Wat is er nieuw

Allereerste aquarium: 60 of 80 cm

Jippiejojo

Member
Lid geworden
9 juni 2020
Leeftijd
45
Wie helpt mij de knoop doorhakken? Ik wil graag beginnen met een aquarium, maar twijfel ontzettend tussen een 60 en 80 cm. Juwel primo 70 of Juwel primo 110 heb ik op het oog.

Inmiddels heb ik me een beetje ingelezen. Als ik het goed begrijp zijn de waterwaarden makkelijker stabiel te houden in een 80 cm en is het gewoon een prettiger huisvesting voor je vissen. Waar mijn twijfel zit: ik vind zo'n 80 cm bak nogal intimiderend :oo Een bak met meer dan 100 liter water in m'n huiskamer! Dan ziet 60 cm er wat toegankelijker uit.

Het visbestand dat ik voor ogen heb zijn volgens mij echte 'beginnersvissen', maar wil graag zo makkelijk mogelijk beginnen:

- corydoras
- platy's
- tetra's
- garnalen
- ancistrus (alleen als ik voor 80 cm ga)

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt voor het meedenken!

Over de maat kan ik kort zijn. In een 80cm heb je meer mogelijkheden qua vissen en zo n bak zal beter stabiel blijven dan een kleinere bak. Als je de ruimte hebt zou ik voor de 80cm gaan want anders heb je straks wellicht achteraf spijt ervan als je een kleinere koopt.

Oké, bedankt allebei! De ruimte heb ik wel, ik zie alleen van die schrikbeelden voor me dat het aquarium door de kast zakt of dat ik een giga overstroming krijg.
Ik moet nog op zoek naar een stevige kast voor eronder. Houdt een gemiddelde kast zo'n aquarium wel? Dan bedoel ik bijv een massief houten ladenkast oid..?

Hoihoi,
Ik ben zelf begonnen met een 60 cm omdat ik ook 80 cm te massief en aanwezig vond haha! Dit heb ik 5 jaar gehad en door een verhuizing kon ik overgaan naar een 80 cm. Ik ben wel blij dat ik het heb gedaan, maar mijn aquarium staat dan ook wel in een minder aanwezige hoek van de woonkamer om de impact te verkleinen. Hij is namelijk wel groot... Maar er kunnen meer vissen in.

Ik zou gewoon een aquarium kast eronder doen. Op marktplaats komen ze regelmatige in een goede staat nog voorbij. Dan weet je zeker dat hij het houdt.

Ik zou ook zeggen kies voor 80cm maar je hebt wel een punt. Die 60cm bakjes zitten net op het randje van 'die zet ik op een willekeurig tafeltje / kastje' en dat gaat wel goed. Bij 80cm zou ik dat ook niet zomaar meer aandurven en zul je een normale kast vaak moeten verstevigen, of zoals reeds aangegeven gewoon een kast kopen die bedoelt is voor aquaria. Die primo 110 kun je ook bestellen met speciale onderkast toch?

Kijk ook eens op marktplaats of die facebook groepen voor een tweedehands aquarium. Voordeel is dat er vaak al een hoop dingen bij zitten zoals de onderkast 😉 Maar ook schepnetjes, wellicht wat stenen, medicijnen, voer etc en het is vaak nog super goedkoop. Met een beetje geduld koop je een goed 80cm aquarium voor een paar tientjes met alles erbij. Er zijn er ook die de hoofdprijs vragen hoor, die denken dat alles wat ze ooit erbij gekocht hebben de nieuwprijs behouden of zo, maar die moet je gewoon laten staan.

Mijn 250L aquarium in handtekening hieronder heb ik van marktplaats voor 50 euro over genomen van iemand in de buurt. Aquarium, kast en filter zat er bij, alleen verlichting moest ik zelf regelen. En natuurlijk het transport kan een ding zijn.

Goede tip Marktplaats. Mooie deal voor 50 euro, Daniel Hoogland! Ziet er mooi uit!!

Met marktplaats heb ik alleen nog meer geduld nodig (lastig puntje 😉 ), maar ik ga het in de gaten houden. Zag al wel een paar mooie combi's, maar natuurlijk net erg ver weg.

Ondanks de unanieme keuze voor 80 cm in de reacties twijfel ik nog steeds (ook niet handig als je weinig geduld hebt). Om er een beeld van te krijgen heb ik bij een dierenwinkel in Ede een half uur naar twee bakken staan staren. Hadden ze 60 en 80 naast elkaar staan. En duidelijk is, in die 80 kunnen de vissen echt lekkerder zwemmen, maar ook is het echt een giga-bak (als je niks gewend bent zoals ik haha).

Hoe kijken jullie aan tegen 80 en 60 qua onderhoud, kost een 80 cm erg veel meer tijd? Of valt dat mee door de stabielere waterwaarden?

Van 60cm naar 80cm is vaak wel een verdubbeling van de inhoud, dus het maakt ook wel echt verschil terwijl het voor de plaats in de kamer vaak niet zoveel uit maakt. Vandaar ook mijn advies om voor 80cm te gaan.

Wat onderhoud betreft.. Tsja ik merk daar zelf niet zoveel verschil tussen mijn aquaria (60cm, 80cm en 100cm). Het zal er ook een beetje aan liggen hoe gemakkelijk je het maakt. Water verversen met een gieter en emmer zal voor een 80cm meer werk zijn dan voor een 60cm bakje maar ik doe dat bijvoorbeeld met een tuinslang / hevel constructie met een kraan in de keuken. Dan maakt het weer niet zoveel uit want je hoeft geen emmers met water te dragen 😉 Ramen poetsen en snoeien etc zal niet veel verschil maken.

Onderhoud zelf zal niet veel schelen. Ververs hier 2 emmers water in de week, in tegenstelling tot 1 emmer bij de 60cm van ervoor.

Andere optie is een lido 120, is een 60cm bak, maar wat dieper en hoger dan je gemiddelde 60cm bak. Qua inhoud scheelt het niet veel met een 80cm aquarium. Heb beide hier staan (zie handtekening) en ook hiervan staan er wel wat van op marktplaats

Bedankt allemaal 🙂 Knoop doorgehakt. Het wordt een 80 cm! Juwel primo 110 en ik (lees: mijn broer) ga een eigen kastje verstevigen.

Is en wordt een goede oefening in geduld voor mij. Ik moet het aquarium nog bestellen, komt dan als het goed is volgende week. Kast moet dan ook nog klaargemaakt worden. Schoonmaken, zand + planten erin, weken indraaien.... Het duurt nog wel even voor de eerste bewoners erin kunnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan