Wat is er nieuw

althernanthera cardinalis bladeren worden glazig

• Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Mijn althernanthera cardinalis zijn balderen worden glazig en verslijmen, het gaat vooral om de onderste bladeren van de plantjes.
Er zit ook wat baardalg op sommige bladeren van de plant .

Ik voeg co2 toe en andere goede plantenvoeding, ze zitten in een aquasoil bodem en ze krijgen 8uur per dag licht.

Enig idee hoe het zou kunnen komen ?

Dit lijkt op te weinig CO2 en meststoffen. Zeker dichtbij de bodem is de waterdistributie vaak minder goed waardoor meststoffen de plant niet bereiken. Overigens is het zo dat Alternanthera soorten en dus ook de cardinalis flink wat licht vragen. Ze groeien het best op voedselrijke grond, aquasoil zou dus goed zijn. Het liefst hebben ze zachtzuur water. Trouwens de onderste bladeren krijgen veelal ook (te) weinig licht en vallen dan af. Je kan zien of je lichtsterkte goed genoeg is voor de bedoelde planten door te kijken naar de internodiën. Is die afstand groot dan betekend dat dat de plant naar het licht reikt. Ze is dan dus meer licht nodig.

Doorstroming goed in de bak? Weet niet of je voldoende Co2 toevoegt?

De co2 zou goed moeten zitten als ik kijk naar moeilijker planten zoals hemianthus C. of rotala macranda die wel goed groeien.
Er zit ook vrij veel stroming op de bak dus dat zou het niet mogen zijn .

Het probleem zou wel eens kunnen zitten op het licht zoals benvo zegt .
Als ik kijk naar ludwigia repens of rotala macranda zijn het alleen de toppen die rood kleuren. Mijn amalia gracilis kleurt overigens ook niet oranje zoals hij zou moeten doen .
Maar dan groeit een veeleisende plant zoals Hemianthus C. wel weer goed ?

Ook, @benvo , wat bedoel je met internodiën ?

Ik zou het ook in de circulatie zoeken als je er van overtuigd bent dat je voldoende voeding geeft.

Ik heb het al opgezocht, ik zou zeggen dat de afstand gemiddeld 2,5 cm is .

upload_2017-5-9_19-19-6.png

Dit heb ik snel even geschetst in verband met de stroming .
De stroming gebeurt door een filter (links) en een stromingspompje (rechts) , onder de stromingspomp zit mijn co2 diffusor , zodat de co2 goed verspreid is . Zoals jullie dus zien zit dit allemaal aan de voorkant van mijn bak.
De groene driehoeken zijn de planten die aan het achterste deel van mijn bak staan .
De rode driehoek is de alternanthera cardinalis die eerder van voor staat .

Dus ik denk dat mijn stroming wel goed zou moeten zitten ? Of niet dan?

Rode planten hebben vaak iets meer ijzer nodig. Misschien iets van kleibollen met ijzer aan de wortels toevoegen? Overigens die versie die ik had, moest ook echt even op gang komen. Heb de slechte bladeren steeds weggehaald.

Er zit normaal genoeg ijzer in wat ik doseer, en er zitten ook al kleibollen bij de wortels 😛

Wat me wel echt opvalt is dat alleen de toppen van mijn rode planten rood zijn ?
Moet normaal niet de hele plant mooi rood zijn?

Ik zie dat je de stengels ook vrij dicht op elkaar hebt staan en dat de plant nog een beetje aan het "wennen is", klopt dat? Door het vrij dicht op elkaar zetten van de stengels, krijgen de onderste bladeren weinig licht. De bovenste bladeren zijn mooi aan het kleuren. Blijf voldoende toevoegen, haal de slechte bladeren weg en geef de plant even de tijd. Het duurt toch al gauw 3/4 maanden voordat de planten zich hebben aangepast, zeker planten die boven water gekweekt worden.

Het kan ook een lichttekort zijn als alleen de bovenste mooi rood zijn.

A slak dat zijn fotos van een maand geleden 😉
Ondertussen is de plant al tot aan het wateropp gegroeid, en alles ging goed tot eergisteren.

Zou het misschien kunnen omdat ik de co2 , 2 dagen had uit gezet ?

De co2 zou goed moeten zitten als ik kijk naar moeilijker planten zoals hemianthus C. of rotala macranda die wel goed groeien.
Er zit ook vrij veel stroming op de bak dus dat zou het niet mogen zijn .

Het probleem zou wel eens kunnen zitten op het licht zoals benvo zegt .
Als ik kijk naar ludwigia repens of rotala macranda zijn het alleen de toppen die rood kleuren. Mijn amalia gracilis kleurt overigens ook niet oranje zoals hij zou moeten doen .
Maar dan groeit een veeleisende plant zoals Hemianthus C. wel weer goed ?

Ook, @benvo , wat bedoel je met internodiën ?
Als alleen je toppen rood kleuren, zelfs bij een wat makkelijker plant als een Ludwigia zou ik toch naar het licht kijken. Met uitzondering van de Rotala Macandra is de ijzervraag niet zo hoog dat er veel moet worden toegevoegd. De macandra is overigens een moeilijk te houden plant die het veelal niet lang volhoud. CO2 uitzetten is geen goed idee! Door schommelingen in je water creëer je extra kansen voor Baardalg!

Maar de rotala doet het goed ! ik heb hem al een paar keer moeten inkorten en stukjes herplanten.
Ik heb het misschien wat onduidelijk geformuleerd, maar ik bedoel dat de onderkant niet rood kleurt , maar het bovenste deel wel , ongeveer de bovenste 10cm , als ik zeg toppen klinkt het te beperkt .
Zou het kunnen dat mijn licht wel goed is, maar dat het door te dichte beplanting de onderste bladeren niet bereikt ? Man ik wou dat ik mijn planten zo rood kreeg als op jouw plaatje benvo...
Maar oke, met de co2 spelen ga ik niet meer doen 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan