Alleen sponsfilter in 70 liter bak


O

Odin

Guest
Hallo,

Ik wil binnenkort een aquarium opstarten (juwel primo 70)

En ik wil daar ook garnalen in hebben. Nu zit ik veel youtube filmpjes te bekijken en kwam ik de sponsfilters tegen.

Die wil ik dan ook evt gaan gebruiken zodat je niet het gevaar hebt dat er garnalen in een buitenfilter terecht komen.

Wie heeft alleen een sponsfilter in zijn aquarium en hoe bevalt dat? (via youtube had ik het advies gekregen om wel een spons te nemen die tot 200 liter kan)
Of
Wie heeft anders een optie om te voorkomen dat er garnalen worden opgezogen in een buitenfilter.

Alvast bedankt.:DD
 
Vrijwel alle garnalenhouders met bakken van jouw formaat gebruiken een extern filter en dan zo'n shrimpguard (zie foto) over de inzuig
 

Bijlagen

  • gaaskorfjes.jpg
    gaaskorfjes.jpg
    267.1 KB · Weergaven: 56
Ik heb mijn 200 L garnalen/kreeftenbak op twee sponsfilters draaien: een ronde Aquanova nog iets (ik denk een NSF-R100L) en een merkloos sponsfilter van de LFS met ongeveer 3x zoveel oppervlak. Draait allemaal prima.

Suggestie van buitenfilter met spons voor de intake is idd ook een optie. Tis maar net wat je fijn werken vindt.
 
Ik heb mijn 200 L garnalen/kreeftenbak op twee sponsfilters draaien: een ronde Aquanova nog iets (ik denk een NSF-R100L) en een merkloos sponsfilter van de LFS met ongeveer 3x zoveel oppervlak. Draait allemaal prima.

Suggestie van buitenfilter met spons voor de intake is idd ook een optie. Tis maar net wat je fijn werken vindt.
Oke goed te horen :)
Er komen ook een paar visjes bij. (corydoras en pareldanio's) Maar dat zijn geen grote vervuilers dacht ik zo. :)
 
Sponsfilters kunnen prima vissen aan. :) Zolang er per uur maar voldoende filtercirculatie is. Mijn grotere bak, met vissen (500 L), draait in principe ook op spons + filtermatjes. Nothing fancy
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin
Ik heb ook drie 80cm aquaria draaien op sponsfilters, en nog met een hoge (vis) bezetting ook dat is helemaal geen probleem. Ik durf zelfs te stellen dat sponsfilters een van de meest effectieve manier is voor het biologisch filteren van een aquarium.
 
Ik heb ook drie 80cm aquaria draaien op sponsfilters, en nog met een hoge (vis) bezetting ook dat is helemaal geen probleem. Ik durf zelfs te stellen dat sponsfilters een van de meest effectieve manier is voor het biologisch filteren van een aquarium.
Heb je een redelijk stille luchtpomp erbij? 😊
Ik denk dat ik ga indraaien met een sponsfilter maar moet alles nog aanschaffen dus ook een luchtpompje.
 
Ik heb voor die drie bakken met in totaal 7 sponsfilters plus nog wat bruissteentjes een Eheim air 500 gekocht, eigenlijk bedoelt voor vijvers. Ik had het niet verwacht maar dat ding is echt fluisterstil.
IMG_1140 (2).JPG


Daarna heb ik voor mijn andere aquaria nog een Eheim air 400 gekocht, de grootste die voor aquaria is bedoelt met twee afzonderlijk instelbare uitgangen en die valt mij heel erg tegen. Maakt veel meer geluid dan zijn grotere air 500 broer en is erg storend in de woonkamer. Wellicht dat de Eheim air 100 en 200 modellen wel stillen zijn hoor, daar hoor je namelijk meestal goede geluiden (haha) over.
 
ik zou gewoon gelijkt voor aquael pompje gaan dan heb geen geluid en zitten alemaal op zetten stukken bij om te doen wat je maar wil
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin
Ik heb die Resun 4000 in de schuur hangen voor de vijver.. dat is net een centrifuge van 20 jaar oud op zijn laatste benen.. Zal er gewoon verschil zitten per exemplaar of heeft het toch met de hogere capaciteit te maken hebben?
 
Ik durf zelfs te stellen dat sponsfilters een van de meest effectieve manier is voor het biologisch filteren van een aquarium
Als je kijkt naar effectiviteit van kosten, eenvoudigheid, doeltreffendheid in filteren en onderhoud . In dat soort dingen staat het sponsfilter er inderdaad heel goed voor.
Als je het niet erg vind dat het water niet zoveel stroomt en dat er een behoorlijk grote klont schuimspons in je bak staat te pruttelen dan is dit simpel de eerste keus.
Voor de mensen die esthetitisch getroebleerd raken van een sponsfilter in je bak heb je gelukkig ook prachtige hamburger hoekfilters. Wel veel voordelen van schuim maar gelukkig wat mooier verpakt.
 
Ik ben het met je eens dat voor een mooi beplante bak een sponsfilter wellicht niet het meest fraaie is en zelf heb ik in mijn aquaria in de woonkamer ook gewone filters. Bij Juwel bakken is dat het interne filter en bij andere een extern potfilter. Al zou je een sponsfiler ook wel redelijk kunnen verstoppen of inderdaad de HMF in de hoek. Voor het 'kweekrek / opgroei rek' heb ik wel sponsfilters en de reden is eigenlijk gewoon de simpelheid. Daar wil ik goede biologische filtrage hebben maar wel elke bak afgezonderd van elkaar dus een groot bioloog er onder is niet mogelijk. Dan kwam ik dus uit op onderstaande foto. Ik vind die sponsfilters daar niet eens misstaan.

IMG_1298 (2).JPG
 
Ik heb die Resun 4000 in de schuur hangen voor de vijver.. dat is net een centrifuge van 20 jaar oud op zijn laatste benen.. Zal er gewoon verschil zitten per exemplaar of heeft het toch met de hogere capaciteit te maken hebben?
ja blijft altijd geluid hebben met lucht waar ik met aquael een geluid lozen stelling heb bevalt men goed pompjes hebben meer power en betrouwbaarder
 
Ik heb die Resun 4000 in de schuur hangen voor de vijver.. dat is net een centrifuge van 20 jaar oud op zijn laatste benen.. Zal er gewoon verschil zitten per exemplaar of heeft het toch met de hogere capaciteit te maken hebben?
Geen idee.
Ik had eerst een super fish pomp in de keuken en die ging over mijn tv geluid heen. Knettergek werd ik ervan. Kocht toen deze en die hoor ik helemaal niet. Soms twijfel ik of ie wel aan staat.
 
Wellicht dat de Eheim air 100 en 200 modellen wel stillen zijn
Ik vroeg me al af hoe de krachtigere modellen van Eheim zijn qua geluid, thanks! Die air 500 houd ik in het achterhoofd voor de toekomst.

De air 100 is niet heel stil helaas. In de huiskamer zou ik hem niet zetten. Ik heb hem in de vissenkamer vanwege het geluid in een doos staan, met nog een filtermatje eronder. Of liever gezegd had, want binnen een jaar is hij stukken minder lucht gaan geven en nutteloos geworden. Wellicht dat hij in die doos de warmte niet goed kwijt kon. Klinkt achteraf gezien als een dom plan. Maar goed; ik zou hem persoonlijk in elk geval niet aanraden.

ja blijft altijd geluid hebben met lucht waar ik met aquael een geluid lozen stelling heb bevalt men goed pompjes hebben meer power en betrouwbaarder
Stiller en meer power klopt, en dat kan heel fijn zijn als je veel liters water wil filteren. Nadeel is dat door die grotere power je eerder (en zeker met een fijnere spons) met een volle filterspons zit. Dus wat meer onderhoud. Ik heb bijv een eheim aquaball powerhead dinges (650 L/h) die vier middelgrote sponzen trekt, en die sponzen moeten toch wel eens per maand wat uitgeknepen worden om niet te veel stroming te verliezen. Is één keer per maand veel? Wellicht niet, maar ik doe het liefst zo min mogelijk. ;-)

Welk type aquael-pompjes gebruik jij eigenlijk? Ga ik die eens researchen.
 
Laatst bewerkt:
goed punt enige nadeel eigelijk ja houw het vuil ook liever op de bodem . ik heb die patmini aquael je kan zoon spray buisje er bij bestelen van het merk zelf dan zou je minder stroming hebben meschien een oplossing
 
Luchtpompen van Oase zijn ook lekker stil.. heb de Oase 200 op de Rio350 met een ouderwets plastic hoek filtertje met lavasteen en filterwatten voor wat extra biologische filtering.
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin
De air 100 is niet heel stil helaas. In de huiskamer zou ik hem niet zetten. Ik heb hem in de vissenkamer vanwege het geluid in een doos staan, met nog een filtermatje eronder. Of liever gezegd had, want binnen een jaar is hij stukken minder lucht gaan geven en nutteloos geworden. Wellicht dat hij in die doos de warmte niet goed kwijt kon. Klinkt achteraf gezien als een dom plan. Maar goed; ik zou hem persoonlijk in elk geval niet aanraden.
Bedankt voor jouw ervaring hiermee. Die Eheims hebben wel 3 jaar garantie dus als je de bon nog hebt kun je gewoon garantie claimen. De kwaliteit en garantie van die Eheim luchtpompen vind ik meestal wel prima alleen ik had gehoopt dat het geluid van die 100 tot 400 series ook fluisterstil zou zijn, waar ze eigenlijk mee adverteren. Helaas blijkt dit dus niet zo te zijn. Ik zou nu zelfs voor in de huiskamer die air 500 neer willen zetten, zo stil is die.
 
Die Eheims hebben wel 3 jaar garantie dus als je de bon nog hebt kun je gewoon garantie claimen.
Het woord "garantie" komt in mijn woordenboek niet voor, slordig als ik ben met bonnetjes. :juggle: :deal:

ik had gehoopt dat het geluid van die 100 tot 400 series ook fluisterstil zou zijn, waar ze eigenlijk mee adverteren.
Yeah, mijn LFS (die ik de hoofdprijs betaalde voor dat ding) was er ook positief over. Haha. Helaas lawaaiige pindakaas.
 
Bedankt voor jouw ervaring hiermee. Die Eheims hebben wel 3 jaar garantie dus als je de bon nog hebt kun je gewoon garantie claimen. De kwaliteit en garantie van die Eheim luchtpompen vind ik meestal wel prima alleen ik had gehoopt dat het geluid van die 100 tot 400 series ook fluisterstil zou zijn, waar ze eigenlijk mee adverteren. Helaas blijkt dit dus niet zo te zijn. Ik zou nu zelfs voor in de huiskamer die air 500 neer willen zetten, zo stil is die.

Ik heb zo'n Eheim 100. Gekocht als potentiële vervanger voor de standaard biOrb luchtpomp. Is op zich héél stil als hij maar niet resoneert ergens tegen aan. Op de meegeleverde rubberen pootjes ging hij 'wandelen' en dan is het klaar met de stilte. Pomp zelf is prima stil maar de trilling is dus een mogelijk probleem.
 

Terug
Bovenaan