Wat is er nieuw

Alternatief voor zwarte turf 'brokken'

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
41
Locatie
Enschede
Hi allen,

Ik probeer in mijn nieuwe aquarium de pH omlaag te krijgen.
Ik gebruik 100% osmose water, maar toch lijkt de pH niet onder de 6 te willen uitkomen.
Inmiddels heb ik twee mandjes van mijn nieuwe JBL E902 gevuld met 'Aquavital zwarte turf', wat in de oude bak altijd prima werkte, de pH lag daar zo rond de 5.4, maar alsnog komt hij niet onder de 6 uit.
Er liggen massas eikenbladeren in de bak, maar echt laag komt de pH niet uit.

Nu wil ik gaan proberen om turf granulaat te gebruiken, om te zien of dit wel werkt.
Er zijn vele verschillende opties, alleen het grote nadeel vind ik dat je dit alleen in kleine verpakkingen kunt vinden.
Pakjes van maximaal 500 gram/1 liter is wel een beetje weinig, zeker wanneer je iedere 6 weken moet vervangen betekent dat dus iedere keer nieuw bestellen.

Weet er iemand een alternatief voor goede turf pellets (auqamunster granu peat, sera super peat, iets anders?) maar dan in grootverpakking? Denk aan 5kg of 5 liter. Ik heb me blind gezocht, maar vind ze nergens.
Ga ik uit van de gebruiksaanwijzing van Sera, zou ik 5gr per liter moeten gebruiken, dit komt dus neer op een kilo (of 2 doosjes) Sera Super peat in mijn filter.
 
Heb je al op amazon.de gekeken? Ik denk daar 5liter te zien, en iets van 10ltr, maar dat lijkt me geen granulaat maar brokken.
 
Dankjewel! Dat ziet eruit als een goede optie, alleen €17,- verzendkosten! Ik houdt hem in het achterhoofd, maar ga even verder speurneuzen.

Maar voor 6x dit, zijn de verzendkosten nog steeds dat bedrag, en dan is het enkele euros per verpakking.
 
Zou je je ervaring willen delen? Ben ook nog op zoek naar een goed en goedkoop alternatief😎
 
Ik zag ns n filmpje op Youtube waarbij betreffend persoon zn water eerst langs heel veel biologische tuinturf haalde dmv een soort XL koffiefilter.. dat spul is vele malen goedkoper dan wat ze ons in de lfs verkopen.
Kan je t zo niet proberen?
En kan je t niet verder aanzuren met en toevoeging als eikenbladextract of zoutzuur oid?
 
Ik zag ns n filmpje op Youtube waarbij betreffend persoon zn water eerst langs heel veel biologische tuinturf haalde dmv een soort XL koffiefilter.. dat spul is vele malen goedkoper dan wat ze ons in de lfs verkopen.
Kan je t zo niet proberen?
En kan je t niet verder aanzuren met en toevoeging als eikenbladextract of zoutzuur oid?
Tuinturf/vijverturf is inderdaad wat ik nu gebruik, alleen dat lijkt niet veel meer te doen.
Aanzuren met eikenbladextract werkt inderdaad, maar:
- als de turf niet voldoende buffert (Waar het dus op lijkt) stijgt de pH weer
- Het verhoogt je EC vrij veel.

Zoutzuur wil ik me niet aan wagen. Het zal vast werken, maar is niet het fijnste goedje om mee te werken.
 
Ik heb eens ff gezocht voor je. En Diervoeders ronald in Weesp die heeft het ook in zijn programma zag ik.
ik bestel er altijd mn diepvriesvoer en soms ook granulaatvoer.

dit heeft hij in zn xls bestandje staan: ff gecopieerd uit t bestandje in mn mail. Zijn mailadres is: diervoeders-ronald@planet.nl
Turfkorrels Peat granules 10 liter emmer€ 32,50
 
Ik heb eens ff gezocht voor je. En Diervoeders ronald in Weesp die heeft het ook in zijn programma zag ik.
ik bestel er altijd mn diepvriesvoer en soms ook granulaatvoer.

dit heeft hij in zn xls bestandje staan: ff gecopieerd uit t bestandje in mn mail. Zijn mailadres is: diervoeders-ronald@planet.nl
Turfkorrels Peat granules10 liter emmer€ 32,50
Thanks! Dat is een mooie om in t achterhoofd te houden, spul hierboven komt morgen binnen
 
Eerste update over de VT Toru Active:
Ik heb gisteren een bakje met 1 liter kraanwater neergezet met 5 gram korrels erin. De pH van het kraanwater was 7.79.
Vanavond, exact 24 uur later weer gemeten, pH gezakt naar 6.86.
Het water hier is flink hard, volgens Vitens dH 9.1, dus dat vind ik zeer positief.

De bedoeling is om het weekend de turf in het filter om te wisselen voor deze korrels. Ik denk dat ik met 1 zakje begin, zodat het even de tijd heeft om in te werken, en dan een paar dagen later (als het nodig is) de andere zak ook te wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan