Wat is er nieuw

Alles overzetten

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
omdat ik mijn 30 literbakjes wil vervangen voor 60 literbakken en daar ivm ruimtegebrek niet een half jaar mee bezig wil zijn heb ik de volgende vraag. Als ik de hele mikmak nu overzet van de 30 naar de 60 literbak dus water filters maar vooral ook het grind betekent dat dan dat ik niet in hoef te draaien? Het gaat me vooral om de bodem, dit is grind en daar leven natuurlijk de nodige bacterien in. Mijn idee is om een laagje nieuw grind in de bak te doen en daaroverheen het oude grind. Denk ik te simpel of raakt de hele bacteriecultuur verstoord door het overzetten en moet alles weer opnieuw opstarten? De bewoners zijn garnalen.

Je zal inderdaad met het gebruiken van de oude bodem bacterien in je bodem hebben na het overzetten (al zal een deel wel verloren gaan denk ik). Met het gebruik van beide oude filters zal het denk ik wel lukken. Maar dan ga je een nieuwe filter laten indraaien in de 60cm of hoe doe je dat?

Ik maak gebruik van de luchtaangedreven sponsfilters, de kleine dubbele. Er zou dan een tweede filtertje bijmoeten. Wat ik zou kunnen doen is 1 oude en 1 nieuwe op elk filtertje zetten en dan ook nog eens het oude sponsje voorzichtig uitknijpen boven de nieuwe. Het is trouwens niet zo dat ik van twee 30 liter naar een van 60 ga. Per 60 liter gaat er 1 bakje van 30 in. Waar ik ook aan zit te denken is aan het ongedierte dat ook meeverhuist, slakken, eventueel aanwezige planaria etc gaat dan ook mee maar dat zou vermoed ik met de planten en filters toch wel meegaan.

Ik denk dat dit goed moet lukken. Je zal echt wel een dipje in je huishouding krijgen, maar als je hier oplettend mee om gaat verwacht ik persoonlijk geen hele grote gevolgen!

Zou goed moeten gaan, in elk geval pak je het goed aan zo.
Leuk trouwens dat je naar grotere bakken gaat.
Ik zou in het begin wel extra metingen verrichten vooral de nitriet.

Zou goed moeten gaan, in elk geval pak je het goed aan zo.
Leuk trouwens dat je naar grotere bakken gaat.
Ik zou in het begin wel extra metingen verrichten vooral de nitriet.

Ach eerst begin je met kleine bakjes maar daar groeien ze al snel uit en het is nu eenmaal moeilijker zo'n bakje te onderhouden. Het lijkt mij ook dat het goed zal gaan hoor maar er was toch een beetje twijfel. Dat wordt nog een hele klus hoor want er staan nu nog vijf 20 en 30 liter bakjes die plaats moeten gaan maken. Oh trouwens, al mijn rendo garnalen leven nog op 1 orange sakura na, de andere 9 zijn allemaal vrouwtjes, ik tel nl 9 eivlekken. Nu dus ergens 1 mannetje opsnorren of wachten tot de 2 baby's die na een paar dagen geboren zijn manlijk zijn.

En zuinig voeren de eerste tijd zodat er niets overblijft.

Dat is het moeilijkste gedeelte John. 😀. Ik voer inmiddels al heel erg veel minder en steeds heb ik het idee dat ik ze honger laat lijden. Wel altijd blad in de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan