Wat is er nieuw

Alternatief voor drijfplanten

Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Wij hadden eerst Limnobium laevigatum als drijfplanten in ons aquarium, maar dat was niet echt een succes.
Die hebben we toen verwijderd en vervangen door Salvinia natans. Dat ging heel lang goed, maar nu hebben we te maken met een explosie van eendenkroos. Ik heb het al veel weggehaald, maar de rommel blijft terug komen.

Nu overweeg ik om alle drijfplanten maar weg te halen en die te vervangen door een alternatief.
Omdat we Colisa laila's hebben moet er toch wel wat drijven, denk ik.
Ik meen elders op het forum te lezen, dat je drijfplanten ook kunt vervangen door zuurstof planten als Cabomba of waterpest.

Vragen:
Is dat correct?
Welke zou het beste zijn?
Zijn er andere alternatieven?

We horen graag jullie mening.

Wat ik wel eens gedaan heb en dat wou bij mij prima, was een bosje Cabomba/Waterpest samen binden en die met een zuignap vastplakken en dat dan als drijfplant doen.
Ging prima, ook in een tropische bak.
Enigste nadeel vond ik dat er veel zweefvuil in bleef hangen.

Ik wou eens wat anders en heb nu Limnobium, maar die doet het bij mij niet zo goed.
Heb nu Pistia Stratiotes ( Mosselplantje) besteld en als die ook niks wordt, doe ik weer gewoon een gemengd bosje zoals eerst.
Heb ook enkele stekjes van de Cornuta ( Eikenbladvaren), maar die zijn nog vrij klein en moet eerst kijken of die ook aan slaan of niet.

Er zitten trouwens vrij vaak slakken in dus even goed uitspoelen en ik las ook dat als je garnalen hebt, je beter eerst even enkele dagen de bosjes in een emmer kunt laten staan, i.v.m. bepaalde gebruikte stoffen?
Dat laatste weet ik niet zeker.
Ik heb het nog nooit gedaan ( laten weken in een emmer) en heb nog nergens last van gehad bij mijn grote Japonica's.

Edit:

Of je gaat zelf iets knutselen van piepschuim en kunstplanten ofzo.
Maar dan zou ik wel eerst goed nagaan of er nergens gevaarlijke stoffen inzitten en/of vrij komen.

Er zijn veel andere die gewoon blijven drijven als je ze niet in de grond zet.
Bij mij groeit Braziliaanse klimop als een gek aan het wateroppervlak (net eronder).
Woon je in de buurt?

AadMec zei:
Er zijn veel andere die gewoon blijven drijven als je ze niet in de grond zet.
Bij mij groeit Braziliaanse klimop als een gek aan het wateroppervlak (net eronder).
Woon je in de buurt?

Dat wist ik niet.
Dat is de Hydrocotyle leucocephala?

Zijn er ook ander soorten die als drijver gehouden kunnen worden?

Allemaal bedankt voor de tips.
Voorlopig doen we het met drijvende Cabomba. Deze kan ik vaak makkelijk weghalen en schoonspoelen. Zodra we die vervelende kroos kwijt zijn, dan kunnen we ze altijd nog vervangen.

Als vermeld, hebben we dus wat losse takken Cabomba en Waterpest als "drijfplanten" in ons aquarium gedaan. Dat gaat op zich best goed maar het groeit snel en wordt wel een wildogende zooi.

Nu zie ik op diverse foto's hier op het forum, dat de "Vallisneria asiatica" hard groeit richting water level en dan met de toppen van de bladeren als een soort afdak fungeert. Dit zou ook een mooi alternatief zijn.

Een aantal takken van de Cabomba en de Waterpest, kan ik dan wel gewoon in de grond stoppen. Dat groeit dan wel weer.

Wat denken jullie?

Kan ook ja.Als je goerami's hebt dan zou ik ook nog wel losse (drijf)plantjes gebruiken, want daar bouwen ze vaak ook een schuimnest van.

Bedankt. We hebben nog een Dwerggoerami. Dat zal de laatste zijn. Als deze kom te overlijden, gaan we naar alternatieven kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan