Wat is er nieuw

Alternatieve filters voor binnenfilter Juwel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Janet1
  • Startdatum Startdatum
J

Janet1

Guest
Hoi hoi,
ik ben trotse bezitter van Juwel rio 125.
Ik vind dat de originele filters van Juwel wel wat aan dure kant zijn aangezien die moeten vaak verwisseld worden...De witte filters bovenop heb ik verwisseld voor de grote pakken met witte filterwatten die man kan op maat knippen.Voor de blauwe denk ik te kopen grote platen van vijver filters die goedkoper zijn en kan je die ook op maat knippen...en ik heb nu een doosje Cirax maar denk dat als die aan vervanging toe is kan man in de houdertje zelf andere inhoud in doen en dan gebruiken...
Heeft iemand al ervaringen mee?
Ik weet dat de fabrikant wil natuurlijk geld maken,maar denk dat dat niet nodig is om alle accessoires van Juwel kopen...

Je hoeft die sponzen helemaal niet te vervangen, alleen de filterwatten vervangen als ze verzadigd zijn. Dus het is helemaal niet nodig om vervanging te kopen. Pas als je sponzen uit elkaar vallen kan je ze eens vervangen. Die Cirax hoeft helemaal nooit vervangen te worden.

Dankje Erik voor je antwoord.
Ik dacht dat de cirax moet naar 12 maanden er uit..en dat de carbon sponge elke maand...
Moet de carbon altijd er in of kan ik die ook uit laten?Indien wel moet ik iets anders in plaats van de carbon sponge er in doen of dat hoef niet?

Die koolstof filter hoef je alleen maar te gebruiken als je medicijnresten o.i.d. uit je water wil filteren. Normaal gesproken heb je die niet nodig. Net als de groene spons van Juwel trouwens, die filtert nitraat uit je water. Bij een normale bezetting in vissen en planten is dit ook niet nodig.

Bovenste manden keramische buisjes, dan sponzen van grof naar fijn.
Boven de manden (niet in maar boven) een laag filterwatten die je maandelijks uitspoelt of ververst.
Sponzen en buisjes uitspoelen indien nodig, niet vernieuwen.
�ventueel een sterkere pomp kopen , kost niet zo veel en je hebt een Veel groter debiet.

Dankje Erik,

ik weet niet of ik normaal bezetting heb of dat niet te veel is...we waren gisteren bij Rifwachter en ik kon mij amper inhouden ;-)) maar uit eindelijk wel gedaan omdat 125L bakkie is toch beetje aan kleine kant...
Ik heb nu:
2x dwergourami
6x neon tetra
5x Rasbora hengeli
2x black molly
4x Otocinclus affinis
2x guppen mannen
1x endler gup man
1x algen eter-weet niet welke l nummer dat is... 🙄
1x algen etende slak

Hoop dat dat niet te veel is... ;-))

Hoi Willy,

dankje duidelijk ;-)) ben wel wat opgelucht- als je moet doen wat zeg de fabrikant dan is dat duur grapje ;-))

Maar zo hoe je dat schrijft valt dat mee ;-))

Nou dat gaat nog denk ik maar veel meer moet het niet worden denk ik. Ik vond de interne ook niet zo geweldig en heb nu de Eheim 2213 op de 80cm draaien.

Hoi John,

dankje voor antwoord -ja interne filter neemt plaats in de aquarium en is denk ik niet zo goed als externe filter...maar aangezien ik nog beginner ben en moet ook nog veel leren,heb ik het bij de interne gelaten ;-)) en mijn man moet zich ook nog even wennen aan de idee van aquarium-bij hem moet ik dat langzaam opbouwen ;-)) dus nu jaartje of 2 rio125 en dan misschien naar 280 of groter met externe filter 😉
Ik heb nog vraagje aan je John-ik heb nu 2x van de Day verlichting van juwel er in met reflectors van Dennerle boven in-maar ik heb thuis ook nog nieuwe Color verlichting van Juwel-als ik die wil plaatsen in de aquarium waar moet ik die plaatsen?Naar voren color en achter day verlichting of anders om?
Alvast bedankt voor je antwoord ;-)

Ik zou de lamp met de meeste kleur voorin plaatsen. Dan komen de vissen mooi uit zeg maar.
Dat is in mijn ogen ook een minpunt aan de Juwel bakken. De goedkope Philips buizen passen er niet in en dan moet je alweer dure buizen kopen. Misschien voor de toekomst eens aan Ferplast denken want dan kun je wel de goedkope buizen gebruiken en de bijgeleverde filter zit er los bij.
Maar goed, dat is iets voor de toekomst natuurlijk 😉.

Ik heb in mijn 450 liter de interne behouden, mooi weggestopt achter rots en schalie, + een externe, wegens nogal veel vissen.
De interne juwel is minstens zo goed als een externe, zelfs veel makkelijker in onderhoud. Akkoord, ik heb ook een extra filter door het grote vissenbestand , maar zou nooit de interne slopen.

Ik moet zeggen,dat ik eerst ook aan gedacht heb om de filter te verstoppen,maar dat leek mij beetje ingewikkeld aangezien ik zwarte leisteen achterwand heb.Dus ik heb die in zicht gelaten(moet zeggen dat ik er mij niet aan stoort 😉
Maar ik begrijp dat als iemand andere kleur achterwand heeft als zwart dan is de zwarte filter echt in zicht ;-))

385128_0_82_20160229_201147.jpg

De filter zit rechts verborgen.

p4lQije7ka247wvRjGY9_tAReOesLNya.jpeg

Prachtig aquarium Willy!!!Heel veel mooie plantjes!!

Mooie bak Willy 🙂

Dank u, is ook nieuw voor mij. Een gans andere wereld opengegaan nadat ik led lampen had geplaatst en me hier (gelukkig) gek laten maken heb om easy carbo te vervangen door 'echte' co2 en mijn planten voeding aangepast, profito en toevoeging nitraat en fosfaat.
Naast de planten doen de vissen het nu ook super.

1. Juwel interne filters zijn prima filters; het enige nadeel is dat ze ruimte innemen en in het zicht zitten.
2. Ik heb 10 jaar een Rio 125 gehad met een intern filter, en alleen maar ieder jaar een keer de sponzen onder de kraan uitgespoeld en weer terug gezet. Bovenop een dunne laag filterwatten die ik ongeveer iedere maand verving. Nooit problemen gehad. Sponzen zijn prima filtermateriaal, en hoeven zelden vervangen te worden hoor !

Ik heb zelf een Rio 125 en ik was op zich niet ontevreden over de binnenfilter. Ja hij is vrij groot, maar dan heb je ook een goede filter.

Er bestaan wel interne filters die fors kleiner zijn, maar dan is het de vraag of die nog goed hun werk kunnen doen.

Toch heb ik hem eruit gehaald en vervangen door een externe filter, een Sera 250 met UVc.
  • De garnalen en pauwoog grondels kropen wel eens in de binnenfilter. Heb ze gelukkig altijd kunnen 'redden'. 🙂
  • Als de binnenfilter eruit is, dan valt nog meer op hoeveel plek hij inneemt
  • Mijn buitenfilter heeft v��l meer filtercapaciteit en is een stuk krachtiger. Het model dat ik heb bevat bovendien een UVc lamp

Ik vond als nadeel van die interne Juwelfilter dat de stroming niet optimaal was. Ik had last van dode hoeken en kreeg dat niet veel beter. En mooi om te zien vond ik het ook niet echt.

jessicapilon zei:
Ik vond als nadeel van die interne Juwelfilter dat de stroming niet optimaal was. Ik had last van dode hoeken en kreeg dat niet veel beter. En mooi om te zien vond ik het ook niet echt.
Ik heb er een zwaardere (juwel) pomp op geplaatst en dat scheelde een pak. Je kan de filter mooi verstoppen, maar je bent natuurlijk de inhoud van de filter kwijt. Een belangrijk punt is misschien dat ik een tamelijke grote juwel heb en dat bij een kleinere de filter waarschijnlijk veel groter lijkt.

Dat kan zeker een boel uitmaken dan denk ik. Zelf heb ik dat niet geprobeerd moet ik zeggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan