Wat is er nieuw

Ammania praetermissa of Nesaea sp. red

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Website
aquaforum.nl
Sinds 5 februari 2016 heb ik een Ammania praetermissa, oudere naam is Nesaea sp. red, in mijn Rio 180 staan. Geen gemakkelijke plant, zo blijkt. Op foto 1 zie je hoe de plant er na aankoop uitzag. Er zaten toen nog geen wortels aan. Foto 2 laat zien hoe de plant er nu bijstaat.
Foto 3, wat dichterbij genomen, laat hopelijk mijn probleem al zien, puntalg! Bij mijn andere planten is dit niet te zien. Nu is dit plantje een zeer langzame groeier maar ze is toch wel wat groter geworden. Eigenlijk zoek ik mensen die ervaring hebben met deze plant en dit willen delen. Wie, o, wie?

319582_0_82_171235_0_82_cimg21001.jpg

855734_0_82_cimg2152.jpg

971587_0_82_cimg2154.jpg

Groet,
Ben.

[color:#FF0000]
benvo zei:
Sinds 5 februari 2016 heb ik een Ammania praetermissa, oudere naam is Nesaea sp. red, in mijn Rio 180 staan. Geen gemakkelijke plant, zo blijkt. Op foto 1 zie je hoe de plant er na aankoop uitzag. Er zaten toen nog geen wortels aan. Foto 2 laat zien hoe de plant er nu bijstaat.
Foto 3, wat dichterbij genomen, laat hopelijk mijn probleem al zien, puntalg! Bij mijn andere planten is dit niet te zien. Nu is dit plantje een zeer langzame groeier maar ze is toch wel wat groter geworden. Eigenlijk zoek ik mensen die ervaring hebben met deze plant en dit willen delen. Wie, o, wie?

319582_0_82_171235_0_82_cimg21001.jpg

855734_0_82_cimg2152.jpg

971587_0_82_cimg2154.jpg

Groet,
Ben.

Help!!!
[/color]

Dat ziet er niet fraai uit Ben. Ik ken de plant verder niet zelf en hoop dat je lotgenoten zich melden met misschien een advies 🙂.

Oei, das minder. Kan je helaas niet helpen maar wellicht dat dit bericht andere leden bereikt!

Edit: ik zie dat er al meer leden hebben gereageerd 🙂

Naast mijn "normale" bak heb ik ook een Super Fisch Panorama bakje waarin ik allerlei stekjes opkweek. Toen we bovenstaande plant kochten heb ik een paar takjes van de Ammania praetermissa in dit aquarium gezet. Gewoonlijk spuit ik daar 1 ml. Easy-life carbo per dag in verder doe ik daar niets. Gek genoeg is daar het plantje schoon?

Natuurlijk kan ik het plantje uitwisselen voor een wat "makkelijker" te onderhouden soort. Wellicht doe ik dat ook maar ik vind het erg onbevredigend dat ik dan iets doe zonder dat ik weet wat er fout ging.....

Daarom is mijn hoop gevestigd op de kenners op deze site!

Groet,
Ben.

Ik ben geen kenner maar ik denk dat dit plantje bepaalde tekorten heeft. Ik heb zelf ook niet zo vaak succes met rode planten moet ik zeggen.

jessicapilon zei:
Ik ben geen kenner maar ik denk dat dit plantje bepaalde tekorten heeft. Ik heb zelf ook niet zo vaak succes met rode planten moet ik zeggen.

Daaraan denk ik ook, John. Gezien de alg soort denk ik in de richting van fosfaat. Als eerder beschreven heeft de stek in mijn kweekbakje helemaal geen last terwijl NO3 en PO4 allebei niet meetbaar in dat bakje!
Eigenlijk hoop ik dat er mensen zijn die dit plantje wel beter kennen. Op internet vind je er ook weinig over!

Dank in elk geval voor je reactie, John!

Groet,
Ben.

De soorten binnen Nesaea zijn een tijdje geleden opnieuw ingedeeld.
Naar mijn idee zijn alle soorten gevoelig voor een te hoge hardheid.

Je zou kunnen beginnen met het verder uit elkaar zetten van de stengels.

Geen XXXXX gebruiken :stop:

Dank je wel, John en Tom voor jullie reacties!

Wat men van de plant weet is het volgende:

Het verspreidingsgebied is onbekend.
De soort zou zacht water verlangen en in ieder geval intensief licht.
De planten worden kennelijk gekweekt met name in Singapore.
Dit doen ze gedeeltelijk submers waarna ze aan de vakhandel aangeboden worden.

Ze horen onder de Lythraceae familie (kattenstaart)

Soms worden ze aangeboden onder de, overigens onjuiste naam, van Nesaea crassicaulis.

Deze informatie komt van Christel Kasselmann die vertelt dat het wel een aparte soort is, n.l.: Nesaea sp.

De nieuwe indelingsnaam is dus Ammania praetermissa.

Bij mij staat de plant trouwens in zacht water met voldoende licht.

Groet,
Ben.

Ja,

Ben

Deze soort heb ik een paar jaar geleden geprobeerd en het zijn echte moerasplanten.
Onder water gaan ze nog wel even verder en zijn ze prachtig maar niet voor lang.

De andere 'groene' vorm wil ik binnenkort nog wel opnieuw proberen.

Ok, ik heb ze trouwens daarnet in mijn kweekbak gezet. Daar stonden ook al een paar stekken die wel mooi zijn gebleven. De vervanging is een Ammania senegalensis die ik daar nog in had staan en waarmee nu dus stuivertje is gewisseld.

Fijn dat jullie wilden reageren, nogmaals dank daarvoor.

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan