Alleen vrouwtjes?


Elainetje

Member
Lid geworden
9 juli 2022
Berichten
22
Leeftijd
33
Hoi,

Mijn molly's hebben nu al meerdere keren baby's gekregen.. waarvan er al veel vrij groot zijn: 3/4 cm en 4/5 maanden oud.

Ze lijken allemaal vrouwtjes.. dubbele borstvinnen en een vin onder/achter (geen idee hoe die heet).

Komt dit vaker voor? Of is de verwachting dat sommigen zich toch nog verder gaan ontwikkelen en toch mannetjes blijken? Ik vind het zo apart omdat ze al zo groot zijn en toch echt vrouwtjes lijken.
 
Dat verschilt idd voor zover ik weet. Je hebt vroege mannetjes waarvan het snel te zien is en late mannetjes. Ik toch nog even geduld hebben en kijken naar de verdere ontwikkeling.
 
Je hebt inderdaad late mannen maar de temp heft zover ik weet ook invloed op het nageslacht.
 
Van mijn oudste molly jong (Poecilia Velifera, niet P. Sphenops) kregen de eerste mannen pas na een kleine 9 maanden hun gonopodium. Het is dus nog even afwachten :)
 
Ja maar kunnen die nog zo veranderen dan? Als ze echt een duidelijke dubbele borstvin en die achter in hebben? En mijn mannetje (Trotse papa van al het grut) die beiden niet heeft.
 
Komt dit vaker voor? Of is de verwachting dat sommigen zich toch nog verder gaan ontwikkelen en toch mannetjes blijken? Ik vind het zo apart omdat ze al zo groot zijn en toch echt vrouwtjes lijken
Met molly's (en het maakt niet uit welke soort molly's) is de leeftijd niet echt van belang om het juiste geslacht te kunnen bepalen. Als het om mannen gaat, dan heb je te maken met vroege mannen (die blijven ten allen tijde klein), normale mannen (zullen hun mannelijke kenmerken tussen 4-6 maanden laten zien) en de late mannen (die laten hun kenmerken tussen de 6-14 maanden pas zien). Eer de initiële mannen hun mannelijke kenmerken laten zien, zullen ze eerst een vrouwelijk uiterlijk hebben.
Daarbij nog de volgende opmerking: Bij vele mollyvrouwen is er geen zwangerschapsvlek merkbaar (zowel bij zwangere als niet zwangere vrouwen).
Je hebt inderdaad late mannen maar de temp heft zover ik weet ook invloed op het nageslacht.
De temperatuur heeft enkel invloed op het geslacht tijdens de geheol zwangerschap. Anderszijds heeft het geen invloed bij mollysoorten.
Als ze echt een duidelijke dubbele borstvin en die achter in hebben?
Dubbele borstvinnen zegt niet over het geslacht. Dat kan dus bij beide geslachten voorkomen.
 

Terug
Bovenaan