Wat is er nieuw

Alternanthera wordt bruin

AquariWim

Well-known member
Lid geworden
12 september 2015
Mijn alternanthera's rood beginnen wat achteruit te gaan. Ze worden donker, de blaadjes vallen af en ze worden gewoon lilluk. Nu zou dat door een ijzertekort kunnen komen? Of kan er nog wat anders aan de hand zijn? Ik heb hier en daar ook wat gelezen over co2 maar daar heb ik eigenlijk de ruimte niet voor in de kast.

het kan licht zijn dat onvoldoende is of ijzer/co2. Weet je de waterwaarden misschien ook?
Gebruik je voeding in de bak?

alternanthera' s hebben flink wat ijzer nodig en veel licht. Als je ze gestekt hebt: niet te dicht op elkaar zetten zodat ook de onderste bladeren voldoende licht krijgen.
Wat klei in de bodem wordt door de planten gewaardeerd. Dat zal in Bedum geen probleem zijn om daar wat van te bemachtigen....

Hobbygroet,
Jos Hut

Dan zal het wel een ijzertekort zijn. Morgen maar een paar tabletjes scoren en ze beter uit elkaar zetten. Want ik vrees dat ze iets te dicht bij elkaar staan. Klei is hier idd zat te vinden, maar kan ik dat gewoon gebruiken? Qua licht heb ik 2 lampen, 1 heldere Dennerle planten (wattage weet ik zo niet) die ong 9 uur brand. De minder heldere brand 14 uur of zo. De andere planten doen het een stuk beter. Die zijn allemaal groen. Alleen de valisneria gaat niet hard. De Hyrdocotile gaat als een jekko.

Zal toch ook ijzer in moeten zitten. (lateriet).

Ik heb je overzichtsfoto bekeken. Daarbij ga ik ervan uit dat je rode planten veel te weinig licht krijgen en dat het geen ijzergebrek is. Rode planten hebben namelijk erg veel licht nodig. De stengels hebben alleen nog blad bovenaan en onder zijn ze kaal. Daar is te weinig licht. Rechts neemt de Braziliaans klimop licht weg voor de rode planten die er onder staan. Die plant heeft nitraat nodig en doordat hij bij jou drijft doet hij het goed.

Ik denk dat als je de dennerle plantenlamp langer laat branden je een verbetering krijgt. De rode planten laten zich goed combineren met vaantjesplanten. Ze vormen er een goede combinatie mee. Zet er een groepje voor zodat je de kale stelen verstopt. Frits Kuiper aan de Noorderhaven heeft ze vast wel.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan