Alle soorten algen in mijn bak!!!

O

Ollie85

Guest
aquarium 3.jpg
Sinds 3 maanden ben ik gestart met een nieuw aquarium. De bak heeft een inhoud van ca 200L.
Ik heb veel problemen gehad met opstarten. Hout wat enorm is gaan slijmen, bacteriën die niet wilden groeien waardoor ik een mistig aquarium had. Hierdoor gingen ook heel veel planten door, alles was aan het verslijmen. De lucht die er hing was niet te harden.. Uiteindelijk de bak gevuld met vis! Dit was de eerste oplossing. De mist trok op en de planten gingen groeien.
Ik heb in mijn bak een CO2 installatie en heb de licht intensiteit op 80% en 2x 3 lichturen. Ik geef wekelijk 50 ml Sera Florena en FerroCell. Tevens voeg ik Nitriet en fosfaat toe gezien deze waarden extreem laag zijn in de bak, dit doe ik ook wekelijks.
De planten groeien prima, echter de algen ook. Ik heb alle soorten alg die je maar kunt bedenken en krijg er geen grip op.
Wat heb ik al geprobeerd? Ik heb mijn lichturen van 10 uur naar 2 x 3 uur terug gebracht. Dit draait nu 3 weken zo, algen blijven komen en groeien.
Ik heb extra nitraat toegevoegd en fosfaat en mijn CO2 naar beneden, algen blijven groeien en mijn PH stijgt richting de 8 nu.
Ik verwijder zo vaak mogelijk (meerdere malen per week) dode blaadjes en algen, het groeit 3x zo hard terug.
Ook heeft mijn bak last van een kaamlaag, ik verwijder hem om de dag, maar ook deze komt terug.

Ik weet me geen raad meer en de moed zakt me in de schoenen. Wie kan me helpen?
aquarium 2.jpg
aquarium 1.jpg
aquarium 5.jpg
 
Als het mijn bak was zou ik het licht verder naar beneden brengen, 50 % ofzo of drijfplanten toevoegen. En het licht 6 uur achter elkaar aan laten in plaats van 2x3 uur daar heb ik nooit in gelooft. Heeft voor mij te maken dat je de plant te vaak laat opstarten door het licht.
 
Wat heb je als bodem eigenlijk?
 
Scape ziet er leuk uit zou alleen wat snelle groeiers erbij doen. Waterpest ofzo om alles op gang te brengen
 
Wat heb je als bodem eigenlijk?
Sorry voor de late reactie, Het is JBL manado.
Mijn licht staat op 35% nu. Heb alleen maar een toename van algen.
Waarom adviseer jij drijfplanten en waterpest?
 
Wat zijn je waterwaarden en waarmee gemeten?
 
Met licht rotzooien, anders gezegd telkens wijzigen zorg voor telkens nieuwe verhoudingen in je bak. Je licht moet ca. 8 uur lang branden op de sterkte die je planten vragen! Dat wordt je vaste punt in het aquarium gebeuren. Heb je dit eenmaal juist ingesteld dan blijf je verder van je verlichting af. De eerste vraag die planten stellen om te kunnen groeien is namelijk licht! Al het andere hangt daar van af maar is opvolgend. Zodra je planten namelijk de juiste hoeveelheid licht ontvangen qua duur en sterkte gaan ze groeien en om bemesting vragen. Omdat het licht je vaste punt is geworden is de bemesting hoeveelheid en soort ook precies te bepalen omdat dit nu een afgeleide is geworden. Dit is de enige juiste werk volgorde. Wanneer er na deze werkwijze toch algen verschijnen vertelt de soort precies waaraan er een tekort is. Je werkt dan namelijk volgens het principe van de tekorten. In onderstaande gouden driehoek zie je het licht in de top staan met daaronder de correlatie met de bemestingsvormen waaronder overigens ook CO2.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Sorry voor de late reactie, Het is JBL manado.
Mijn licht staat op 35% nu. Heb alleen maar een toename van algen.
Waarom adviseer jij drijfplanten en waterpest?
op 35% en een schema van 2x3 uur gaan je planten nooit fatsoenlijk groeien. 8u non-stop, co2 1 á 2 uurtjes van te voren aan (en uit voordat je licht uitgaat) en op 100%. Daar stem je je co2 bellen en dosering op af. Die monte carlo gaat anders geheid dood.
je lijkt vooral zweefvuil/baardalg op je mos te hebben, de rest van je planten lijkt redelijk ok op wat blauwalg na, klopt dat?

Wat voor filter heb je erop / wanneer heb je die voor t laatst onderhouden? En zou je wavemaker niet effectiever zijn als je 'm over de lengte laat blazen langs 1 kant (voor of achter)?
Geef je ook bodemvoeding?
 
Misschien is het ook nog handig dat je even je meetresultaten van je waterwaarden hier plaatst, geeft een wat completer beeld.

Gr
Stefan
 
Terug
Bovenaan