporenelementen halve tot 3 dubbele aanbevolen weekdosis
-Kh tussen 3 tot 6 zullen de meeste planten wel groeien
Co2 +20 mg/l tijdens de volledige lichtperiode aanhouden groen/gele kleur op co2 continu test( 1tot 2 uur voor verlichting aangaat starten met co2 toedienen)
-easy carbo dagelijks de aanbevolen max dagdosis
- verlichten maximum 8 uur eventueel naar 6uur verkorten als te sterke verlichting hebt waardoor je het gewenste co2 gehalte niet kan aanhouden.

Waterwaardes met soil of zware bodembemesting
-No3 wekelijks 10 mg/l toevoegen via kaliumnitraat
-Po4 wekelijks 4mg/l toevoegen via kaliumfosfaat
- Sporenelementen +- dubbele aanbevolen weekdosis
-Kh zal verlagen door soil , verversen met water met een lage kh zal je soil een langere werking geven
Co2 +20 mg/l tijdens de volledige lichtperiode aanhouden groen/gele kleur op co2 continu test( 1tot 2 uur voor verlichting aangaat starten met co2 toedienen)
-easy carbo dagelijks de aanbevolen max dagdosis
- verlichten maximum 8 uur eventueel naar 6uur verkorten als te sterke verlichting hebt waardoor je het gewenste co2 gehalte niet kan aanhouden.

Is de kleur voor welk co2-gehalte bij 20mg-vloeistoffen verschillend per merk? Ik vraag dit vanwege je opmerking van groen/gele checker voor 20+ mg co2 per liter.
Ik begrijp dat 20+ een breed begrip is, 100 is ook 20+, maar ik vroeg me af of dat is wat je bedoelt.

Ik vraag het omdat ik pas nog een foto zag van de dennerle-checker, met bijbehorende kleurkaart. Wellicht geldt deze alleen voor vloeistof van dennerle.

dennerle-dennerle-co2-langetermijntest-correctph-c.jpg

Op basis van deze kaart zou je een co2-gehalte adviseren van 20-80mg/ltr?

Het is toevallig dat ik het jou vraag. Ik zie dit kleuradvies voor de checker veel voorkomen. Wij houden doorgaans een kleur aan voor op deze kaart 20, en dat lijkt hier ruim voldoende om de boel stabiel te houden.

Misschien is het normaal wat je zegt, het klinkt als erg veel.
 
Laatst bewerkt:
co2 in een bakje onder water laten lopen zodat het niet meer zo gaat schommelen al je vuil in bodem en filter schoon houden en een plante voeding zonder fosfaat en nitraat meschien heb je ook te veel licht
Ik pas met redelijk succes iets gelijkaardigs toe voor 9 tot 10 maanden per jaar toe.
Het groeit allemaal trager , minder vette planten en sommige hebben het zeer moeilijk (aromatica en blyxa)
Heb in die periode ook wat meer alg tussen te dichte begroeiing.

Als ik dan overstap op voor mij full power met extra sporenelementen, npk , co2 ,carbo ,osmocote, ....
Je ziet dan in enkele weken een extreem verschil bij de planten
 
Ik vraag het omdat ik pas nog een foto zag van de dennerle-checker, met bijbehorende kleurkaart. Wellicht geldt deze alleen voor vloeistof van dennerle.

Bekijk bijlage 338479

Op basis van deze kaart zou je een co2-gehalte adviseren van 20-80mg/ltr?
Dit is een interpretatie van kleuren.
Mijn advies om tot de groen/geel zit ik volgens deze co2 test tussen de 20 tot 40 mg/l
Dit zal in de meeste bakken weinig tot geen problemen geven.
 
Dit is een interpretatie van kleuren.
Mijn advies om tot de groen/geel zit ik volgens deze co2 test tussen de 20 tot 40 mg/l
Dit zal in de meeste bakken weinig tot geen problemen geven.

Dank je :) Daarom vroeg ik het ook.
En dan zitten wij in dezelfde zone.
 
Ik denk ook dat het uitmaakt of je een 20 of 30mg vloeistof hebt want geel bij de 30mg zal meer co2 zijn dan geel bij de 20mg als ik het goed heb.
Goed naar de vissen kijken is voor mij ook belangrijk en zo zie je ook snel of je teveel co2 hebt.
Welke vloeistof de Dennerle en Colombo gebruiken durf ik zo niet te zeggen
 
Ik pas met redelijk succes iets gelijkaardigs toe voor 9 tot 10 maanden per jaar toe.
Het groeit allemaal trager , minder vette planten en sommige hebben het zeer moeilijk (aromatica en blyxa)
Heb in die periode ook wat meer alg tussen te dichte begroeiing.

Als ik dan overstap op voor mij full power met extra sporenelementen, npk , co2 ,carbo ,osmocote, ....
Je ziet dan in enkele weken een extreem verschil bij de planten
dat is ook zo maar voor de dieren lijkt me dat geen goed idee al de toevoegingen
 
dat is ook zo maar voor de dieren lijkt me dat geen goed idee al de toegingen
Zolang het met mate is kan dat prima denk ik. TE is vaak niet goed maar als je met wat gezond verstand dat doet dan zal dat in de regel weinig problemen geven.
 
Zolang het met mate is kan dat prima denk ik. TE is vaak niet goed maar als je met wat gezond verstand dat doet dan zal dat in de regel weinig problemen geven.
ja is ook zo john maar als kweker neem ik die zaken tog sireus en de levens duur van je vissen kan achter uit gaan door dezen zaken. en in natuurlijke zwem vijvers moet je ook weg blijven van fosfaat of nitraat maar je groeit wel planten en geen algen en je kan het water drinken.
 
Dank voor jullie reacties! Ik heb een Tropica aqua soil erin, ik hou daarom aan wat Triple aanraad qua bemesting. Na een lange intensive schoonmaak hierbij wat foto's en een filmpje van hoe het er nu bij staat voor jullie impressie.
De thermostaat heb ik diagonaal gedaan zodat 't efficienter water kan verwarmen. Linksonderin de druppelmeter (is nu nog geel, is net erin gezet dus nog niet heel betrouwbaar). Achterin de hoek zit de inlaat pijp, de uitstroom heb ik voor 't eerst gedaan met zo'n langwerpig staafje met gaatjes. Zou de stroming goed zijn, of juist niet?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2022-01-26 at 21.27.16.mp4
    10.6 MB
  • WhatsApp Image 2022-01-26 at 21.27.16 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-26 at 21.27.16 (1).jpeg
    80 KB · Weergaven: 91
  • WhatsApp Image 2022-01-26 at 21.27.16.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-26 at 21.27.16.jpeg
    75.1 KB · Weergaven: 86
Kei onhandig achteraf dat verticaal gefilmd stukje, excuses!
 
Wat ik wel bij je mis zijn enkele gemakkelijke snelgroeiende deze nemen vervuiling/voeding op en geven veel plantenmassa terug
 
Dit zijn allemaal planten die redelijk tot snelgroeiend zijn zonder al teveel eisen .

++Bacopa caroliniana
++Bacopa Monnieri
--Cabomba aquatica
--egeria densa
++Hemianthus micranthemoides
--Heteranthera zosterifolia
++Hydrocotyle tripartita
--Hygrophila's
++Lindernia rotundifolia
++ludwigia palustris en repens
--Myriophyllum's

Planten met -- ervoor zijn stengel of echte waterplanten en worden hoe hoger hoe mooier.
Planten met++ ervoor zijn planten die je compacter groeien/gesnoeid worden en eerder laag op hun mooist zijn .

 
Terug
Bovenaan