Wat is er nieuw

Alle bladeren van Staurogyne porto velho vallen af en Vallisneria verslijmt

• Onderwerp starter Onderwerp starter Woezel
  • Startdatum Startdatum
W

Woezel

Guest
Hallo allemaal

Ik heb een nieuw bakje die nu bijna 3 weken draait. Er zit nu een dwergkogelvis in en vanavond komen er 20 vuurtjes bij. Mijn planten doen het allemaal goed, behalve de Vallisneria en de Staurogyne porto velho.

De Vallisneria zag er in eerste instantie goed uit, niks mis mee dacht ik. Na een paar dagen begonnen veel bladeren te verslijmen. Ik heb hem niet gesnoeid of er iets anders geks mee gedaan. Slaat hij gewoon niet aan?

De Staurogyne porto velho stond er in het begin prachtig bij, maar is nu al zijn blad kwijt. Het viel me al op dat er redelijk vaak een los blaadje in de bak zweefde en toen ik een waterwissel ging doen en de grond afhevelde, kwamen ineens alle bladeren mee ;( Die zaten dus allemaal los. Ik zie wel mini blaadjes weer verschijnen. Komt het nog goed met deze plant? Of kan ik hem weggooien?

Foto van een paar dagen geleden, vlak voor de waterwissel:
1400336_191187251070500_17565003_o.jpg

Groetjes Lianne

Mooi ingericht 😉

Van de Staurogyne weet ik niks maar misschien dat er iemand met kennis van die plant nog een reactie geeft.
Kan goed dat de Vallisneria nu eerst wortels aan het aanmaken is waardoor oude bladeren afsterven maar dat is niet erg en als het goed is zie je over een tijdje nieuwe scheuten en komt het allemaal goed.
Geef je iets van plantenvoeding?

EDIT-lees net dat je de Staurogyne porto het beste kan snoeien zodat deze mooi laag en compact wordt dus de wat hogere toppen afknippen.

vermoed dat je Staurogyne zijn emerse bladeren (boven water gekweekt) aan het verliezen is, met de verse submerse bladeren zou dit moeten verdwenen zijn.

ps
die Staurogynes houden van voeding aan hun wortels

Seabait zei:
Kan goed dat de Vallisneria nu eerst wortels aan het aanmaken is waardoor oude bladeren afsterven maar dat is niet erg en als het goed is zie je over een tijdje nieuwe scheuten en komt het allemaal goed.
Klopt, Vallisneria is een goede plant om geduld te testen.

Daarnaast: hoe heb je deze geplant? Kun je de aanzet van de wortels nog boven de bodem zien uitsteken? Zo neen: dat is wel de bedoeling > lichtjes omhoog trekken.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Seabait zei:
Klopt, Vallisneria is een goede plant om geduld te testen.

Daarnaast: hoe heb je deze geplant? Kun je de aanzet van de wortels nog boven de bodem zien uitsteken? Zo neen: dat is wel de bedoeling > lichtjes omhoog trekken.

~ Ivo

inderdaad

je moet geduld hebben met die planten
snoei ze wat verkeerd ( bladeren doorknippen )
en je planten gaan verkommeren
duurt enkele maanden eer ze hersteld zijn ( eigen ervaring )

beter snoei je ze door de te lange bladeren onderaan af te pellen

Bakje draait 3 weken.
En dan nu al een kogelvis in?
Wat krijgt die dan te eten?

Bertus zei:
Bakje draait 3 weken.
En dan nu al een kogelvis in?
Wat krijgt die dan te eten?

ssst,vuurtjes �� Bertus

nick-vis: Dank je wel! 🙂

Seabait: Nee ik geef geen plantenvoeding.

triple: Ik hoop dat je gelijk hebt, daar dacht ik ook aan maar ik vind de stengels er ook een beetje zielig bij staan nu.

Ivo: Ja ze staan met het kroontje boven het zand 🙂

roosen: Zoiets had ik inderdaad op internet ook al gelezen. Ik heb ze nog niet gesnoeid of zo maar dan wacht ik het wel even af. Hopelijk groeien ze weer mooi aan!

Bertus: Ja, is dat zo gek dan? Nitriet en ammoniak was 0 en de waterwaarden waren prima. Hij krijgt artemia op het moment. Bevroren rode mug wil hij nog niet eten, ik ga als de artemia op is eens levende rode muggenwormen halen en kijken of hij die wel wil. Misschien pikt hij ook de jonkies van de vuurtjes mee later, maar dat is niet erg 🙂

hoe is het afgelopen ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan