Altolamprologus calvus black/pectoral


Robintjeuu

Member
Lid geworden
7 september 2011
Berichten
18
Locatie
Nootdorp
Hallohallo,

Ik kan nu een paar Calvussen bestellen!

ik heb de keus uit Calvus black of Calvus black pectoral 'zaire'

als ik deze 2 namen nu Google dan zie ik geen flinke verschillen behalve dat de pectoral echt echt zwart is. De normale Calvus black heeft hier en daar soms een witte streep.

Nu weet ik wel dat pectoral een vin is van een vis, de nederlandse naam voor die vin zou ik niet weten maar Google maar eens Pectoral fin.


Btw de vissen komen in een 120x40x40 met een kolonie L. multifasciatus (20) van stuks? verder zorg ik er eerst voor dat ik een 2de rotspartij heb rechts in de bak. Als de keus gemaakt is wil ik er 4? bestellen deze in een 60 cm bak laten koppelen en de andere 2 dan zien te verkopen? is dit een goed idee of zouden jullie die anders doen en zo ja hoe dan?

Ik weet dat Calvussen misschien beter solo te houden zijn maar ik vind zo'n beestje zo zielig alleen.. En mocht het echt niet gaan er komt een 2de rotspartij rechts in de bak waar ze elkaar kunnen ontwijken, deze wil ik t.z.t. wel laten bewonen door een koppel J. Dickfeldi.



Graag hoor ik wat jullie van mijn idee vinden en of ik dingen wel of niet moet doen.
 
Robintjeuu zei:
Ik weet dat Calvussen misschien beter solo te houden zijn maar ik vind zo'n beestje zo zielig alleen..

je geeft zelf aan dat ze beter solo kunnen ;) dus alleen is niet zielig, beter zelfs. in de natuur leven ze waarschijnlijk ook alleen.



in 60cm koppelen lijkt mij niet zo'n heel goed plan...

in het aquarium bij mij op school zwemt ook maar 1 calvus (black denk ik), dat aquarium is ruim 3 meter lang en 70-80 cm hoog/diep.
 
nilo1804 zei:
in 60cm koppelen lijkt mij niet zo'n heel goed plan...

Eensch.

Het koppelen lukt alleen bij al redelijk grote vissen. Altolamprologus groeit (heel) erg langzaam, dus dan zouden ze lange tijd in een veel te kleine bak zitten. Die gaan echt vechten ook voordat ze de koppelbare leeftijd bereikt hebben en in 60cm kunnen ze geen kant uit. Plus 60cm is al te klein voor 1 Calvus dus misschien doe je ze nog een groeiachterstand op ook dan.
Als het allemaal al lukt en je *zou* een koppel krijgen, dan moeten de andere 2 linea recta (ieder) in een andere bak, waar laat je die dan?

Ik zou alleen calvus durven laten koppelen in een bak van 2m ofzo waar ze dan ook echt weg kunnen en dan nog moet je de overblijvers heeeel snel verwijderen.

Ik zeg ook, beter solo. Of je moet een reeds bewezen koppel kunnen krijgen.
 
Hallo,

Ik dacht dat reeds bewezen koppels niet bestonden! althans dat is mij geleerd.


Wat jullie mij vertellen is niets nieuws voor mij, ik heb mij blind gekeken omdat ik perse een koppel wou. Tuurlijk zijn deze vissen te klein om te koppelen.. de verkoper zegt 3 a 4 cm, Wat zouden zij minimaal moeten zijn om te koppelen?

sorry dat ik dit ben vergeten maar bedankt om mij er weer even op te wijzen!

Groeten,
Robin
 
Calvus kan, zoals gezegd, prima solo. Een onbewezen koppel is bijna een garantie voor problemen. Voor een groepje is je bak weer net te klein, denk ik Bovendien is het in een stenenbak nog een heel gelazer om er dan weer exemplaren uit te vangen, als er een 'stel' ontstaat

. Ik zou het op een exemplaar houden.. Zorg wel dat hij de eerste tijd wat plek heeft om zich te verschuilen, want die multi's kunnen behoorlijk fel zijn, zeker als ze jongen hebben.. Ik zou in ieder geval het licht doven als je de Calvus toevoegt.. Het zijn namelijk best 'watjes' ten opzichte van andere soorten. Alleen voor hun soortgenoten zijn ze behoorlijk onverdraagzaam.

Maar wel een hele mooie en fraaie vis, die verder niet zoveel eisen stelt. Houd er wel rekening mee dat ze zeer traag groeien.
 
Okee bedankt!

ik heb nu 1 calvus black pectoral besteld en kijken hoe die het gaat doen in mijn bak!

Groeten,

Robin
 

Terug
Bovenaan