Alle begin is moeilijk...


S

Stef&Bram

Guest
Hallo, Ik heb voor mijn verjaardag een vijvertje gekregen,
het was al heel lang een grote wens en nu heb ik er eentje
(van een 300 l, meer kon ik van mijn echtgenoot niet gedaan krijgen :) )
de vijver is er nu een zestal weken, heb alles volgens het boekje (van Ada Hoffman maar met fonteinpompje) gedaan, heb de zweefalgen overwonnen (leve zuurstofplanten) en sinds kort wonen er vijf Elritsen en een bruine kikker (de Elritsen gepland, de kikker vond mijn vijver leuk) (die ik niet voeder, ze vinden genoeg voedsel) nu blijf ik met enkele vragen zitten
1) mijn vijvertje is 50 cm diep, mogen de Elritsen erin blijven in de winter?
2) kun je te veel zuurstofplanten hebben?

bedankt voor jullie hulp!
 
Ik zeg altijd zien is makkelijker om een beeld te vormen.
300 liter dus makkelijk uit te vangen en gezien de afgelopen winter kun je het wel gokken met een backup achter de hand.
Winterproof is het niet in elk geval.
Normaal gaat men uit van 65 cm maar das denk ik iets van 20 jaar geleden toen we nog winters hadden. En met 5 visjes is er voldoende ruimte, dus hou de bezetting wel laag.
Ja je kan teveel hebben dat de boel overwoekerd zodat je geen vis meer ziet, erg is het niet.
 
Goeie avond,

Bedankt Maurice voor de info, ik heb je goede raad in acht genomen en er komen zeker geen vissen meer bij, wat er eventueel bijkomt van nageslacht zal naar andere liefhebbers gaan, hierboven het resultaat, Ik weet het een grote vijver is het niet, maar ik ben er blij mee, het water is helder, ik kan de bodem zien maar het water heeft een bruine schijn, iemand die daar een tip voor heeft?

groetjes
Stefanie
 
Hierboven zien we een perfect voorbeeld, groot is niet altijd mooier.
Mooie vijver Stefanie! ik ben jaloers ;)
 
bedankt!!!

Blijkbaar is alle begin ook moeilijk in het posten van foto's :oops:



http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... _vijve.jpg
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... _vijve.jpg
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... _vijve.jpg
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... _vijve.jpg
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... _vijve.jpg
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... _vijve.jpg
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... _vijve.jpg

en ik heb echt wel de microbe te pakken want hoewel ik eerst best tevreden was met mijn fonteintje, maak ik nu plannen om het rotstuintje groter te maken en om te vormen naar een watervalletje

op de foto waar mijn elritsen te zien zijn, zie je dat mijn water een bruinige thee-achtige tint heeft, erg vind het niet maar als er iets aan kan gedaan worden hoor ik het graag :)
 
479687stefbram_0_85_vijve.jpg


met dank aan C�dric :)
 
965191stefbram_0_85_vijve.jpg


hier zie je de bruine tint van mijn water (en mijn Elritsjes)

534233stefbram_0_85_vijve.jpg
 
Mooi hoor ziet er netjes uit .
Heb je lelie in potgrond staan?
Of andere planten?
 
Goeie avond Maurice,

Alle planten staan in een soort aarde (geen potaarde) ,dat hebben ze in de kwekerij zo gedaan
de waterlelie staat in een speciale mix voor lelies, het ziet er wat kleiachtig uit,
Ik heb alles wel mooi met steentjes bedekt
Zou het daardoor komen? waarin zet je de planten anders? (moeten ze hun voeding daar niet uit halen?)
 
Mijn planten staan allemaal in lavagrind.
Je wil dat je planten het voedsel uit het water halen zodat algen minder kans krijgen.
Mijn lelie staat al jaren indezelfde gro d dus dies wel uitgeput zo houd ik hem ook hanteerbaar qua grootte.
Doet het prima hoor vol met bloemen.
Alle aNdere planten dus naakt zonder grond in het grind.
Heb een plantenfilter en die maakt gebruik van dat principe dat planten voedsel uit water halen zodat dit helder blijft
 
Wat een schattig vijvertje!
Heel leuk gedaan.
Ook de Elritsen als bewoners zijn top, perfect voor jullie vijver.
Persoonlijk zal ik er nog 5 bijplaatsen, zodat ze zich nog meer op hun gemak voelen, aangezien het scholenvisjes zijn.

Maarre, ga zo door! :thumbs:
 
Bedankt Rikkert, heel verslavend deze vijverhobby,
ben al stiekem aan het dromen van uitbreiding, een beekloopje of zo,
enne wat betreft die 5 extra, daar zullen ze zelf wel voor zorgen :)
 
Stef&Bram zei:
Bedankt Rikkert, heel verslavend deze vijverhobby,
ben al stiekem aan het dromen van uitbreiding, een beekloopje of zo

HEEEEEL herkenbaar!


Stef&Bram zei:
enne wat betreft die 5 extra, daar zullen ze zelf wel voor zorgen :)

Dat is waar, alleen ikzelf zou ze vanaf het begin al met 8 of 10 houden, omdat dat ook de kans op stress verminderd.
Maar dat is natuurlijk aan je zelf, je ben in ieder geval niet verkeerd bezig? Chapeau!!
 
goeie avond,

die beestjes hebben volgens mij geen stress hoor,
ze voelen zich ongelooflijk goed thuis, ik heb een bakje in mijn moestuinje gezet met wat vijverwater en daar zitten heel wat watervlooien in (eigen kweek :) ), als ik met mijn kommetje naar de vijver kom, dan zijn ze als de bliksem daar, ze zwemmen gewoon in mijn hand
Het helpt natuurlijk ook als je elke avnjd na het werk als een idioot naast je vijver staat te glimlachen :)

Ik wil Maurice uitroepen tot held van de week!!!!

heb behalve mijn lelie alle planten heel voorzichtjes uitgehaald (met een kom onder de vijvermandjes uit de vijver gehoffen) de vijveraarde zo veel mogelijk eraf gespoeld, en vervangen door lavagrind) resultaat: toen ik deze avond thuiskwam ... geen theewater meer maar glashelder water!!!!

groetjes
Stefanie
 
Als er klei in het potje zat , had ik dat er mooi aangelaten .
Klei put nl. nooit uit en buffert ontzettend veel .
De planten die wat klei rond de wortels hebben staan ook een stuk frisser doorgaans .
Maar ik twijfel of je wel klei had , omdat je over theewater spreekt , met klei krijg je meer melkwater .
Overigens is lava ook een rijk materiaal ....
 
het was een beetje een mengeling, ik heb er de kleibrok grotendeels aangelaten en het losse grut er zachtjes uitgespoeld, de buitenkanten van de potjes hebben nu lavagrind
Het is een traject met vallen en opstaan en veel speieken bij mensen die er wel al wat van kennen,
dat heb ik met mijn moestuintje ook gehad :)
 
Stef&Bram zei:
die beestjes hebben volgens mij geen stress hoor,
ze voelen zich ongelooflijk goed thuis, ik heb een bakje in mijn moestuinje gezet met wat vijverwater en daar zitten heel wat watervlooien in (eigen kweek :) ), als ik met mijn kommetje naar de vijver kom, dan zijn ze als de bliksem daar, ze zwemmen gewoon in mijn hand

Alleen zegt dat niet pers� wat over of ze last van stress hebben.
Ook gestreste vissen zullen willen eten, dus dat gaat niet helemaal op.
Ik zeg ook niet dat ze al gestrest zijn, maar dat ze met 5 als aantal een grotere kans op hebben, aangezien het scholenvissen zijn in plaats van groepsvissen.
En stress kan zich ook uiten in een verzwakte weerstand waardoor de vissen eerder of gemakkelijker ziek worden, dan zie je vantevoren niet altijd wat aan het gedrag of eetpatroon.

Maar zoals ik al aangaf ben je niet slecht bezig hoor. Alleen ikzelf had het anders gedaan.
 
De gevreesde draadalgen zijn er :-(
Ik heb mij een wc borstel aangeschaft en schep er dagelijks een portie algen uit de grootte van een tennisbal, wat relatief veel is voor min kleine vijvertje
 
Erg leuk gemaakt moet ik zeggen.
 
Wc borstel goede tip ga ik ook ff doen
 

Terug
Bovenaan