Wat is er nieuw

All in one Lean dosage

catfishfreak

Well-known member
Lid geworden
28 april 2025
Leeftijd
38
Ik gebruik al een aantal jaar plated box all in one en ben daar op zich tevreden over.
Snelle groei, weinig alg en simpel 1x in de week toevoegen.

Echter rode planten worden niet zo mooi rood als ik zou willen.
Nu moet ik binnenkort weer een fles bestellen en zit te twijfelen of ik extra ferro toe ga voegen of de lean dose te proberen.

Iemand ervaring met de lean dose icm co2 en een zandbodem (geen voedingsbodem)?

https://planted-box.com/en/product/all-in-one-lean-dosing/

Ik ben bang dat met een lean dose je minder voeding gaat toevoegen en dat is denk ik niet de bedoeling. Zover ik weet hebben rode planten ook niet altijd extra ijzer nodig maar ik denk dat @Cornelius je iets meer kan zeggen Johan.

Dit is een stukje van zijn site:

Planten zonder Fe zijn bleek, ongeacht welke kleur ze eigenlijk zouden moeten hebben, maar het is niet nodig om meer ijzer te doseren voor een rode kleur dan voor groen... Belangrijker is de kwestie van de beschikbaarheid van ijzer als gevolg van slechte chelatie en het vermogen van de planten om het ijzer te absorberen. (zowel via het blad als via de wortel)
Fe +++ kan eenvoudig worden gereduceerd tot Fe ++ in de bak als de chelatie verloren is gegaan en dan wordt het afhankelijk van de pH minder oplosbaar in het substraat.
Verschillende planten hebben verschillende manieren in het absorberen van Fe zodra het niet langer beschikbaar is in de waterkolom en vaak is het nodig om een effectievere chelator te gebruiken om het ijzer in de waterkolom te houden en het gechelateerd te houden. Een hoge GH maakt het moeilijker om het ijzer en andere metalen gechelateerd te houden.
Slechte CO2, te weinig PO4 en slechte stroming/ verdeling van de voeding kan ook het gevolg zijn van het onvermogen van een plant om zijn kleuren uit te drukken, voornamelijk als gevolg van slechte gezondheid.

https://www.tspt.nl/planten/rode_plant.html

Ben op zich niet zo bang voor een gebrek aan fosfaat en nitraat, daarvan heb ik geen gigantisch verbruik over een week tijd als ik test voor een waterwissel.
Alles staat ook flink te assimileren en groeit behoorlijk snel.
Vooral de Ludwigia groeit de bak bijna uit in een week tijd echter blijft vrij groen.

Dat ijzer een probleemkindje is ben ik me van bewust.
Heb geen Fe test liggen maar ga er vanuit dat het met veel licht/co2 dosering all in one wel goed zit.

Verlichting zou op zich geen boosdoener moeten zijn, achterste t5 is een dennerle trocal special plant en de voorste een standaard juwel t5.
4 Uur aan, 2 uit, 4 Uur aan en nog een laag vermogen rgb balkje voor de avond uren.

ik ben bang dat met een lean dose je minder voeding gaat toevoegen en dat is denk ik niet de bedoeling. Zover ik weet hebben rode planten ook niet altijd extra ijzer nodig maar ik denk dat @Cornelius je iets meer kan zeggen Johan.
Een lean dose bemesting is feitelijk alleen van toepassing in combinatie met een rijke bodem. En met een rijke bodem bedoel ik een voedingsbodem of aquasoil.
Als je een gezonde rode plant onder veel licht zet word ie vanzelf roder van kleur. Daar heeft extra ijzer geen toeggevoegde waarde

Als je een gezonde rode plant onder veel licht zet word ie vanzelf roder van kleur. Daar heeft extra ijzer geen toeggevoegde waarde

Duidelijk, gewoon de normale all in one blijven gebruiken en eventueel eens wat langer licht er op.

Ik zou wel willen maar gebruik geen led.
Ouderwetse t5 buis, ongeveer 6 maand oud.

Dan vrees ik dat je tevreden moet zijn, met wat je nu hebt, met langer (ipv sterker) licht krijg je alleen maar een algenexplosie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan