Wat is er nieuw

Allebei de goudvissen dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gianluca
  • Startdatum Startdatum
G

Gianluca

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje terug een aquarium gekocht van 50 liter. Plantjes, grind, filter alles nieuw gekocht. Heb water erin gedaan, een paar druppeltjes van een speciaal spul van Tetra 'safe start', en daarna twee mooie goudvisjes. Op het begin ging alles goed, maar na een week of 2 kregen ze allebei een soort witte vellen om zich heen, of wit slijm. Ze verstopten zich of onder de filter, of zwommen heel hysterisch. Ik heb toen eSHa 2000 gekocht, waarna de ene goudvis na 1 dag dood ging en de andere de dag erna. Wat heb ik nu fout gedaan? Ik heb de steentjes in het aquarium en alles goed afgespoelt etc. De vissen kregen aan de staart achter en om zich heen een soort witte slierten, vellen, en ik denk dat ze daar aan overleden zijn.

Alvast bedankt!

Een Goudvis hoort eigenlijk ook in een vijver want die worden te groot. Heb je de bak wel lang genoeg laten indraaien?

Beste Johan,
Ik heb het spul een paar uurtjes met de filter erin laten draaien, en ben toen de vissen gaan kopen. De dierenwinkel zei dat ze zo wel erin konden. Maar ik vraaf me vooral af wat die witten dingen waren om de vis heen. Waar dat van komt.
Alvast bedankt!

Normaal gezien moet een aquarium toch zeker 3a4 weken indraaien alvorens vissen toe te voegen.

En daarbij is een goudvis helaas niet geschikt voor dit formaat bak. Wellicht dat het te snel toevoegen en weinig water (met veel vervuiling van de goudvissen, want dit zijn beste vervuilers) er voor hebben doen zorgen dat de waterkwaliteit dusdanig achteruit is gegaan waaraan je vissen zijn overleden. Helaas ben je niet de eerste die de verkoper gelooft, want deze vissen horen zoals aangegeven in een vijver

In het vervolg maar niet meer naar de verkoper van de dierenwinkel luisteren. Een aquarium moet minstens drie weken indraaien zonder vissen. Na twee weken krijg je een nitrietpiek en dat is dodelijk voor vissen. In dit geval extra dodelijk omdat goudvissen grote vervuilers zijn en niet in een bakje van 50 liter horen, deze horen in een bak van minstens 120 liter maar eigenlijk nog beter in de vijver. Die witte dingen kan met de slijmlaag te maken hebben maar zonder foto is dat niet met zekerheid te zeggen. Wel met zekerheid te zeggen is de oorzaak en dat is dat de vissen er pas na drie weken n hadden gemogen.

Alles over goudvissen - LICG

www.licg.nl/rr/dieren/vissen/goudvis.html

Alles over de aanschaf, verzorging, gedrag, huisvesting, ziekten en voeding van goudvissen. Lees meer over dit huisdier in deze LICG huisdierenbijsluiter.

Die witte slijm,is is de beschermlaag voor de vis.
Door nitriet lost die laag op.

Daarom is het belangrijk van 3 weken indraaien(Tetra 'safe start') dat zijn opstart bacterie.

Helaas wist je dat niet, daarom maken we je nu weg wijs.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan