Alternatief voor Cabomba


A

AquaBart

Guest
Hi,

Cabomba is een makkelijk groeiende plant welke veel zuurstof geeft. Dat is allebei waar.
Het probleem is dat ik de zooi niet in toom kan houden die eraf komt.

Ik heb een 10x15 gedeelte in de hoek van de bak waar Cabomba in zit. Uiteraard komt hier een hoop rommel in terecht en dan voornamenlijk onderaan, een soort rottende slierten. Wanneer ik deze rommel dan weg wil halen kan ik daar bijna niet tussen en raken de stengels los uit de grond en zit de hele bak vol met stukjes Cabomba. Hij blijft gewoon "afbrokkelen".
Mijn andere planten hebben ook wel eens een rot blaadje, maar dat is heel goed bij te houden.

Is er een alternatief voor Cabomba wat ook veel zuurstof produceert, maar met groter blad?
 
hallo wat voor soort vissen heb je in je bak? tropisch of goudvissen? bij tropisch heb ik geen last van dat cabomba wordt los gerukt bij goudvissen wel. maar wat ik wil zeggen is dit steek die cabomba (4-5)stukjes in een ceramic pijpje en die in de bodem steken komen ze niet los en zo kan je dat plantje verspreiden in je bak ipv een hoekje gebruiken.
ik gebruik zelf van jbl ceramic suc6.
hoornblad waterpest gr mrg.
 
MRG zei:
hallo wat voor soort vissen heb je in je bak? tropisch of goudvissen? bij tropisch heb ik geen last van dat cabomba wordt los gerukt bij goudvissen wel. maar wat ik wil zeggen is dit steek die cabomba (4-5)stukjes in een ceramic pijpje en die in de bodem steken komen ze niet los en zo kan je dat plantje verspreiden in je bak ipv een hoekje gebruiken.
ik gebruik zelf van jbl ceramic suc6.
hoornblad waterpest gr mrg.

Het zijn op dit moment alleen nog Corydoras Panda maar de vervelendste vis ben ik zelf in deze. Het perfectionistje in mij komt zo af en en toe naar boven en daar hoort geen vuil bij tussen de Cabomba. En dan trek ik dus zelf die plant weer uit de grond omdat ie aan mijn hand of mijn gereedschap blijft hangen. Had ze al stuk voor stuk met een keramisch rolletje vastgemaakt, maar ook dat lijkt los te schieten.
Op het moment bind ik ze steeds braaf weer aan een rolletje en druk ik ze in de grond maar ik weet niet hoelang ik dat vol ga houden. Zichzelf vastzetten is er niet echt bij voor de Cabomba, daar lijken de wortels veel te teer voor.
Tsja, en al die zwevende takjes is gewoon geen gezicht.

Ik zal eens naar jullie alternatieven kijken!
 
Waar ik ook nog aan heb zitten denken is een soort mat zoals Ministeck plastic. Wellicht kan ik ze daar op binden en dat verzwaren.
Alleen denk ik dan dat bij die Ministeck-matten het gaatje weer net wat te klein is om een steeltje doorheen te frunniken.

Een plastic plaatje met iets grovere gaatjes zou ideaal zijn.
 
Hoornblad, 3 steeltjes, door rolletje ceramiek steken,dan zo in de bodem.

Waterpest idem dito. rolletje er op,of 2. en in de bodem steken.
 
jep die van jbl zijn gewoon top. ik gebruik 1 rol en daar steek ik 4-5-6 stengels erin dan trek ik alle 4 5 6 stengels naar beneden tot ze stevig vast zit dan knip ik de onder kant van de stengels tot de rolletje dan steek ik die zo de bodem in
 
Cabomba geeft kennelijk problemen met vuil. Ik zou dan dus niet zo snel een andere - eveneens - fijnbladige plant voorstellen, maar iets waar vuil minder snel in hecht. Waterpest? (is al wat grover van vorm)

~ Ivo
 
Hoornblad, ben ik ook voor. Groeit nog beter 'zwevend' dan geplant in substraat. Harde structuur, jonge visjes schuilen er graag in. Is alleen niet zo makkelijk te verkrijgen (gek genoeg), maar als je het hebt blijft het groeien als een tierelier!

P.S. Moet wel de 'goeie' hebben. Heb het ooit gekocht bij een tuincentrum en dat sloeg totaal niet aan en was na enkele dagen weg..
 
Jacobus zei:
Hoornblad, ben ik ook voor. Groeit nog beter 'zwevend' dan geplant in substraat. Harde structuur, jonge visjes schuilen er graag in. Is alleen niet zo makkelijk te verkrijgen (gek genoeg), maar als je het hebt blijft het groeien als een tierelier!

P.S. Moet wel de 'goeie' hebben. Heb het ooit gekocht bij een tuincentrum en dat sloeg totaal niet aan en was na enkele dagen weg..

Is inderdaad vaak niet te krijgen..
Momenteel wel hier..
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/koudwater-planten/115/ceratophyllum-demersum-hoornblad/1263
 
Mascha&Ivo zei:
Cabomba geeft kennelijk problemen met vuil. Ik zou dan dus niet zo snel een andere - eveneens - fijnbladige plant voorstellen, maar iets waar vuil minder snel in hecht. Waterpest? (is al wat grover van vorm)

~ Ivo

Het aanhechten van vuil vind ik nog niet het grootste probleem. Vuil is er altijd in de bak en dat zal schoongemaakt moeten worden, simpel.
Echter laat de Cabomba zelf zoveel takjes los, dat is zo jammer.
Een plant uitschudden waar rommel in zit oke, maar deze plant moet dan niet zelf ook nog eens uit elkaar gaan vallen.
Als Hoornblad niet zo snel uitvalt als Cabomba, dan is dit zeker een alternatief.

Het Hoornblad zou ik wel weer vastzetten, althans proberen. Een drijver heb ik al. De Hygroryza Aristata en die doet het fantastisch, dus om daar nou Hoornblad naast te gaan leggen is zonde.
 
kellemes zei:
Jacobus zei:
Hoornblad, ben ik ook voor. Groeit nog beter 'zwevend' dan geplant in substraat. Harde structuur, jonge visjes schuilen er graag in. Is alleen niet zo makkelijk te verkrijgen (gek genoeg), maar als je het hebt blijft het groeien als een tierelier!

P.S. Moet wel de 'goeie' hebben. Heb het ooit gekocht bij een tuincentrum en dat sloeg totaal niet aan en was na enkele dagen weg..

Is inderdaad vaak niet te krijgen..
Momenteel wel hier..
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/koudwater-planten/115/ceratophyllum-demersum-hoornblad/1263

Dank voor de link, ik ga ze bestellen en kijk dan even wat ik ga doen.
 
kellemes zei:
Jacobus zei:
Hoornblad, ben ik ook voor. Groeit nog beter 'zwevend' dan geplant in substraat. Harde structuur, jonge visjes schuilen er graag in. Is alleen niet zo makkelijk te verkrijgen (gek genoeg), maar als je het hebt blijft het groeien als een tierelier!

P.S. Moet wel de 'goeie' hebben. Heb het ooit gekocht bij een tuincentrum en dat sloeg totaal niet aan en was na enkele dagen weg..

Is inderdaad vaak niet te krijgen..
Momenteel wel hier..
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/koudwater-planten/115/ceratophyllum-demersum-hoornblad/1263

Mark, is dit de juiste. Volgens mij heb ik namelijk grof Hoornblad dat het top doet in aquaria. Hier staat bij dat het voor koudwater is. Ik kan me vergissen hoor!
 
Bij mijn weten heb je 2 soorten..
Grof hoornblad (Ceratophyllum demersum)
Fijn hoornblad (Ceratophyllum submersum)

Grof hoornblad deed (heb het momenteel niet meer) het bij mij prima.. bij een temp van 24 ongeveer..
De link verwijst naar "Ceratophyllum demersum", ik neem dan aan dat het de juiste is..

Edit: Of ze warmere temperaturen verdragen is mij onbekend.
 
kellemes zei:
Bij mijn weten heb je 2 soorten..
Grof hoornblad (Ceratophyllum demersum)
Fijn hoornblad (Ceratophyllum submersum)

Grof hoornblad deed (heb het momenteel niet meer) het bij mij prima.. bij een temp van 24 ongeveer..
De link verwijst naar "Ceratophyllum demersum", ik neem dan aan dat het de juiste is..

Edit: Of ze warmere temperaturen verdragen is mij onbekend.

Er staat bij de plant op de site 15-30 graden, dan ga ik daar maar even van uit.
Ik ben al bezig met het prepareren van een stuk Ministeck plastic. Paar gaatjes uitboren en daar bind ik ze op vast. Dit plaatje verzwaar ik aan de onderkant dan met wat keramische ringen.
Ik zal later deze week een foto plaatsen van het geheel.
 
AquaBart zei:
Er staat bij de plant op de site 15-30 graden, dan ga ik daar maar even van uit.

In algemene zin kun je je gerust weinig tot niets aantrekken van wat er bij de planten aan temperaturen wordt gezet, klopt veelal niet.
Maar dat terzijde ;)
 
Nou, vanmiddag aan het hobbyen geweest. Ik heb de Ministeck plaat niet eens hoeven uitboren. De gaatjes waren perfect om de steeltjes doorheen te halen.
Aan de onderkant heb ik ze per 2 bij elkaar gebonden zodat ze blijven zitten.
Het resultaat in de bak is perfect!
Ze zullen er best nog eens uitpiepen, maar voor nu dik tevreden.

184174aquabart_0_82_img_0198.jpg


763699aquabart_0_82_img_0199.jpg
 
Jacobus zei:
Hoornblad, ben ik ook voor. Groeit nog beter 'zwevend' dan geplant in substraat. Harde structuur, jonge visjes schuilen er graag in. Is alleen niet zo makkelijk te verkrijgen (gek genoeg), maar als je het hebt blijft het groeien als een tierelier!

P.S. Moet wel de 'goeie' hebben. Heb het ooit gekocht bij een tuincentrum en dat sloeg totaal niet aan en was na enkele dagen weg..

Bij mij groeide hoornblad van de vijverafdeling wel hoor.
 
In tegenstelling tot wat ik regelmatig lees is Cabomba echt geen makkelijke plant.
Hij heeft heel zuur water nodig en vaak zie je in de winkels niet de juiste soorten.
Hetzelfde geld eigenlijk voor waterpest. Maar die kun je gelukkig nog wel onderscheiden.

Hoornblad uit een winkel heeft vaak ook helemaal geen zin..
 
Ik heb ook al diverse keren waterpest gekocht dat meer voor koudwater geschikt was. dat werd na korte tijd ook snel bruin en doorzichtig.
 
AquaBart zei:
Nou, vanmiddag aan het hobbyen geweest. Ik heb de Ministeck plaat niet eens hoeven uitboren. De gaatjes waren perfect om de steeltjes doorheen te halen.
Aan de onderkant heb ik ze per 2 bij elkaar gebonden zodat ze blijven zitten.
Het resultaat in de bak is perfect!
Ze zullen er best nog eens uitpiepen, maar voor nu dik tevreden.

184174aquabart_0_82_img_0198.jpg


763699aquabart_0_82_img_0199.jpg

Slim gevonden zoiets hoor :thumbs:
 
jessicapilon zei:
AquaBart zei:
Nou, vanmiddag aan het hobbyen geweest. Ik heb de Ministeck plaat niet eens hoeven uitboren. De gaatjes waren perfect om de steeltjes doorheen te halen.
Aan de onderkant heb ik ze per 2 bij elkaar gebonden zodat ze blijven zitten.
Het resultaat in de bak is perfect!
Ze zullen er best nog eens uitpiepen, maar voor nu dik tevreden.

184174aquabart_0_82_img_0198.jpg


763699aquabart_0_82_img_0199.jpg

Slim gevonden zoiets hoor :thumbs:

Dank!
Je wordt een soort McGuyver als je met dit soort dingen bezig bent. Misschien toch eens kijken of ik ook zo'n bio CO2 installatie kan bouwen.

En wat betreft het willen groeien van het Hoornblad in mijn bak....... We gaan het meemaken!
 
Hoornblad, ben ik ook voor. Groeit nog beter 'zwevend' dan geplant in substraat. Harde structuur, jonge visjes schuilen er graag in. Is alleen niet zo makkelijk te verkrijgen (gek genoeg), maar als je het hebt blijft het groeien als een tierelier!

P.S. Moet wel de 'goeie' hebben. Heb het ooit gekocht bij een tuincentrum en dat sloeg totaal niet aan en was na enkele dagen weg..
De sloot zit er vol mee. Even uitspoelen en in de bak zetten.
 

Terug
Bovenaan