Wat is er nieuw

Alternatief filtermateriaal?

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
29
Hoi allemaal!
Een tijdje geleden zijn mijn waterwaarden (NO3, PO4) verslechterd, en ik krijg ze niet terug zo als ik zou willen. Ik vermoed dat het filter niet optimaal werkt. Misschien komt dit omdat ik het materiaal (op de watten na) bijna nooit vervang. Ik heb een Juwel Bioflow 3.0 en het filtermateriaal van het merk zelf is nou niet echt goedkoop voor mijn studentenbudget 😉. Zijn er alternatieve materialen/sponzen die ik in dit filter kan gebruiken? Wat raden jullie aan?

Ververs je het water wel genoeg? Is de filtercapaciteit groot genoeg voor je aquarium? Het zou handig zijn als we weten hoe groot je aquarium is. Die waarden kan je ook altijd naar beneden halen door regelmatig water te verversen.

Een Juwel Bioflow zal wel het meegeleverde filter zijn : voldoet dus voor formaat aquarium tenzij forse bezetting waar we vooralsnog niet vanuit gaan.
Merethe: nieuw filtermateriaal is niet snel nodig: sponzen kun je om de zoveel tijd en om-en-om uitknijpen in een emmer aquariumwater. Zo kun je tijden vooruit en is nóg beter voor je budget dan nieuw materiaal kopen ;-)

Ja dat inderdaad..
En als je dan toch eens moet/wilt vervangen, de blauwe mat bv.. kun je eens gaan kijken naar van die grote matten die je in tuincentra vaak wel kunt vinden op de vijverafdeling.
Kocht ooit eens zo'n mat voor ik dacht zo'n twaalf Euro, 1x1 meter oid.. op maat knippen en je bent een paar decennia zoet 😉

Edit: Ik moet niet overdrijven.. het zal 80 bij 80 cm zijn geweest of zoiets 😉

Ik heb een rio180. Waterverversen helpt natuurlijk altijd, maar als ik constant grote hoeveelheden ververs ontstaat er ook geen stabiele situatie. Ik heb 9 roodkopjes, 4 corydorassen, een platy en 6 bijlzalmpjes. Het valt dus opzich nog wel mee met hoe druk het is. Verder staat de bak vol planten die het niet echt goed doen. Ik weet dat het materiaal niet zo vaak vervangen hoeft te worden, maar het is nu al een aantal jaar geleden dus misschien wordt het een keertje tijd.

Bedankt voor de tip Kellemes! kan dat voor zowel de fijne als de grove sponzen?

je hebt mensen die het jaarlijks vervangen, je hebt ze die het nooit vervangen maar zolang het niet verstopt is zou ik het niet vervangen, maar dat zou je moeten merken aan de flow.
als de uitstroom beduidend minder word kan het verstopt zitten..
wat PO4 betreft helpt verversen en regelmatig filterwatten vervangen enorm, je kan ook een 2e hands filtertje scoren en die vol stoppen met watten en erbij hangen.
PO4 komt voornamelijk door organisch zweefvuil (voedsel/stront)
NO3 krijg je enkel omlaag door te verversen, het filter is mijn inziens niet in staat NO3 sneller af te breken dan NO3 "aanmaken"

weet niet of je ander voer bent gaan gebruiken of meer bent gaan voeren? maar daar zou het ook nog kunnen liggen.
wekelijks 30-50% wisselen moet ook geen probleem zijn voor je vissen (mist je kraan water niet teveel verschilt van je aquarium qua waardes)

Verder staat de bak vol planten die het niet echt goed doen.
Goed functionerende platen zullen ook in grotere mate smikkelen van je NO3 en PO4 dan wanneer ze het niet goed doen, ook dit kan een onderdeel zijn van de onderliggende oorza(a)k(en) van de verslechterende waardes.
Misschien zinnig om je de komende tijd te focussen op de planten? Onderzoeken waardoor ze het niet goed doen, en wat daarin anders moet?

Bedankt voor de tip Kellemes! kan dat voor zowel de fijne als de grove sponzen?
Ja hoor.. bij ons in het tuincentrum hebben ze verschillende groftes liggen.
Hier een voorbeeld van een webshop die ook dat soort schuim/foam-mat heeft.. http://www.peekoi.nl/filterschuim
Je zou even moeten zoeken naar de voordeligste aanbieder van dit soort spul, je ziet soms best grote prijsverschillen namelijk.

Edit: Maar zoals @Mascha&Ivo al aanga(f)ven.. sponzen hoef je zelden tot nooit te vervangen eigenlijk.

Bedankt voor de tips!
Het heeft zeker met de planten te maken, want hiervoor was NO3 en PO4 altijd 0 en het neemt niet af als de planten het niet opnemen, maar ik kan de achterliggende oorzaak niet vinden... Extra CO2 lijkt niet te werken en het verminderen van de belichting geeft alleen maar extra algen 😛 ze krijgen niet zo veel voer op dit moment. Het is begonnen toen ik uit huis ging en de bak bij mijn ouders achter liet. Iets heeft achterstallig onderhoud gehad maar het is nu niet zo makkelijk te fixen...

Ik heb een rio180. Waterverversen helpt natuurlijk altijd, maar als ik constant grote hoeveelheden ververs ontstaat er ook geen stabiele situatie. Ik heb 9 roodkopjes, 4 corydorassen, een platy en 6 bijlzalmpjes. Het valt dus opzich nog wel mee met hoe druk het is. Verder staat de bak vol planten die het niet echt goed doen. Ik weet dat het materiaal niet zo vaak vervangen hoeft te worden, maar het is nu al een aantal jaar geleden dus misschien wordt het een keertje tijd.

20% per week verversen is een hele mooie waarde. Niet teveel.
Bij groteren bakken wordt ook wel 20% per 2 weken gehanteerd.

Bij jou bezetting zou dat ook voldoende moeten zijn.

Als de sponzen nog hun oorspronkelijke vorm en stevigheid hebben, dan kun je ze blijven gebruiken.
Gaan ze brokkelen, of zijn ze gekrompen. Dan vervangen.
Wil je een kleine upgrade van je filter, kun je ook een bakje met cirax nemen ipv 1 spons.
Is ook jaren te gebruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan