Wat is er nieuw

Altispinosa 1 koppeltje of meer?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Naweg
  • Startdatum Startdatum
N

Naweg

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe bak 180 liter. Helaas heeft mijn mannetje(denk ik) altispinosa de stress van de verhuizing niet overleeft.
Nu heb ik alleen nog 1 vrouwtje er in zitten. Ze is behoorlijk eenzaam en slecht op kleur. Nu wil ik er weer een mannetje bij doen, alleen kreeg ik het advies in de winkel om er 1 mannetje �n een vrouwtje bij te doen?
Hoe denken jullie hier over?

verder zitten er in de bak:
-schooltje kardinaal tetra's
-4 corydora's panda
-1 ancistrus

groeten Naomi

492816naomi_wegman_0_82_20160219_171810_resized.jpg

Dit is mijn bak 🙂

Op dit formaat bak zou ik me beperken tot een koppel. De soort is geen harem-vormer en hoewel de Altispinosus naar mijn mening in een groepje beter tot zijn recht komt, vind ik een meter (ondanks je inrichting die zichtlijnen voldoende onderbreekt) te krap om meer dan 2 exemplaren te houden. Overigens is het erbij plaatsen van een man geen garantie dat hier ook daadwerkelijk een koppel gevormd zal worden. Om de kans op succes hier te vergroten zou je ervoor kunnen kiezen om de vrouw die je nu nog hebt weg te doen en
1. Bij je lfs te kijken of daar al iets van koppelvorming waar te nemen is
2. Met een groepje (max 5) jonge exemplaren starten en daar een koppel uit laten vormen

Ik wnes je hoe dan ook veel succes. Wanneer het je lukt om weer een koppeltje tot stand te brengen, zal je hier zowel qua uiterlijk als gedrag enorm veel plezier aan beleven1

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er nu 1 mannetje bij in gedaan. Nu afwachten of ze elkaar leuk gaan vinden. Wel erg mooi om te zien dat mijn vrouwtje gelijk weer mooier op kleur kwam toen het mannetje er bij in kwam, echt binnen een minuut. Heel bijzonder om te zien!

Ik heb een groep van 8 Altospinosa's in mijn aquarium. Regelmatig heeft een koppel een nestje. Hun eitjes leggen ze graag op gladde stenen. Die lavastenen zijn erg scherp en ruw en daarom zou ik ze vervangen door gladde stenen. Gewone keitjes die bijna niets kosten bij een tuincentrum. De vissen kunnen dan ook niet gewond raken als ze zich een keer gaan schuren.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hoi Jos,

Lijkt me bijzonder mooi zo'n groepje. Maar denk dat jij vast een iets grotere bak hebt.
Ik weet dat niet elke steen geschikt is voor in het aquarium. Daarom heb ik die lava stenen er in zitten, en al die hoekjes en kieren vinden de panda's erg interessant.
Ik heb nog genoeg "platte"stenen in de tuin bij de vijver liggen, maar weet niet of die er wel in mogen?

groetjes Naomi

Hoi Naomi,

Klopt, mijn aquarium is "iets " groter , ik wilde er me aangeven dat een groep van deze vissen ook leuk is en dat het niet altijd een koppel moet zijn. Die stenen uit de tuin goed schoonmaken met kokend water en dan de bak in. Lavastenen eruit want die zijn ongeschikt. Dat is afval uit de hoogovens met de mogelijkheid dat er allerlei schadelijke stoffen nog in zitten. Voel maar eens hoe scherp die stenen zijn. Lijkt me ook niet goed voor de tastdraden bij de bek van de Panda's.
Wie weet kom je nog wat leuke stenen tegen bij de renovatie van de Koeksebelt of de Vecht...
Mocht de nog eens Altispinosa's nodig hebben: ik heb regelmatig jongen zitten.

Hobbygroet,
Jos Hut

ik ben het met mijn naamgenoot eens op een extra puntje na ik zou de stenen nog even goed overgieten met azijn dan kun je zien of ze kalk afgeven dit zie je doordat het dan gaat schuimen/bubbelen als ze kalk bevatten zou ik ze niet gebruiken in je aquarium

Doe voordat je je stenen gaat overgieten, eerst even in een emmer doen. Je kan ze dan een tijdje in de azijn laten staan. Het effect is dan beter te zien.

Hobbygroet,
Jos Hut

Waarom moeten lavastenen eigenlijk op kalk worden getest? Het is toch bekend dat daar geen kalk in zit?

even goed lezen mascha of ivo 😛
het ging er om om de lava steen te vervangen voor stenen die rond de vijver lagen 🙂

Jos Hut zei:
Lavastenen eruit want die zijn ongeschikt. Dat is afval uit de hoogovens

Dat lava erg scherp is en dus minder geschikt voor vis is ben ik met je eens, maar lava is geen afvalprodukt uit de hoogovens.

@ Caddyladdy: dat heb ik me vroeger laten vertellen. Dat het slakken waren uit de hoogovens. Maarre waar komt het dan wel vandaan?

Hobbygroet,
Jos Hut

Lava brokken zijn stukken vulkanisch stollingsgesteente met een rood-bruine kleur. De lava sierstenen zijn zeer poreus en hebben daardoor een laag gewicht. Waar exact ze vandaan komen moet ik je schuldig blijven,maar ik meen dat dit uit steengroeves in Duitsland werd gewonnen. En de hoogovenslak is specifiek een restant van de reactie tussen steenkool en erts in een hoogoven, als bijproduct van vloeibaar ruwijzer: door de hoge temperaturen in de hoogoven smelt alles en worden ijzer en andere metalen gereduceerd. Het zwaardere metaal zinkt naar de bodem terwijl de resterende oxiden, de slak, er bovenop blijft drijven. Je ziet dit ook na het lassen, dit tikken ze er met een hamer vanaf.

IK heb er nu 1 mannetje bij gedaan. Het ene moment zwemmen ze vredig naast elkaar en het andere moment zitten ze achter elkaar aan te vangen en probeert mijn oude alti de nieuwe met haar staart te slaan. Wil dit iets zeggen over dat ik dan misschien toch 2 mannetjes heb?

Tot nu toe vinden de panda's de lava stenen niet erg. De tastdraden van mijn oude panda's zijn in deze bak juist weer aangegroeid. Ik had in mijn oude bak grind en daar sleten de tastdraden inderdaad van. Vandaar nu ook alleen zand op de bodem. Maar heb dan ook wel alle scherpe randen van de lava stenen er af geschuurd.

De stenen vervangen wordt nog een heel project. Aangezien ik met pijn en moeite een verhoogd terras heb gebouwd met de stenen.

Ik ga eerst eens kijken hoe deze 2 alti's met elkaar overweg kunnen en dan later misschien alle stenen vervangen. Bedankt allemaal voor het mee denken.

Groetjes Naomi

Dat 'slaan' betekent dat ze indruk op elkaar willen maken, "kijk eens hoe sterk ik ben". Zegt verder niks over of het een mannetje of vrouwtje is.

Aaah ok. Maar sinds vandaag gaan ze nog een stapje verder en draaien ze constant om elkaar heen en af en toe zitten ze echt met hun bekken aan elkaar. Weet niet of ze dan echt aan het vechten zijn of dat dat ook iets is om indruk op elkaar te maken?

Dat klemmen met de bekken is territoriaal gedrag en dan heb je twee van hetzelfde geslacht (waarschijnlijk twee mannetjes).

Dit heet bekketrekken. Dat kan ook een voorspel voor paarvorming zijn. De vissen kijken dan of ze gelijkwaardige partners zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut

877498_0_82_vogels__aquarium_352.jpg

453719_0_82_vogels__aquarium_366.jpg

Dit zijn ze, misschien dat iemand me kan vertellen wat hun geslacht is?
Ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt Jos, zou leuk zijn als het voorspel is!

Groetjes Naomi

Mooie visjes, wel nog aardig jong zo te zien. Het geslacht zou ik niet weten, op ten duur krijgen mannen wat puntigere vinnen en vinstralen (Uiteindes)

Zijn oom neefjes van elkaar h�, t zijn allebei microgeophagussen (microgeophagi?)

Dit zijn over het algemeen allen wel veel makkelijker te houden visjes dan ramirezi's: niet zo gevoelig qua waterwaardes, niet zo doorgefokt, geen rare kweekvormen.

In bijna alle gevallen is de altispinosus een beter alternatief dan de ramirezi.

Ik ben ook op de alti's overgestapt omdat de ramarezi bij mij niet wilde. Dezen doen het opzich goed, weet alleen nog niet of het een mannetje en een vrouwtje zijn....Dat is dan bij de ramarezi makkelijker te zien 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan