Wat is er nieuw

Amerika aquarium van Puntdrukker

• Onderwerp starter Onderwerp starter puntdrukker
  • Startdatum Startdatum
P

puntdrukker

Guest
Beste leden,
zit al een tijd op dit forum maar heb nooit de moeite genomen om een fotoalbum aan te maken, dus bij deze.

Mijn interesse licht voornamelijk bij de zuid-Amerika vissen. In het verleden heb ik veel soorten en type vissen gehad in verschillende aquariums. Momenteel hou ik mijn hobby bij 1 aquarium. Ik heb altijd mijn vissen gekocht in de winkel, dit heb ik nu een beetje laten gaan en struin voornamelijk dit forum of marktplaats af om aangeboden vissen en planten te kopen.

Momenteel heb ik een tweedehands bak (gekocht in Deurne), met de afmeting van 100*80*60. Ik had hiervoor een bak van 150*45*70 gekocht via ebay, ik wou graag een vierkante bak om meer diepte te hebben bij het inrichten.

De techniek die ik gebruik:
- 3* beamswork led balken white/ red white en blue white
- 300 watt verwarming (merk onbekend, is aan vervanging toe)
- Fluval FX5 pomp (wou graag de dikke Eheim maar paste niet in de kast) dit is overigens ook een topper.
- Fluval luchtpomp

Ik ben niet zo bekend met de planten maar ik gebruik wat ik mooi vind. Verder probeer ik de bak in te richten met de Amano stijl in gedachte.

De vissen die ik momenteel heb:
- 4 Pterophyllum scalare altum (specifieke type weet ik niet)
- 5 Corydoras sterbai
- 2 Kardinaal tetra (had een groep van 20)
- 4 Paardekop zandhapper Acantopsis octoactinotos
- 1 apistogramma hongsloi vrouw (moet nog een man bij komen)
- 1 Ancistrus dolichopterus vrouw

Verder heb ik een to-do lijstje
- Meer planten
- Meer schuil plekken maken
- Groep corry`s uitbereiden, met Sterbai of een ander type
- Man Hongsloi vinden
- Groep Altum`s uitbereiden, of overstap maken naar discus vissen
- Paartje dwerg chicliden erbij
- Verwarming vervangen naar een externe

Dit is een beetje mijn verhaal, ik verder benieuwd wat jullie van mijn bak vinden hieronder de foto`s. Ik zal ook proberen deze af en toe te updaten.
339273puntdrukker_0_82_pa277830.jpg

793342puntdrukker_0_82_pa277831.jpg

344265puntdrukker_0_82_pa277837.jpg

764548puntdrukker_0_82_pa277845.jpg

321421puntdrukker_0_82_pa277848.jpg

194736puntdrukker_0_82_pa277849.jpg

855576puntdrukker_0_82_pa277850.jpg

611716puntdrukker_0_82_pa277851.jpg

379345puntdrukker_0_82_pa277852.jpg

426488puntdrukker_0_82_pa277873.jpg

185398puntdrukker_0_82_pa277874.jpg

945742puntdrukker_0_82_pa277875.jpg

Veder heb ik een Olympus Pen EPL-1 gebruikt om de foto`s te maken.

Groetjes Pepijn.

433859puntdrukker_0_82_pa277876.jpg

468625puntdrukker_0_82_pa277877.jpg

768855puntdrukker_0_82_pa277878.jpg

833528puntdrukker_0_82_pa277885.jpg

812333puntdrukker_0_82_pa277896.jpg

887931puntdrukker_0_82_pa277897.jpg

677797puntdrukker_0_82_pa277898.jpg

Ik vindt dat je een mooie inrichting hebt! Leuk dat je de begroeiing zo in een hoek hebt staan met zwemruimte eromheen.
Hoe lang heb je hem nu draaiend? En ben je niet van plan er nog wat meer vissen in te zetten?

@chilodus.

Ben zeker van plan om meer vissen in te zetten maar eerst de vissen in mijn to-do lijstje vinden.

Wat voor visjes zou je er nog bij willen dan

@shakur
Zelf vind ik de regenboog vissen mooi, maar die nemen veel ruimte in beslag. Dus denk meer aan een kleine scholen vis (geen kardinaal of neon tetra). Verder moeten ze goed met maan en discus vissen kunnen als ik nog een overstap wil maken naar discus vissen.

Dan zou ik ook meteen kijken naar bij vissen die een temp van 30 aan kunnen

Zelf heb ik als scholenvis de Nannostomus Beckfordi en Megalamphodus sweglesi welke ik aan kan raden. Al weet ik van die laatste dat de zwarte variant graag bijt aan lange vinnen. Komen ook beide uit Zuid-Amerika.

dat ziet er al mooi uit. En het is een detail maar je bedoeld vast een Zuid-Amerika bak. Een Amerika bak zoals veel Amerikanen die hebben ziet er zo uit. 😛
08082010083.jpg

De paardekop zandhapper komt uit Azie dus niet uit Zuid-Amerika.

Botia,

Bedoel ik een zuid-amerika biotoop, en ook inderdaad de paardekop komt daar niet weg. Maar ik vind zelf dat ze niet afbreuk maken aan het biotoop, vind het anders wat als je malawi vissen bij altums in doet.

Botia zei:
dat ziet er al mooi uit. En het is een detail maar je bedoeld vast een Zuid-Amerika bak. Een Amerika bak zoals veel Amerikanen die hebben ziet er zo uit. 😛
08082010083.jpg

De paardekop zandhapper komt uit Azie dus niet uit Zuid-Amerika.

wat een oerlelijk aquarium zeg.

Ookal maak je een biotoopbak dan nog heb je vaak een gezelschapsbak. Veel zuid-Amerikaanse vissen komen elkaar in het wild nooit tegen.

Ook komen bv kardinaaltetra's in vooral plant arme delen voor en is het water colakleurig.

Kortom biotoop bakken bestaan niet. Maar er zijn wel fraaie bakken zoals de jouwe

Ben het niet met je eens botia wel schaars maar zezijn er wel

Bedankt voor het compliment botia.

shakur zei:
Ben het niet met je eens botia wel schaars maar zezijn er wel

Ik heb nog nooit een bak gezien met een blubberbodem met veel half verteerd blad en colakleurig water. 100% biotoop corect wordt het nooit. Al zijn er mensen die het enigzins kunnen benaderen.

Ik heb nog maar weinig complimenten van botia gezien op het forum. Neem dit ook niet negatief op, ik waardeer uw stijl en bewonder uw kennis. Mooie amerika bak ook trouwens, lol.
Terecht een mooi ingericht aquarium, maar valt inderdaad nog wat aan te sleutelen. Succes.

Is ook een informatieprobleem. We weten soms ook niet meer wat nog nodig zou zijn om het te verbeteren/meer biotoopgetrouw te maken.

Voorbeeldje: onze takkenbak
4 vissoorten
- die allen voorkomen in de Rio Negro en de Rio Orinoco stroomgebieden
- die daarbinnen dezelfde typen stroompjes opzoeken
- die allen houden van dezelfde habitats - oevertjes, met weinig waterplanten, voornamelijk planten die over het wateroppervlak hangen
2 plantensoorten
- die allen voorkomen in de Rio Negro en de Rio Orinoco
- waarvan plausibel is dat ze voorkomen in dezelfde typen habitats als de vissen die we hebben.
Maar je leest het al: heel veel slagen om de arm, ik heb het over 'plausibel' en niet over 'het is zo', etc. etc.

Verder kom je met informatie die we hier, duizenden kilometers verder, kunnen vinden niet.

In die zin heeft Botia helemaal gelijk: wat 90% van het forum een Zuid-Amerika "biotoop" noemt is niets meer dan een gezelschap van Zuid-Amerikaanse soorten dieren en planten.

~ Ivo

Inderdaad zul je nooit perfect de natuur kunnen nabouwen. Wel is het mogelijk om het naar eigen smaak in te richten en dat je nog wat vissen kan zien.

Zoals ik eerder benoemd heb ben ik ge�nspireerd door meneer Amano. In de 15 jaar dat ik aquarium houden als hobby heb vind ik hem echt een groot meester.

Pol_de_gezzmol zei:
Ik heb nog maar weinig complimenten van botia gezien op het forum. Neem dit ook niet negatief op, ik waardeer uw stijl en bewonder uw kennis. Mooie amerika bak ook trouwens, lol.
Terecht een mooi ingericht aquarium, maar valt inderdaad nog wat aan te sleutelen. Succes.
Eerste bericht van mij in dit topic eerste woorden daar staat een compliment. 😉. Ik geef niet snel complimenten omdat het altijd beter kan dat is mijn motto. Je moet ook niet te snel tevreden zijn vind ik. Maar dat ben ik. 😉 Ik voel me ook niet aangevallen.

Na een tijdje afwezig geweest te zijn op het forum, hierbij een update van mijn bak. Heb in de tussen tijd te kampen gehad met de gatenziekte, dit heeft mijn vissen bestand aardig uitgedund.

Vandaag heb ik alle stenen er uitgehaald en dit vervangen door kienhout. Verder heb ik ook een weer een TL-lamp aangesloten, vond het toch een beetje donker in de bak.

Wat er nu nog in zit is het volgende:
- 2 maanvissen
- 4 corry`s sterbai
- 1 paardekopzandhapper
- 2 kardinaal tetra
- 1 Nannacara anomala man

Wat mijn plan is om er een groep discus vissen (8 of 10) te nemen en de groep corry`s uit bereiden. Na wat speurwerk op internet ben ik bij een discuskweker in Tilburg uitgekomen (de Parel). Heeft iemand met deze kweker ervaring? Nou is deze kweker ook een eindje rijden, misschien weten jullie ook een goede betaalbare in het noorden van Nederland?

Verder ben ik natuurlijk benieuwd wat jullie nu van mijn bak vinden?

641534puntdrukker_0_82_pc298067.jpg
[/img]

674315puntdrukker_0_82_pc298068.jpg
[/img]

211964puntdrukker_0_82_pc298070.jpg
[/img]

839438puntdrukker_0_82_pc298074.jpg
[/img]

528633puntdrukker_0_82_pc298077.jpg
[/img]

Leuke bak en jammer dat je ziekte hebt gehad.

Hierbij een update van mijn bak (is alweer een tijd geleden) 🙂

Ondertussen veel gebeurt.
Overstap naar discus gemaakt, hierbij veel plezier van gehad en ook de ongemakken.
Een nieuwe bak gekocht met dezelfde afmeting maar dan zonder de vaste achterwand. Heb zelf geprobeerd een achterwand te maken ging niet helemaal goed. maar de nieuwe bak wel in gebruik genomen. Toen een overstap gemaakt naar mijn huidige discusvissen.

Ondertussen ben ik wel wat topics aangemaakt op een wel bekend discus forum.

Ik wil graag alsnog mijn bak met jullie delen.
Aller eerst de achterwand die mislukt was, ik had problemen met de epoxy die wit uitsloeg.
yry51-cjSbFqWYDmXb4mckNm3LhXX3vp.jpeg

Dan hierbij de huidige situatie:

Zo groot waren de visjes toen ik ze gekocht heb.

Hier zijn nog wat foto`s van mijn vorige discus vis bestand. Ik heb dit bestand in zijn geheel kunnen verkopen, dit omdat ik de nieuwe bak wou gaan gebruiken en de overstap wou maken naar de meer natuurlijke kleuren.

4KngYorKi-FljYYt6vkckr8C79u5W9Z6.jpeg

Het ziet er echt mooi uit, vooral dat hout vind ik goed gedaan. :thumbs:
Je hebt er ook een paar prachtige discusvissen in zitten 😉

Mooie vissen zeg. Ik vind trouwens je oude achterwand heel bijzonder, wel vooral vanaf de zijkant gezien.
Die nieuwe ziet er wel heel ambitieus uit 😉
Wat heb je er nu als achterwand in zitten? Een totaaloverzicht zou leuk zijn.

Mooie discussen en een mooie D. filamentosus man! Wel vraag ik me af waarom je er Oto's bij hebt? Die passen er totaal niet bij qua temperatuureisen? Daar had ik iets anders bij gekozen.

Mogen we nog een totaalplaatje?

@ MCMike, momenteel heb ik er geen wand in zitten en heb ik simpel weg de achterkant zwart geverfd met schoolbord verf.

@ Jeppo, Welke vissen bedoel je met de Oto`s?

Totaal plaatje zsm plaatsen.

Deze!

YUqLpNf9svf9d1LjNHMGxPHrUovOiVlm.jpeg

Oto's zitten het liefst rond de 23/24 graden, of het nou O. macrospilus of O. mariae zijn. Denk niet dat je je Dicrossussen en Discussen op die temperatuur wilt houden.

Ook is deze Otocinclus heel erg mager. Of deze nog te redden is met goed voeren vraag ik me af. Ik denk het niet.

Ow die Jeppo, na wat gelezen te hebben klopt het dat die op een lager temp zitten.

@Botia, wat bedoel ook deze is heel mager?

Groetjes.

Hij bedoelt dat die er ondervoed uit ziet. Ook "algeneters" moet je bijvoeren. Die kunnen niet van niks leven. Ook eten ze niet alle algensoorten, waardoor mensen vaak niet begrijpen waarom ze vermageren/doodgaan terwijl er nog algen zijn. Als de algen die zij eten er niet meer zijn, dan moeten ze dus bijgevoerd worden. Courgette of komkommer doet wonderen. Twee, drie plakjes, een lepel er doorheen en naar de bodem laten zakken. Sommigen zeggen dat deze er maar ��n dag in kunnen, zelf laat ik het er gewoon in zitten tot het opgegeten is. Moet je jezelf anders even in verdiepen!

Een Otocinclus die niks te kort komt ziet er ongeveer zo uit:
tH-cTz4AMLM-eS2mYVEDsIoqVQhSsH3K.jpeg

tH-cTz4AMLM-eS2mYVEDsIoqVQhSsH3K.jpeg

Dit is geen aanval hoor! Veel mensen weten niet dat ze hun meervallen bij moeten voeren, maar daar zijn fora voor. Kennis delen. 😉

Bedankt Jeppo,

Ik wist dat ze bij gevoerd konden worden doormiddel van komkommer etc.

Was mij er niet van bewust dat hij ondervoed was.

Iedere week (of twee keer per week) een paar stukken komkommer zal ze goed doen! Maar ze moeten nog steeds koeler zitten. 😉

Succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan