Wat is er nieuw

Allerlei vragen van een beginner voor het najaar van de vijver...

vijverke59

Member
Lid geworden
12 mei 2025
Leeftijd
66
Hallo iedereen,

Als beginnend vijvereigenaar heb ik toch wat vragen om de vijver 'winterklaar' te maken.
Eerst effe een kort tijdsoverzicht om een en ander te schetsen. Eind september hebben ze hier een vijver aangelegd van ongeveer 10.000 liter met een filterzone. Omdat ze het totaal verkeerd hebben aangepakt (geen verschillende zones in de vijver) heb ik dat zelf ter hand genomen en de voorbije zomer alles ingericht met 3 zones: eentje op 1,10 m, eentje op 75 cm en eentje op 40 cm diepte zodat ik tenminste planten kon zetten. De beplanting in de filterzone is door die firma uitgevoerd, maar ik krijg weinig of geen info over wat er nu juist gepland is. Overbodig te vermelden dat ik die firma dus overal afraadt... In ieder geval is de aanpassing dus inmiddels gebeurd (was een hele klus!) en er zitten sinds een paar weken ook visjes in: 10 goudvissen en een 15-tal elritsen van verschillende soort.
Inmiddels zitten we stilaan in het najaar en moet er wellicht een en ander gebeuren om de vijver klaar te maken voor de komende winter.
Hierbij stel ik me een aantal vragen die ik hier graag zou willen stellen:
1. In de loop van de zomer zijn de planten in de filterzone erg gaan uitlopen en zijn ze zelfs in de vijver zelf aan het doordringen. Het gaat om lange slierten die, naar ik vermoed, bodem zoeken om zich vast te zetten en zo de plant te laten uitgroeien. Volgens mij gaat het om een muntsoort, want ik ruik duidelijk munt als ik een blaadje tussen mijn vingers wrijf.
Is het best dat ik die lange slierten gewoon uittrek? Ze bedekken zowat de hele filterzone:

mini-IMG_3651.JPG

mini-IMG_3650.JPG

mini-IMG_3655.JPG

2. Mag ik de gele lis afknippen tot een 5-tal cm boven het wateroppervlak? En de zaaddozen verwijderen zodat het niet gaat woekeren?

Tenslotte nog dit:
3. Mijn goudvissen 'verstoppen' zich regelmatig in de filterzone ('s nachts slapen ze tussen die slierten) en komen nog steeds niet om te eten. Als ik voer in de vijver gooi, dan eten de elritsen alles op voordat het voldoende diep zinkt tot waar de goudvissen zich grotendeels ophouden. Ik vermoed dat zij zich momenteel nog steeds voeden met afgestorven plantendelen of ze zouden het waarschijnlijk geen 4-tal weken hebben kunnen volhouden.

Alvast bedankt om te reageren!

Ronny

Laatst bewerkt:
Hoi Ronny, het ziet er al mooi uit!

vraag 1: die uitlopers kun je rustig af knippen, daar komen wel weer nieuwe voor in de plaats.
vraag 2: de zaaddozen van de gele lis kun je rustig afknippen, ik zou het groen laten staan tot in het voorjaar als eventuele vorstperiodes voorbij zijn. Bovengronds groen geeft bescherming tegen vorst en het groen woekert niet, dat zijn de wortelknollen. Bovendien zijn planten in een vijverfilter per definitie woekeraars, omdat dat ook meteen de beste filteraars zijn.
vraag 3: als ze honger zouden hebben / krijgen zijn ze slim genoeg om te komen eten, hoogstwaarschijnlijk doen ze zicht te goed aan allerlei plantjes en beestjes die zich in je vijverbevinden. Vanaf het moment dat de temperatuur van het vijverwater (dus niet de dag/nachttemperatuur!) met een graad of 5 gezakt is tov nu, moet je wat rustiger aan gaan voeren (ongeveer de helft), en weer zo'n graad of 5 lager, daar de helft van. (Dit is geen wetenschappelijk onderbouwd hoeveelheid, maar min of meer geschat aan de hand van mijn ervaring). In de winter helemaal niet meer voeren.

Bedankt, Lysia, voor de alweer snelle reactie en het compliment 🙂. Ik ben de laatste weken zowat elke dag wel iets aan het doen om de vijver in orde te krijgen.
Ik vrees dat ik teveel voeder aan het geven ben in de hoop dat de goudvissen er toch iets van te pakken krijgen, maar ik zal best minderen. Momenteel gebruik ik drijvende vlokken die de elritsen van het oppervlak komen eten en van die bolletjes die naar beneden zakken. Ik probeer dus de elritsen 'bezig' te houden met het drijvend voer zodat de bolletjes voor de goudvissen beschikbaar blijft. Degenen die op dat moment in de filterzone zitten hebben dan wel 'pech'.
Wat de planten betreft: de uitlopers en de zaaddozen zal ik wegknippen zodat het niet teveel kan gaan woekeren in de lente.
Waar ik trouwens ook nog een 'probleem' mee heb is dat ik onlangs een luchtpomp geïnstalleerd heb om tijdens erg hete dagen wat meer zuurstof in de vijver te krijgen en eventueel in de winter te helpen de vijver ijsvrij te houden. Daarbij heb ik 4 uitgangen aan de luchtpomp en die heb ik, met zo een bruisballetje' aan elk uiteinde, naar de 4 hoeken van de vijver gelegd. Maar als ik de pomp aanzette, kwamen de luchtslangen naar boven drijven en dus heb ik hier en daar een steen aan de slangen bevestigd. Desondanks komen ze nog altijd her en der naar boven (je ziet het links op foto 2 hierboven, rechts is het nog epdm waar ze over lopen). Ik kan moeilijk elke 5 cm een steen met een kabelbinder aan elke slang gaan vastmaken. Daarenboven vraag ik me af of 4 uitgangen niet overkill is en hoe anderen dat doen zodat de luchtslangen niet zichtbaar zijn in de vijver.
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil er echt een succes van maken zodat ik volgende lente en zomer een volwaardige vijver in de tuin heb 😉.

Ik heb geen luchtpompen, dus daar kan ik je niet echt mee helpen.

Ik knip je gele lis in het najaar altijd helemaal af zodat het in de winter niet afsterft en juist rotzooi in de vijver geeft.
In het voorjaar bij de 1e zonnestralen komen er meteen mooie uitlopers. Dit doe ik al 16 jaar zo en de lis doet het grandioos. Het staat nu zo'n 2 meter hoog.

Intussen is de watertemperatuur 13 graden en ik ben dus aan het minderen met voederen.
Ik blijf het wel 'raar' vinden dat die vissen maandenlang niet eten. Geldt dit ook voor elritsen zoals voor goudvissen?
Ook vind ik op internet tegenstrijdige info ivm de pomp: volgens sommigen moet je die uitzetten zodat het water onderaan niet gemixed wordt met kouder oppervlaktewater, maar volgens anderen mag je die pomp nooit uitzetten omdat je dan algengroei bevordert. Dus moet ze nu aan of uit?

Ze gaan in een rustmodus, en gebruiken dan heel weinig energie. En het beetje dat ze nodig hebben, hebben ze al bij zich opgeslagen. Vergelijk het maar met de winterslaap van bijv een egel.

Wat betreft de pomp:
Het hangt heel erg af van waar je pomp aan zuigt en waar hij uitstroomt, maar voor de pomp kan het nuttig zijn om te blijven draaien (vorst), voor de vissen kan het blijven toedienen van zuurstof nuttig zijn.
Als de dieptelagen niet al te hard verstoord worden, zou ik 'm laten draaien.

Bedankt voor je reactie, Lysia! De pomp zelf (= inlaat) staat onder de filterzone en de uitlaat is aan de tegenovergestelde vijverrand zodat het water heel de vijver moet 'oversteken'. Nu staat de uitlaat nogal naar beneden gericht, maar ik kan er altijd iets opzetten zodat de stroming meer aan de oppervlakte blijft.

Dan zorg dat je die uitstroom wat anders richt en laat hem gewoon draaien.
(Hoewel het ok een idee kan zijn, om tijdens de winter je pomp halve kracht te laten draaien, als dat kan. (Ik heb niet genoeg verstand van het effect van dimmen op pompen en op de jouwe in het bijzonder.)

Ik heb zelf een regelbare pomp in mijn koivijver. In het hoogseizoen pomt deze zo'n 30000L. En ik heb ook nog een 10000L pomp op de skimmer met daarachter een zeef filter.
Ook heb ik 2 grote luchtpompen.
Vanaf zo'n 10 graden watertemperatuur (nu nog zon 17 graden) gaat de skimmer uit de grote pomp zet ik op 40% en ook 1 van de 2 luchtpompen gaat uit.
Vanaf 8 graden gaat de 2e luchtpomp uit en de pomp op 20%.
Vanaf 7 graden gaat de pomp op 8% voor nog een beetje circulatie en om het filtersysteem in leven te houden.
Gaat de temperatuur nog verder naar beneden dan haal ik de pomp omhoog (deze ligt op 2 m diepte) de pomp plaats in dan net onder de oppervlakte en alleen het oppervlakte water blijft wat in beweging en bevriest niet. De vissen gaan dan lekker rustig op de bodem liggen waar het water zo'n 6a7 graden blijft (het grondwater staat hier heel hoog en dat houdt de vijver onderin redelijk op temperatuur).
In het voorjaar ga ik alles weer rustig opbouwen in omgekeerde volgorde. Maar vooral niet te snel want de winter kan altijd snel terug komen.
Je hebt ook speciaal wintervoer wat zeer makkelijk te verteren is (ik gebruik altijd drijvende korrels je hebt ook zinkende)dit gebruik ik in de winter 1 a 2 x per week zolang de vissen erom vragen als de vissen op de bodem liggen laat ik ze lekker met rust.
Maar nu ben ik nog vollop voer aan het gebruiken dat zeer voedzaam is met zo'n 49% eiwit. Vanaf 15 graden watertemperatuur ga ik over op wat lichter voer. En onder de 10 graden af en toe wintervoer.

Zet vooral de pompen/filters niet uit dit is een veel gemaakte fout!

Bedankt voor de tips en uitgebreide info! Ik heb er op de filterpomp een dimmer staan (aquaforte FC-300A) , dus ik zal die wat trager laten draaien en een klein stukje aan de uitlaat bevestigen zodat het minder naar beneden gericht is. Eind augustus had ik de pomp ook al eens op minder vermogen laten draaien, maar toen kreeg ik al snel draadalgen dus heb ik ze toen terug op maximaal vermogen gezet en alles uitgekuist. De filterpomp zal ik dus terug minderen tot na de winter. Ik heb ook wel een luchtpomp met 4 uitlaten die verspreid in de vijver uitkomen, maar ik denk dat ik die niet tijdens de winter zal moeten aanzetten (ik doe dat nu enkel na een aantal hete dagen om zeker genoeg zuurstof in het water te krijgen).
Nu hoop ik wel dat de vissen in het diepe gedeelte gaan overwinteren, ze kruipen nu 's nachts telkens in de moeraszone (10 cm diep), wellicht omdat er nog niet veel waterplanten in de vijver uitgegroeid zijn (zie foto hierboven). Er liggen wel 3 krabbenscheren en vijvermandje met een waterpest op de bodem (1,10 meter diep), dus misschien zijn ze instinctief slim genoeg om zich daar te vestigen voor de winterperiode. Temeer daar er daar veel minder stroming zal zijn dan in de moeraszone.

Ze gaan in een rustmodus, en gebruiken dan heel weinig energie. En het beetje dat ze nodig hebben, hebben ze al bij zich opgeslagen. Vergelijk het maar met de winterslaap van bijv een egel.

Wat betreft de pomp:
Het hangt heel erg af van waar je pomp aan zuigt en waar hij uitstroomt, maar voor de pomp kan het nuttig zijn om te blijven draaien (vorst), voor de vissen kan het blijven toedienen van zuurstof nuttig zijn.
Als de dieptelagen niet al te hard verstoord worden, zou ik 'm laten draaien.
En kunnen ze daar dan maanden mee verder? Ik voel het een beetje aan als dierenmishandeling en zou niet willen dat ze sterven van de honger...
De temperatuur van het water is nu 10° maar ze zwemmen nog altijd rond, hetzij minder actief dan in de zomer. Dus het is niet zoals een egel die zich roerloos ergens verstopt gedurende de wintermaanden?

En kunnen ze daar dan maanden mee verder? Ik voel het een beetje aan als dierenmishandeling en zou niet willen dat ze sterven van de honger...
De temperatuur van het water is nu 10° maar ze zwemmen nog altijd rond, hetzij minder actief dan in de zomer. Dus het is niet zoals een egel die zich roerloos ergens verstopt gedurende de wintermaanden?
Je kan nu nog speciaal wintervoer geven.
1 x in de 2a3 dagen een beetje.
Vanaf 8 graden vijverwater stoppen met voeren.
Mijn koivijver zot nog nog op 13.6 graden en de vissen krijgen 1x daags voer.
Vanaf 10 graden 1a2x per week een beetje wintervoer (drijvende korrel) je hebt namelijk ook zinkende korrels.
Vanaf 8 graden geen voer meer of als het rond deze temperatuur blijft (7a8graden) 1x per week een heel klein beetje maar als de vissen op de bodem liggen dus in winterrust zijn doe ik niks en laat ze met rust.
Dit kan ooit wel 4 maanden duren afhankelijk van de winter.
Let op als halverwege de winder temperatuur ineens gaat stijgen ga dan niet ineens weer voeren maar wacht tot het voorjaar en de temperatuur zeker niet meer te laag wordt want je wil niet dat de vissen met een volle buik weer in winterrust gaan!!

Als ze goed gevoerd zijn voordat de winter begint (mooi ronde buikjes): ja. Zo gauw de temperatuur iets omhoog gaat, komt er ook weer wat leven in de vijver en hebben ze dus ook meteen voer (denk maar aan wintermuggen). Bovendien kan teveel voer eerder kwaad, dan te weinig voer (nitrietpiek/ ammoniakpiek/ indigestie doordat de stofwisseling te traag gaat.
Alleen als het een hele rare winter is en je de vissen duidelijk actief ziet zijn, kun je ze incidenteel een heel klein beetje bij voeren.

Als ze goed gevoerd zijn voordat de winter begint (mooi ronde buikjes): ja. Zo gauw de temperatuur iets omhoog gaat, komt er ook weer wat leven in de vijver en hebben ze dus ook meteen voer (denk maar aan wintermuggen). Bovendien kan teveel voer eerder kwaad, dan te weinig voer (nitrietpiek/ ammoniakpiek/ indigestie doordat de stofwisseling te traag gaat.
Alleen als het een hele rare winter is en je de vissen duidelijk actief ziet zijn, kun je ze incidenteel een heel klein beetje bij voeren.
Met die waterwaardes loopt het meestal wel los of je moet wel heel gek gaan doen met voeren. Maar het grote probleem is dat stofwisseling stil staat en dat de vissen een verstoring krijgen.
Zelf 2 jaar geleden een koi van 80cm gehad welke problemen kreeg door een verstopping in december.
De koi toen in de garage in de quarantaine bak geplaatst en de watertemperatuur elke dag 1 graden laten stijgen. En ja hoor bij 14 graden lag na 1 dag de hele bodem vol met poep en dat is bij zo'n vis net zo veel als van een poedel zeg maar.
Daarna in 2 weken de temperatuur weer afgebouwd naar vijvertemeratuur en de koi weer overgeplaatst. Gelukkig is het helemaal goed gekomen omdat ik goed geobserveerd heb en snel heb kunnen handelen.

Laatst bewerkt:
Sorry: indigestie = verstoring van de werking van het maag-darm kanaal, dus bijv verstopping, onvoldoende vertering met gasvorming en ontspoorde darmflora als gevolg etc.

Ik vind het toch apart hoor , vissen in een vijver mag je niet voeren als het kouder wordt , en als je in de winter gaat vissen , vang je je vaak heel goed 😊🤔
Zolang het dieet gevarieerd blijft met wat levend voer en dode bladeren , dan gaan die verstoppingen gewoonweg niet komen , vissen blijven gewoon dooreten , al is het wat minder .

Als je 'wintervoer vijvervissen' googled dan kom je van alles tegen. Drijvend of zinkend: de goudvissen komen normaliter altijd aan de oppervlakte eten, maar de elritsen blijven beneden. Dus tot nogtoe gaf ik zowel drijvend (gedroogde watervlooien en vlokjes) als zinkend voer en zo hebben ze toch al 3 maanden overleefd. Welk voer raden jullie aan?

Ik vind het toch apart hoor , vissen in een vijver mag je niet voeren als het kouder wordt , en als je in de winter gaat vissen , vang je je vaak heel goed 😊🤔
Zolang het dieet gevarieerd blijft met wat levend voer en dode bladeren , dan gaan die verstoppingen gewoonweg niet komen , vissen blijven gewoon dooreten , al is het wat minder .
Een vis in gevangenschap is totaal anders als in de natuur.

Als je 'wintervoer vijvervissen' googled dan kom je van alles tegen. Drijvend of zinkend: de goudvissen komen normaliter altijd aan de oppervlakte eten, maar de elritsen blijven beneden. Dus tot nogtoe gaf ik zowel drijvend (gedroogde watervlooien en vlokjes) als zinkend voer en zo hebben ze toch al 3 maanden overleefd. Welk voer raden jullie aan?
Ik heb altijd wintervoer van hikari en dan pak ik voor mij koi's 3mm korrel drijvend. (In de zomer 6mm) maar 3mm kan natuurlijk nog makkelijker verteren dus vandaar 3mm in de koudere periode. Het lijkt vrij prijzig voer maar je hebt echt maar minimaal nodig dus koop niet te veel.

Een vis in gevangenschap is totaal anders als in de natuur.

Hier sluit ik me bij aan.
Met het koude weer is het super vissen op de plekken waar een koi in een vijver niet bij kan komen.
De temperatuur van de verschillende waterlagen en daarnaast het volume zijn niet te vergelijken met een vijver.

Ik heb altijd wintervoer van hikari en dan pak ik voor mij koi's 3mm korrel drijvend. (In de zomer 6mm) maar 3mm kan natuurlijk nog makkelijker verteren dus vandaar 3mm in de koudere periode. Het lijkt vrij prijzig voer maar je hebt echt maar minimaal nodig dus koop niet te veel.
Is dat die Hikari Wheat Germ? En is die ook geschikt voor goudvissen (geen koi's) en elritsen? En zoja, best de mini nemen omdat de visjes hier nog steeds vrij klein (4 cm-10cm) zijn? En tenslotte: best zinkend zodat ze er allemaal kunnen van eten?
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het ineens doen zoals het hoort 🙂

Laatst bewerkt:
Ik gebruik drijvend omdat mij koi's dat altijd krijgen en omdat ik het alleen geef als ze er zelf om komen vragen. Ook is het dan makkelijker in de gaten houden hoeveel ze eten.
Wheat germ lijkt me geschikt voor alle vissen.
Als jou vissen van de bodem eten kun je dus zinkende korrels pakken hoe kleiner hoe beter voor de vertering uiteraard.

In 500 gram verpakking (is méér dan genoeg voor het klein aantal vissen dat ik heb) vind ik alleen de mini drijvend. De zinkende versie is blijkbaar enkel in medium te vinden. Dus ik denk dat ik best van beiden een zakje bestel 😉.
Wellicht kan ik dat ook in de lente en zomer verder opgebruiken, als het zo licht verteerbaar is dan lijkt het me dat je dat het hele jaar mag geven, nietwaar.

In 500 gram verpakking (is méér dan genoeg voor het klein aantal vissen dat ik heb) vind ik alleen de mini drijvend. De zinkende versie is blijkbaar enkel in medium te vinden. Dus ik denk dat ik best van beiden een zakje bestel 😉.
Wellicht kan ik dat ook in de lente en zomer verder opgebruiken, als het zo licht verteerbaar is dan lijkt het me dat je dat het hele jaar mag geven, nietwaar.
Ik maak het ook altijd op in het voorjaar ik meng het dan met mijn andere voer om langzaam op te starten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan