aluminium strips wel of niet schadelijk

R

Raffie

Guest
Beste forummers,

Ik ben alle spulletjes aan het kopen en verzamelen om led in mijn aquarium aan te leggen. Nu zie ik overal dat geadviseerd wordt om de led strips op een aluminium profiel te plaatsen. Nu heb ik vandaag 2 x 2 meter vierkante aluminium profielen gekocht bij de bouwmarkt. Deze worden op gewenste lengte gezaagd. nu lees ik alleen weer dat aluminium schadelijke stoffen aan het aquarium afgeeft. Is dit alleen als aluminium onder water komt?
 
Zo nu en dan een condensdrupje,zal niet schadelijk zijn.
 
Nee hoor, de lichtbakken van sommige aqua's incl die van mij ( rio 400 ) zijn toch ook van aluminium gemaakt?
 
Lijkt mij onwaarschijnlijk
 
Ik heb de ledstrips ook op een aluminiumprofiel bevestigd zitten.

levert bij mij geen problemen op.

628239_0_82_20140426_174633.jpg


328446_0_82_20140426_174639.jpg
 
lowie1960 zei:
Lijkt mij onwaarschijnlijk

Bij blank aluminium kan bij veel condens wel aluminium in de bak komen.

Geeloxeerd of behandelt is het minder.


Ook door niet of slecht ge�soleerde metaaldelen die aanwezig zijn in sommige aquaria kunnen vergiftigingen ontstaan, zoals door koper, zink en aluminium dat giftig is in kalkarm water.
 
Aluminium oxide (roest) is giftig. Maar, de profielen die wij doorgaans gebruiken zijn geanodiseerd en minder vatbaar voor oxidatie. Kortom: maak je geen zorgen.
 
trouwens denk dat met frequent waterwissel het wel meevalt

anders rvs gebruiken
 
Je kan ze trouwens ook gecoat kopen of ze zelf coaten ;)
 
Bedankt voor de vele reacties.

ik heb de aluminium O profielen bij de pr*x*s. Dit is dan waarschijnlijk blank aluminium of niet?

waar kan ik geanodiseerd of Geeloxeerd aluminium strips halen? ik zag ze niet bij de bouwmarkt namelijk.
 
ik ben vanmiddag even teruggeweest naar de bouwmarkt. Bleek dat ze elders wel geanodiseerde strips hadden. Helaas alleen platte, gene U of ronde.
Nu hadden ze wel platte van 3cm breed. Zou dit dan voldoende koelen als je hier 1 strip op plakt. Het oppervlak is dan iets groter.
 
aquarob zei:
Aluminium oxide (roest) is giftig. Maar, de profielen die wij doorgaans gebruiken zijn geanodiseerd en minder vatbaar voor oxidatie. Kortom: maak je geen zorgen.

Aluminiumoxide is onoplosbaar in water. Dus geen probleem voor vissen. Elk blank aluminumprofiel wordt binnen de kortste keren bedekt met een dunne laag Al-oxide die de rest van het Al beschermt tegen verdere oxidatie, daardoor is Al zo duurzaam.
Anodiseren is net gecontroleerd voorzien van een dunne oxidelaag.
 
Bertus,

die link verwijst naar een anti-algmiddel op basis van (giftig) Zinkoxide waarvoor de veiligheidsinformatie die je citeert wellicht klopt. In ��n variant zit er Al-oxide bij in andere Calciumchloride. Men moet aan Zn-oxide een aanzienlijk deel (hier ca 20%) van een inert materiaal toevoegen of de ganse boel kleeft aan elkaar. Als je een schep van dit poeder in je vijver mikt ben ik er zeker van dat je de 20% Al-oxide onopgelost op de bodem terugvindt.
 
Zink-alu-oxide.

Lost inderrdaad heel slecht op.Lucas.
 
Raffie zei:
ik ben vanmiddag even teruggeweest naar de bouwmarkt. Bleek dat ze elders wel geanodiseerde strips hadden. Helaas alleen platte, gene U of ronde.
Nu hadden ze wel platte van 3cm breed. Zou dit dan voldoende koelen als je hier 1 strip op plakt. Het oppervlak is dan iets groter.


deze heb ik erin de platte
 
lowie1960 zei:
Raffie zei:
ik ben vanmiddag even teruggeweest naar de bouwmarkt. Bleek dat ze elders wel geanodiseerde strips hadden. Helaas alleen platte, gene U of ronde.
Nu hadden ze wel platte van 3cm breed. Zou dit dan voldoende koelen als je hier 1 strip op plakt. Het oppervlak is dan iets groter.


deze heb ik erin de platte

Bedankt. Dan gebruik ik deze ook.
 
Terug
Bovenaan