Wat is er nieuw

Alparex werkt niet?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb een Juwel Rio 450.
Sinds kort ( nu nog) drie sluierstaarten erin.
Waterwaardes zijn nu prima, ik test met druppeltest.
In het begin wat verhoogde nitriet gehad.

Helaas kregen de sluierstaarten allemaal witte stip.
De vierde vis is ondertussen overleden.
Tegen de witte stip kuur ik nu met Alparex van Colombo.
Donderdag laatste keer van de kuur.

Probleem is dat nu na de tweede dosering er nog geen verbetering lijkt te zijn.
De vissen hebben last van de witte stip.

Gebeurd er nog een wonder, of moet ik wat anders proberen?

Kun je foto plaatsen? Weet je zeker dat het witte stip is?

Alparex is een straf middeltje, je kunt ervan uitgaan dat je biologisch evenwicht om zeep is geholpen. Test in ieder geval NH3/4 en NO2.

Als je foto kan plaatsen zal ik even met je mee kijken. Alparex moet normaal gesproken korte metten maken met stip. Houdbaarheids datum? Koude verversingen gedaan?

Kun je foto plaatsen? Weet je zeker dat het witte stip is?

Alparex is een straf middeltje, je kunt ervan uitgaan dat je biologisch evenwicht om zeep is geholpen. Test in ieder geval NH3/4 en NO2.

Als je foto kan plaatsen zal ik even met je mee kijken. Alparex moet normaal gesproken korte metten maken met stip. Houdbaarheids datum? Koude verversingen gedaan?

Ik kan even geen foto's maken helaas.
Het zijn echt stipjes, ze zitten eronder.
Iets verschillend in grootte.
Maar wel echt formaat van stipjes.

Medicijn is nieuw gekocht, datum is prima nog.
Wel water ververst, temperatuur kon ik niet altijd goed meten en heb dat toen op gevoel gedaan.
Na start eerste keer kuur heb ik geen water meer ververst.
Volgens de bijsluiter mag dat niet.

Tja stipjes is in ieder zijn beleving wat anders vandaar een foto handig is. Stip zit vaak op de vinnen en staarten en verspreid dan over het lijf. Het lijkt het meest op een hele fijne zoutkorreltjes. Beetje doorzichtig witachtig. Als je echt dikke stippen zie, wit, wat harig of vettig is het ws wat anders.

Gaat niet om stippen op kop en borstvinnen de zg paaipukkels en/of wengroei?

In ieder geval een thermometertje gaan kopen. Z on simpel ding kost 2 euro en voorkom je een hoop ellende mee. Bij verversen nooit kouder verversen. Liever een graadje warmer dan kouder. Koude verversingen triggerd parasieten.

Check je NH3/4 na de alparex. Alparex legt de gehele boel plat en zieke vissen met verhoogde NH3/4 gaan het niet trekken. Die moet echt op 0,0. Verversen, verversen en verversen. Bij verversen goed bodem afhevelen, plantjes uitwaaieren, en ramen aan binnenkant lappen. Baby stipjes over al en door beweging gaan ze drijven/zwemmen in water en hevel je veel af.

Op zich zou de alparex alle huidparasieten wel de nek om moeten draaien. FMC, Colombo Femsee, manaus lijn is ook een goed middel hiervoor. Vooral de manuas is ws gezien je aantal liters een goede koop. Is wat duurder maar ga je lang mee doen.

Donderdag laatste alparex dag geef je aan. Als je aquarium schoon is, dus over kool heb gefilterd en flink ververst is dan zou je zoutbadjes kunnen gaan geven.

25-30 gram jodium vrij zout per liter water. Water dezelfde tempratuur als aquarium! emmer 10 liter 250-300 gram zout erin. Roeren met garde zodat zout oplost. Vis vangen met maatbekertje ofzo met water dus en met de hand in zoutbadje zetten, z on 3 minuten in het zoutwater badje. Help de vis rechtop te blijven en zachtjes bewegen. Kieuwen moeten blijven bewegen. Stoppen kieuwen meteen in aquarium baantjes trekken. Vis met de hand terug zetten in aquarium en even baantjes met hem trekken of voor de filteruitlaat houden zodat de kieuwen door spoelen. Vis voor vis doen. z on 3 tot 5 dagen achter elkaar 1 badje per dag. Zie je na 2 dagen dat de stip niet verminderd/weg gaat dan zal je toch meds moeten gaan gebruiken. Iets gaan bestellen en in de tussen tijd met zout aan de gang.

Optie is ook zout in aquarium maar dat is tricky. Moet je toch met medicatie aan de gang dan kan deze combinatie niet. Lastig om zout uit je aquarium te halen.

Hoop dat je ze nog ervan af kan helpen. Als het echt stip is en je al een week heb gekuurd wat blijkbaar niet geholpen heeft zullen ze al ernstig zijn aangetast.

Succes

Hoe is het nu bij je met de vissen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan