Wat is er nieuw

Alles overhuizen van oud naar nieuw aquarium

Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Leeftijd
28
Goedenavond,

Ik heb op dit moment een 80x35x40 aquarium en ik ga deze week over naar een 80x50x50.
Kan iemand mij een stappenplan vertellen hoe ik het makkelijkst en zo snel mogelijk alles over kan zetten? Alles gaat mee, filter, bodem, vis, planten,hout etc.? Zonder al te veel stress voor mn vissen? Het nieuwe aquarium komt op de plek van mn huidige aquarium, dus ik kan eigenlijk het nieuwe aquarium niet indraaien als dat nodig zou zijn..

Haal een cementkuip bij de gamma (5 euro ofzo) als tijdelijk onderkomen voor de vissen. Vul cementkuip met aquariumwater en plaats pomp + verwarming op de cementkuip. Vissen, planten etc overzetten naar cementkuip zodat je in alle rust het oude aquarium leeg kunt maken, verplaatsen en het nieuwe aquarium weer opbouwen. Nieuwe aquarium gewoon vullen met nieuw water op de juiste temperatuur, planten overzetten en daarna de pomp en verwarming. Dan is het tijd om de vissen weer te verhuizen. Eerst komende tijd wel je nitriet in de gaten houden en weinig voeren zodat het nieuwe aquarium weer deels opnieuw kan indraaien. Succes!

Ik zit ook te twijfelen om van fijn grind naar een zandbodem te gaan, maar ik ben bang dat dat net te veel wordt voor de waterwaarden etc.?

Want? Ik zou als je de kans hebt zeker naar zand gaan, vooral corydoras en andere bodembewoners waarderen dit enorm!

edit; je zit alleen met een nieuwe bodem en dus wat minder aan bacteriën, maar ik denk dat als je de oude bodem overzet hier ook wel eea in zal sneuvelen. Hoeveel precies geen idee

@Killerfish Op hoop van zegen dan maar :engel:
Ja nu heb ik de kans inderdaad, mijn bedoeling is ook om over een tijdje een groepje cory's erbij te doen vandaar..
Alleen lees ik best veel dat mensen een enorme nitrietpiek krijgen na een nieuwe bodem.. of komt dat omdat diegenen allemaal een nieuwe bodem in hun huidige bak vervangen? Waardoor er heel veel rotzooi loskomt uit de oude bodem en zo in het water terecht komt?

Zelfs met het behoud van de oude bodem krijg je het effect van een nieuwe bodem dus als je wil wisselen naar zand is nu de beste tijd. Ja, er is altijd kans op een nitriet piek en dit kunnen wij helaas niet vooraf voor je voorspellen. Het is namelijk volledig afhankelijk hoeveel de bodem in je huidige aquarium zorg draagt voor filtrage en dit zal in elk aquarium anders zijn. Gelukkig zal je filter ook in staat zijn om in ieder geval een deel op zich te nemen en begin je dus niet helemaal opnieuw met indraaien. Vandaar ook mijn advies om de komende weken erg weinig te voeren, dan geef je de boel een goede kans op weer in balans te komen.

Wat betreft je nitrietpiek die mogelijk komen gaat; vooral niks aan je filter doen om de bacteriën in leven te houden. Hier eigenlijk nooit problemen mee gehad, keertje vaker preventief water wisselen kan dan ook geen kwaad. Filter uit de bak, in de tijdelijke visbak en dan weer terug in het aquarium als de vissen ook terug gaan; zo blijft er eten beschikbaar. En net als bij vissen; niet ineens in een andere temperatuur of ineens in ander water; dan gaan je bacteriën het niet heel lang volhouden (iets kan natuurlijk geen kwaad )

@DanielHoogland
Wat is het beste om te voeren en hoe vaak? Vlokken, granulaatkorrels, diepvriesvoer?
En bv. 1x per dag, 1x per 2 dagen?
Heb een aantal jonge ramirezi, die kunnen er ook even een tijdje tegen om minder te eten?

Ligt er een beetje aan hoe jong ze zijn. Je kunt er ook voor kiezen om normaal te voeren maar om de nitriet goed in de gaten te houden en zodra je dit meet water te verversen. Is een iets intensievere methode maar wel beter voor opgroeiende vissen. Bij volwassen vissen zou ik om de dag een heel klein beetje voeren, zeker de eerste twee weken.

Ik ververs sinds ik vorige week mijn externe filter al noodgedwongen in gebruik heb moeten nemen zonder in te draaien al bijna elke dag zo'n 50%, heel af en toe sla ik een dagje over, maar zo kan ik het ook nog wel even volhouden :d

Ik krijg lang niet alle algresten van mijn 3d achterwand van mijn nieuwe bak, kan dit schadelijk zijn? De vissen moeten er vanavond eigenlijk wel gelijk weer in.. en er blijft een beetje zand in zitten na 4x het aquarium uit te hebben gespoeld

Het is niet schadelijk maar vooral cosmetisch. Je krijgt het er vast af met een bleekoplossing maar dat zou ik niet doen een paar uur voor gebruik!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan