Wat is er nieuw

alternanthera rosaefolia

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Hallo,

Vandaag voor de derde maal bovenstaande plant gekocht.
Tot nu toe vielen bij mij de onderste bladeren eraf, waarna de steel begon te verslijmen en uiteindelijk de hele plant van het toneel was verdwenen.
Dan denk je nog hij gaat van emers naar submers, maar hij is gewoon weg.

Ik vraag mij af welke voeding en verlichting deze plant nodig heeft.
Ik heb een 80 cm bak met achter een 24 watt jbl nature lamp en voor een dennerle ( ik dacht een color plus)
Bij de wortels zitten wat kleibollen.
Plantenvoeding als nitraat/fosfaat en sporenelementen worden toegevoegd.
Daarnaast voeg ik bio co2 toe.
KH/PH verhouding is 7/ 6.5 volgens druppeltest.
E�nmaal per week ververs ik ongeveer voor 40% procent.
De plant heb ik nu achter gezet onder de jbl nature lamp.

Hopelijk zijn er mensen binnen het forum die deze plant met succes houden en die daarvoor tips kunnen geven.

met vriendelijke groet,

Albert

Een rode plant wil graag genoeg licht en ijzer en co2.
De plant moet ook aanslaan hoor. Vaak gaan de planten "dood" om in de submerse vorm verder te gaan.

Bedankt voor je reactie.
De site van hobbykwekers is mij bekend en de info die zij gebruiken is van de leverancier waar ik de plant heb gekocht.
In de bodem zit lateriet, als ik het ijzergehalte van het water meet dan zit daarvan meer dan voldoende in.
Je schrijft al dat deze plant veel licht nodig heeft, zou 24 watt voldoende zijn? Mijn aquarium is ongeveer 50 cm hoog.

met vriendelijke groet,

Albert

Hoeveel watt op hoeveel liter??
Ik zit op zo n 0,4W per liter en dat is gemiddeld ongeveer. Denk dat het misschien wel wil maar Zoals je leest hebben ze graag veel licht.

ook is co2 vaak nodig lees ik. Ik moet zeggen dat ik hem zelf niet heb. Mede niet gekocht omdat ik ook niet echt veel licht boven de bak heb hoor. Maar hou er rekening mee dat ze ook van emers naar submerse nog moeten en dat de plant dus grotendeels eerst zal afsterven.

Ik heb ook een ferplast 80 en die is netto dik 100 liter met 2x24W. Dat is dus dik 0,4 W per liter. Als jij ook zo n 100 liter hebt met 24W dan zit je op 0,24W en dat is denk ik te weinig voor deze plant om hem te kunnen houden. Uitgaande van wat ik dus lees erover.

Ik heb een ciano emotions 80, daarmee zit ik ook op 0.4 W per liter.
dan zou ik dus, volgens jou, te weinig licht hebben.
I.i.g bedankt voor de reaktie, dan wordt het dus afwachten wat hij gaat doen.

met vriendelijke groet
Albert

Hoeveel liter is de bak netto dan??

Als ik het zo lees heeft de plant veel licht nodig, dus ik denk dat voor een goede groei en mooie rode kleur het wellicht niet voldoende is.
Maar het kan best meevallen en ik zou even afwachten.
Misschien zijn er meer leden die deplant hebben en er iets van kunnen zeggen.
De meegeleverde info klopt soms ook niet helemaal hoor.

De bak heeft 2 lampen van 24 watt.
Wat mijn fe is weet ik niet omdat ik die niet wekelijks meet,
ongeveer 5 weken terug zat die op 1mg per liter

mvg Albert

Plantenvoeding geef ik van aquabemesting. N.a.v. het ververste water voeg ik 3x per week om de dag 30ml nitraat/fosfaat/kaliumsulfaat toe
2x per week de sporenelementen.
Ik zit met nitraat/fosfaat ongeveer de verhouding 20/2
Alleen ik gebruik het meettestje van sera en ik heb al begrepen dat fosfaat te hoog wordt aangegeven.
Ik kan me je reactie voorstellen over het ijzergehalte dat het nu 0 kan zijn.
Soms meet ik het en het ijzergehalte blijft hoog.
De bak is in juli opgestart en ik heb toen lateriet op de bodem gelegd. Hoelang die werkt weet ik niet, maar denk niet dat die al uitgewerkt is.
Ik kan hem meten, maar dat duurt 10 minuten.

mvg Albert

Ververs je de helft en volg je de EI dus??
Hoeveel sporen doseer je per week??

Met 20/2 zit je wel goed. Alleen door de hoogte van de bak zal je wat minder lichtopbrengst hebben dan ik bv in mijn 80cm. Die is rond de 43cm hoog.

Heb je ook co2??

Ik doe mijn best de ei te volgen, soms zit er voor het verversen nog veel nitraat/fosfaat in zit, dan pas ik de hoeveelheid aan die ik geef.
Daarop ga ik wel weer meten, want ik wil wel voldoende voedingstoffen voor de planten hebben.
Ik heb ook weinig alg en de meeste planten doen het ook goed.
De sporen die ik toevoeg zijn ook van aquabemesting de csbm?(het zakje dat je zelf aan moet maken.)
2 x per week maak ik een nieuwe fles bio co2 aan, om een zo gelijk mogelijke co2 te krijgen.
FE gemeten, deze zit tussen 0.5 en 1.0 mg/l in .

mvg Albert

Wat bedoel je met veel?
Als je wekelijks 50% ververst kan dat nooit meer dan 40/4 worden en dat is niet erg hoor.
Als je denkt dat er veel overblijft kun je overwegen om bv 15/1,5 te gaan toevoegen.
Nette Fe dus en dat had ik wel verwacht met de EI hoor.
Ik zou gewoon afwachten hoe de plant het gaat doen. Je voeding lijkt op orde en neem voor het gemak even aan je co2 ook.

Ach ja, mijn kleine bak draait op de ei methode en de grote niet. Vind ik dus ook niet boeiend.

Het probleem is dus je bodem die een lage ph geeft, dus een vertekend beeld schets en je maakt bioco2 die niet voldoende is voor deze plant. Dus in mijn optiek een co2 tekort. Dat is immers ook de reden dat planten verslijmen. Heel simpel gezegd wij mensen moeten water drinken om eten te kunnen verwerken, wij bestaan immer voor 90% uit water. Een aquariumplant bestaat uit koolstof, is hier niet voldoende van nemen ze ook de voedingstoffen niet of slecht op, zeker een moeilijke plant als de rosefolia.

De optie is dus of meer co2, met als gevolg dat je ph te laag wordt of vloeibare koolstof toevoegen.

Ik heb die bodem er uit gegooid, bij mij is mijn grote bak computer gestuurd en toonde een goede ph, maar onvoldoende co2 in de bak met de gevolgen die je nu hebt.

Over je licht kan je makkelijk zien. Zijn de internode te groot (afstand van je bladeren) dan heb je licht tekort.

Inderdaad het wordt even afwachten.
Vandaag is deze plant binnengekomen en geplaatst, dus het duurt een paar weken voordat ik kan zien wat het resultaat wordt.
Mijn vraag kwam door de ervaring die ik eerder met deze plant in deze bak had.
Ik wilde het nogmaals proberen en had al het vermoeden dat de verlichting te weinig kan zijn.
Heb deze plant nu op een plek gezet waar die veel licht krijgt, geen overhangende bladeren van andere planten. Dus wordt het afwachten.
Mijn kh/ph verhouding is 7/6.5.
Volgens de tabel zou er dan voldoende co2 moeten zijn

mvg Albert

Ja kijk het maar even aan. Ja je hebt dan erg veel co2 zelfs. Ph mag best naar de 6.8 hoor.
Goed de vissen in de gaten houden hoor.

Ik lees lateriet in de bodem.
Wat doet dat verder dan, of mis ik iets 😉

De onderlaag van de bodem is lateriet (een zakje van aquabem.) , daarboven heb ik zand gelegd, verder geen voedingsbodem.
Van de Hygrophila Polysperma (belgisch groen) en cabomba zijn de internodien te groot, dat heeft, volgens mij, met licht te maken.
Wel heb ik P. stellatus staan die het erg goed doet, die doet toch ook bij voldoende co2, of heb ik dat mis.

Ik kan carbo gaan toevoegen, dan zou ik starten met 2 ml per dag. Wel heb ik valisnera in mijn bak, die kan er niet zo goed tegen, heb ik begrepen.
Maar je geeft al aan dat het probleem bij het licht ligt, heeft dan de carbo nog zin.

mvg Albert

De vissen gaan goed, hebben nergens last van en zijn gezond.
Door het regelmatige water verversen geloof ik dat er ook weinig vis ziekte en/of sterfte is.

Maar (Martinez) geeft lateriet in de bodem een lage ph?

mvg Albert

Je hebt gelijk, ik dacht een ph verlagende bodem. Lezen is ook een vak.-)

Easycarbo kan niet veel kwaad.
Voor het licht, ik zou het zeker dan ff proberen . De stellatus inderdaad houdt ook van co2 en veel licht, dus ja beetje een raadsel.

Hoe zit het met je stroming?
Heb je misschien een foto van je bak?

Ik vind het ook niet altijd makkelijk om een goede verhouding te vinden tussen licht/co2 en plantenvoeding, maar dat maakt het allemaal ook weer leuk.
Een computer gestuurd systeem heb ik niet, dus voor mij is het meten en mijn bak bekijken of alles het goed doet.
W.b. de stroming, er draait een jbl 701 externe pomp, in alle planten zit beweging, dan moet het volgens mij goed zijn.
Het zou de voeding overal in de bak moeten kunnen brengen.

De alternantera zal ook wel een moeilijke plant zijn. In de winkel zie je ook grote lampen boven de plantenbakken staan die (heel) veel licht geven wat ik niet heb en daar zien ze er mooi uit.
Dan moeten de planten zich ook weer aanpassen aan de nieuwe situatie, soms lukt het soms niet.
De P. stellatus heeft er ook 2 maanden over gedaan om van emers naar submers te gaan.

mvg Albert

martinez zei:
Je hebt gelijk, ik dacht een ph verlagende bodem. Lezen is ook een vak.-)

Easycarbo kan niet veel kwaad.
Voor het licht, ik zou het zeker dan ff proberen . De stellatus inderdaad houdt ook van co2 en veel licht, dus ja beetje een raadsel.

Hoe zit het met je stroming?
Heb je misschien een foto van je bak?

Ik dacht al dat het aan mn leeftijd zou liggen 😀.
Ik snapte al niet wat je bedoelde namelijk behalve de lateriet.

Kan het zijn dat sommige planten gewoon niet zo van een zandbodem houden? Het is iets waar ik wel eens over nadenk. Ik zit namelijk met het zelfde fenomeen.
Maar dan met de Rotala Wallichii. Die krijg ik ook met geen mogelijkheid aan het groeien. Ik houd hem in de emerse vorm in leven maar in de submerse vorm groeit hij niet. terwijl ik toch 108 watt verlichting boven heb hangen, een 2x t5 daylight ent naturelight en hij staat minden onder de lamp. Op 300 ltr.

waterwaardes zijn ok
Kh 4
ph 6,5 stabiel

Ik voeg voldoende plantenvoeding toe van Festal. ijzer, compleet, Calcium.

Het meest rare is nog ik had een collega met een die de zelfde plant had in een bak van 80 cm met maar 1 t8 lamp er boven en daar groeide hij wel goed terwijl hij kwa plantenvoeding voor mijn idee maar wat aan rommelde of te wel ik had het idee dat hij dat niet zo goed bij hield. Maar in plaats van een zandbodem had hij een grindbodem.

Het is zomaar iets wat ff door mijn hoofd schiet maar ik vind het wel een raar geval. Zou dit kunnen dat sommige planten niet zo van een zandbodem hoeden?

Je hebt denk ik altijd wel last ervan dat een bepaalde plant het niet doet in je bak. heb ik ok weleens gehad en die vervang ik dan maar gewoon domweg.
Je kunt haast niet de waarden zo hebben dat alle planten het goed doen. Net als bij vissen zit daar ook toch wel verschil in dacht ik zo.

Het stomme is dat mijn rosefolia ook niet in het volle licht staat maar wel goed doet.
Heb je een langeretermijnen test in zitten?
Kan je eenvoudig zien of je co2 verhouding goed is

Ik had zelf een aantal plantjes emmers staan en pas in mijn mini bakje gezet, zie wel iets verandering maar geen blad verlies of verslijming. Stomme is dat daar geen co2 in zat, wel carbo en veel licht met een 8w lampje heb ik ook al niet in dit bakje.

Of ze niet van zand houden, weet ik niet.

Leuk, wat een reacties allemaal. Even geen computer aangehad vanwege het nieuws.
Reacties op de vragen die gesteld zijn,
De planten zijn bij diverse leveranciers gekocht, waar zij hun planten kopen weet ik niet, maar lijkt mij sterk dat het bij dezelfde kwekers zijn, maar het zou kunnen.

Het zou kunnen dat bepaalde planten het niet doen in een bak. Heb nu deze plant ook op een geheel andere plek gezet, met de hoop dat het wel gaat.

Martinez:
Ik heb geen tweede bak om planten op te kweken.
Wat is een langetermijnentest.
Op zaterdag doe ik en waterwissel, het water dat ik eruit haal test ik op kh/ph/no3 en po4. ph/kh is eigenlijk altijd resp. 6.5/7
Je geeft aan dat jou rosaefolia het goed doet zonder veel licht. Toch fijn om zo'n succes verhaal te horen. Dan zou het toch moeten kunnen.
Ga vanaf morgen (na waterwissel) starten met carbo

mvg Albert

Simpel gezegd een balletje met vloeistof en je kan aan de kleur zien of je waarde goed is. Groen is bv goed, geel teveel, blauw tekort. Google maar dennerle langetermijnen test.

Ik had vorig jaar zomer een bakje buiten op het balkon gezet (emers) en kwam er pas achter dat er nog planten in stonden, tot mijn grote verbazing. Ik heb toen aan vivarium wedstrijd meegedaan en zodoende mijn 20 liter opnieuw opgestart met de plantjes die ik daarvan over had en wat ik in dat bakje had staan en heb daar mijn jonge betta's in gedaan. Lang verhaal om niets eigenlijk hahahaha.

Een continuetest, heb ik niet maar wel van gehoord.Wel goed om aan te schaffen, geeft deze een goede weergave van de co2 die in het aquarium zit?
Ik heb van de watertest setjes weleens de indruk dat deze een indicatie weergeeft maar niet de juiste weergave, maar kan het niet bewijzen.
Wel lees je hier op het forum dat er verschil is in het resultaat tussen de verschillende testen, bv tussen jbl en sera.

Als ik het goed begrijp doet bij John de Rosaefolia het ook niet naar wens, ondanks dat je voldoende plantenvoeding toedient.
Bij Martinez doet deze plant het wel ook al heeft die een gewone verlichting met neem ik aan voldoende voeding.
Het kan soms raar gaan.

mvg Albert

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan