Wat is er nieuw

Altispinosa man en vrouw?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Angelawiersma17
  • Startdatum Startdatum
A

Angelawiersma17

Guest
Hallo allemaal,

laatst heb ik twee Altispinosa aangeschaft en nu twijfel ik erg of het wel een man en een vrouw zijn.

De een jaagt de ander telkens op namelijk.
Ik heb een filmpje op Youtube geplaatst, eerst zie je de ene Alti, en vervolgens komt de ander links in beeld en steelt hij een stukje voer 😛

De kwaliteit is niet top, gefilmd met mijn mobiel maar misschien kunnen jullie er iets mee..

https://www.youtube.com/watch?v=Ejux3xJNnQ0

Voor zover ik dat kan zien, hebben beide vissen GEEN sikkelvormige staart met verlengde buitenste vinstralen.

Dat zou dan betekenen dat je 2 vrouwen hebt.

Greetzz BigSmoke

Ik denk dat ze nog heel jong zijn, maar waarschijnlijk wel 2 vrouwen dan..

Aaah.... 🙁 dan hoop ik stiekem dat ze nog heel jong zijn!

Ik heb al een aantal jaren altispinosus. Was zelf begonnen met een groepje van 3 (meer hadden ze niet in de winkel). Al hoewel van behoorlijk formaat,het geslacht dat was nog moeilijk te zien. Of niet eigenlijk. Pas na twee-drie maanden bleek ik een vrouw en twee mannen te hebben.

De typische geslachtkenmerken (zoals verlengde vinstralen) vind ik zeker bij altispinosus niet altijd betrouwbaar.Ik heb een vrouw,die is best fors. En heeft ook wel verlengde vinstralen. Het is dat ik zelf heb gezien dat er eieren uitkwamen en uiteindelijk de geslachtspapil duidelijk te zien was, maar anders had ik gedacht dat het een man was.😉

En van het typische 'man vrouw'gedrag kun je ook niet echt spreken. Mijn altispinosus,zowel de mannen als de vrouwen,dagen elkaar vaak uit, dan zetten ze de kieuwen tegen elkaar op,soms bekvechten (al was dit vooral in het begin) of soms de ander wat wegjagen.

Als je een duidelijke geslachtspapil kunt zien die wat meer naar beneden wijst,dan is de kans groot dat het vrouwen zijn. Bij mannen wijst de geslachtspapil meer naar de anaalvin ofzo.

Maar ik denk dat je deze exemplaren nog even de tijd moet geven. Over een paar weken valt er misschien meer over te zeggen.

Bedankt voor je reactie visstisck!
Dit geeft nog enige hoop, we wachten het af!

Hoe groot zijn beide alti's?

Zo te zien zijn ze nog vrij jong, of in ieder geval op het oog nog niet volgroeid. Het geslachtsverschil is dan ook nog erg lastig te zien.
Persoonlijk vind ik de vorm van de staart-, rug- en anaalvin (punt- of zelfs draadvormig verlengd bij mannen) bij volwassen vissen nog het duidelijkste kenmerk. Op grond daarvan zou ik de eerste voorzichtig inschatten op een man, en de tweede op een vrouw.

De combinatie van M. altispinosa en M. ramirezi zou ik trouwens niet aanraden. Het zijn nauw verwante soorten die zoveel op elkaar lijken dat tussen alle 4 de vissen territoriaal gedrag kan optreden.

We zijn inmiddels een klein tijdje verder en gisteren zag ik de beide vissen bekvechten, letterlijk.
De een jaagt de ander nog steeds weg en ze pakten elkaar dus bij de lippen.

Nu kan dit een krachtmeting zijn, het vrouwtje wil graag dat het mannetje sterker is meende ik gelezen te hebben maar aan de andere kant kunnen het ook gewoon twee mannetjes zijn.

Ik heb hier weer een aantal foto's.
Ik dacht in het begin heel duidelijk te zien dat de een een man was vanwege zijn verlengde vinstralen bij de staart en onderste vinnen maar nu lijkt "mevrouw" ook wat langere vinnen te ontwikkelen maar deze lijken meer gebogen te zijn?

Beetje vage omschrijving misschien?! Dus dan nu maar de foto's haha 😛

Vermoedelijke vrouww, deze foto lijkt me wel duidelijk.
432427angelawiersma17_0_85_visse.jpg

De vermoedelijke man liet zich echter niet zo gemakkelijk fotograferen

Vermoedelijke man 1
821132angelawiersma17_0_85_visse.jpg

Vermoedelijke man 2
123763angelawiersma17_0_85_visse.jpg

Wat denken jullie? 😀

Geen van de drie vissen lijkt me volwassen genoeg om het goed te kunnen beoordelen, maar in het topic dat Ronald aangeeft kun je misschien al wel wat aanknopingspunten vinden.

Zo op het eerste gezicht vind ik geen van de drie vissen erg mannelijk overkomen.
De eerste heeft wel wat vrouwelijks (boller buikje) en de derde iets mannelijks (ietsjes verlengde voorste rugvinstralen en een klein beetje verlenging van de bovenste en onderste staartvinstraal).

Hey Patrick,

Bedankt hoor het meedenken!

Foto 1 is de vermoedelijke vrouw
Foto 2&3 is dezelfde vis, ik dacht een man.

Ik heb in dat topic gekeken en daar werd verteld dat het geslachtsdeel van de man iets puntiger is en meer naar achteren wist en die van de vrouw is groter en ronder en wijst meer naar beneden.

Op basis daarvan... Denk ik juist dat foto 1 man is en foto 2&3 vrouw! Net andersom dus 🙂

Ik zal kijken of ik een scherpere foto kan maken van de vinnen en geslachtsdelen.

Een van de twee heb ik goed op de foto kunnen zetten.
Aan de vorm van het geslachtsdeel te zien zou ik zeggen dat het een vrouw is.

774592_0_82_dsc_0455.jpg

999588_0_82_dsc_0453.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan