Wat is er nieuw

Alg'probleem'

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
J

Julian D

Guest
Hallo forumleden,

Ik hou van een 'schoon' aquarium en ik heb een malawi biotoop. Nu krijg ik steeds bruine algen op mijn stenen, tenminste ik denk dat het bruine algen zijn. Mag hopen dat het niet iets anders is dus even wat foto's:

nH-nCjdvSpOOGX1F3X426xCgw0MYsCKS.jpeg

nH-nCjdvSpOOGX1F3X426xCgw0MYsCKS.jpeg

nH-nCjdvSpOOGX1F3X426xCgw0MYsCKS.jpeg



Is dit te voorkomen? Zo ja, hoe? en wat is de beste manier van verwijderen want tot nu toe heb ik steeds steen voor steen eruit gehaald en proberen schoon te krijgen.


Lichttijd al geprobeerd korter en langer te maken, staat nu op 10 uur.

waterwaardes volgens mij wel oke
 
Dacht juist dat in een Malawi biotoop de algen welkom zijn, omdat de vissen ze ook vd stenen schrapen.?
 
jaa dat is waar, maar opzich valt dat bij mij wel mee, misschien vinden ze spirulina gewoon veel lekkerder😛
 
Mbuna's hebben inderdaad allerlei groen op het menu staan, waaronder algen. Weet niet of ze alle soorten algen (deze dus ook) eten?

Catweazle hier op het forum kreeg de gewenste groene algen door plantenvoeding toe te gaan voegen.

~ Ivo
 
hmmm kan het proberen, heb nog een beetje flora-grow-carbo staan
 
Dat is bruine alg en die noemt men vaak de opstartalg. Hoe lang draait je bak nu??
Je kan het ook snel krijgen als je een hoge silicaatwaarde hebt omdat deze alg zich voornamelijk daarmee voedt.
Ik kan me voorstellen dat je algen liever niet in de bak hebt want zelf heb ik er ook een hekel aan.
Maar ja, ik heb dus geen vissen die alg op het menu hebben staan 😉.
 
Snap niet waar je je druk om maakt, is puur natuur.
En telkens stenen eruit om schoon te maken?
Heb een koppel ancistrus erbij gezet, doen het veel beter.
Silicaat? de bak ligt er vol mee,he.

Zie mij al mijn stenen er uit halen(gatenstenen.).Met M,buna,s .
 
Alg hoort er bij maar ik ben persoonlijk ook niet zo weg van bruine alg, hier en daar wat fel groene alg is wel fraai. Als het echter altijd bruin blijft om wat voor reden dan ook dan snap ik dat je daar af en toe wat aan doet.
 
Kan ook aan waterwaarden liggen, Nitraat-fosfaat.
Bij mij houden ze de stenen redelijk schoon.
 
Julian D zei:
hmmm kan het proberen, heb nog een beetje flora-grow-carbo staan
Hmm, Carbo o.i.d. houden de groene algen doorgaans juist niet van.

~ Ivo
 
jessicapilon zei:
Hoelang draait de bak nu dan???

Sorry voor mijn late reactie, maar bak draait al een tijdje (half jaar+) denk ik.

Ik ververs elke week 10 tot 20% dus denk niet dat ik een te hoog Nitraat gehalte heb.
 
Dan denk ik dat je weleens een hoog silicaat gehalte kan hebben.
Als er dan wat verontreiniging in je bak ontstaat tussen al die stenen dan kun je die bruine algen krijgen. er is denk ik geen of weinig stroming tussen de stenen dus daar zal vuil zich makkelijk kunnen ophopen lijkt me op de foto.
 
Hoe kan je dit voorkomen?
 
Zorgen dat er zo weinig mogelijk vuil blijft liggen of desnoods van Sera silicaat verwijderaar gebruiken.
Daar voeden bruine algen zich mee.Ik neem aan dat je bodem en filter goed is ingedraaid.
Maar het beste is om ervoor te zorgen dat ze niet kunnen ontstaan.

Misschien geven je stenen of de bodem ook wel silicaat af.
Weet je het silicaatgehalte??
 
Nee geen idee wat het gehalte is, zal de site ff lezen thnx!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan