Ammonia blijft terugkomen!


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!

Ik heb 6 weken geleden een flinke ammonia piek in mijn 54 liter bak gehad. Getest met wespro druppels. Na alles afgespoeld te hebben incl zand heb ik hem 4 weken laten indraaien, net zoals een nieuwe bak. Na 4 weken water getest en zowel ammonia en nitriet was 0. Ik heb toen mijn 7 overgebleven rasboras maculatus er toen weer in gedaan. Gisteren na een dode gevonden te hebben en apart gedrag weer mijn water gestest. Er zat weer ammonia in de bak! Hoe kunnen 7 rasboras een bak zo vervuilen dat er weer ammonia in zit?

Ps ik voer ze heel weinig vooral omdat het een nanobak is en ik speciaal nanovisjes voer geef.

Er zit een aquaflow 100 in. Zou deze te zwak zijn?

Wie heeft er een idee? Er zijn er nu 4 overgebleven.
 
Maak je veel je zand schoon? Bodemrot? Heb je voor die 4 weken indraaien wel pieken gemeten?

Groot verversen. meet je NH3 0,4 en je ververs de helft blijft 0,2 over en loopt weer op en is dan nog veel te veel. 0,2 is al teveel.

Bij crisis kun je wat zeoliet in aquarium doen. Goed info lezen. is noodoplossing om uit water te trekken maar eenmaal verzadigd dan geeft het weer vrij dat wil je niet hebben.
 
Aan het zand zit ik niet veel en ik heb geen voedingsbodem erin zitten, wel heb ik een paar plantjes verplaatst en 2 stukken hout toegevoegd.

Ik heb geen pieken gemeten in de indraai tijd.

Misschien dat toch teveel zand overhoop is gehaald met verplaatsen van de plantjes?
 
Heb je misschien bodemcapsules van een duister merk erin gestopt?
 
Ik gebruik in de 60cm ook de Aquaflow 100 en met een normale bezetting kan dat prima. Hoeveel meet je eigenlijk aan nh3/4? Die paar kleine visjes kunnen met zuinig voeren niet zoveel vervuilen lijkt me.

Heb je misschien bodemcapsules van een duister merk erin gestopt?

Tja, capsules:D;)
 
Nee het enige wat ik erin gedaan heb is een heeel klein beetje all in one plantenvoeding
 
wat jij bedoeld met bodemcapsules van een duister merk, slechte ervaring met bodemcapsules gekocht in een steegje ?

Er zijn blijkbaar bodem capsules in omloop welke ammonium afgeven aan het water. Als de bolletjes los komen in het aquarium.

Ik moet hier direct bij vermelden, dat de capsules van Tuinkabouter uitvoerig getest zijn. En geen ammonium afgeven aan het water. Dit omdat de gebruikte korrels zeer langzaam afgeven.
 
NH3/4 was 0,5 trouwens.

Ik heb er voer in gedaan tijdens indraaien om bacteriën te kweken. Misschien toch per ongeluk te veel voer ingedaan? Maar ja had het water geen 0 NH3/4 moeten hebben of dan kwam later....... Ik heb het water nog gestest voordat ik de visjes erin deed.
 
Nee toen was de vloeistof geel dat betekent 0 en nitriet was helder dus ook 0.

Ik snap werkelijk niet waar het vandaan komt.........
 
Dan zal je denk ik niet tijdens die weken teveel hebben gevoerd want dat wordt vrij snel afgebroken.
 
Ik bedenk mij ineens dat het misschien aan de circulatie kan liggen........... Hij is best rijkelijk beplant en er zitten stenen en hout in........ Misschien dat dat de circulatie tegenhoudt en het vuil ergens ertussen ophoopt.
 
Ook dan kan ik me niet voorstellen dat je zo snel al last hebt van een meetbare nh3/4.

Vind het een lastige kwestie en kan niet bedenken waar het aan moet liggen.
 
Weet ook niet hoor maar als je in de indraai weken geen NO2 en NH3 meet heb je dus geen pieken gehad en lijkt me dat er dus nog geen opbouw van bacterieen is geweest. Je moet in die indraaiweken wel eerst meten dat het proces in gang is gezet lijkt mij. wellicht met het instoppen van de visjes dat dit proces pas in werking is gezet en dat er nog te weinig nitrificerende bacterieen aanwezig waren.
 
Dat vermoeden heb ik dus ook al is een piek niet altijd waarneembaar. Wet je ook hoeveel nitraat je had na het indraaien en hoeveel zit er in je kraanwater?
 

Terug
Bovenaan