Wat is er nieuw

Alle planten moeten bewegen maar oppervlakte ook

maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Leeftijd
58
Hoi,

Mijn laatste vraag voor vandaag. Ik ben dus een beginner met 240 liter en ik heb een 700 liter pomp die het water via een hamburger matten filter naar de oppervlakte pompt zodat bovenin een behoorlijke stroming is want het slangetje hangt half in het water. Dit om het water bovenin te laten rimpelen. Echter ik heb gelezen dat eigenlijk alle planten moeten bewegen en mijn planten bewegen niet tot nauwelijks. Als ik het slangetje lager hang dan beweegt alles wel.

Ik heb de indruk, maar dat is slechts een indruk, dat de vissen het fijner vinden als de pomp een beetje boven het water hangt.

Wat moet ik nu doen? Nog een pomp er bij?

Als de planten iets bewegen dan is het goed want dat geeft aan dat je goede circulatie hebt. Goede circulatie is dus belangrijk om zo de voedingsstoffen bij de planten te krijgen. Zelf heb ik amper beweging aan het oppervlak maar wel veel planten die voor zuurstof zorgen.

Het is vooral belangrijk dat de stroming overal komt, dat hoeft niet te betekenen dat alles heel erg moet bewegen.

Wat de rimpel betreft, de rimpel is belangrijk voor een zuurstof/co2 uitwisseling tussen het water en de lucht. Als je veel planten hebt hoef je je daar ook niet zo druk om te maken, een beetje rimpel is al voldoende, het kan zelfs helemaal zonder. (Zolang je geen dikke skimlaag op je water hebt liggen natuurlijk). Ik zelf heb een bak met maar een paar valisneria dus voor mij is het wat belangrijker (zodat de vissen genoeg zuurstof krijgen).

Als jij een pomp heb van 700 liter per uur en een bak van 240 liter dan zit je gewoon prima hoor, qua circulatie. (Wel een beetje afhankelijk van de vissen die je hebt maar okee).