Wat is er nieuw

Ammonia/nitriet

• Onderwerp starter Onderwerp starter SasKingRy
  • Startdatum Startdatum
S

SasKingRy

Guest
Hallo allemaal, 2 weken terug had ik van de buurvrouw een kom met een paar guppy’s gehad. Kom vond ik zielig dus een klein bakje van 60CM gekocht en gelijk de vissen eraan gedaan lekker dom dus. Vissen schoten sinds dinsdag door de bak heen of lagen half dood op de bodem. Gelijk 75% ververst en toen ging het een dag goed maar de volgende dag was het weer hetzelfde. Nu de keuze gemaakt om de guppy’s naar mijn broer te brengen ( 180 liter en draait al 10 jaar zonder enig probleem). Van hem heb ik net een schep van zijn bodem gehad, balletjes (?) uit zijn filter voor in de mijne en nog een paar stekjes. Maar wat is nu wijsheid? Het hele bakje leeg halen en opnieuw beginnen of zijn bodem etc erin doen en dan een paar weken laten draaien? Groetjes!

Niet ingedraaide bak kan maar dan moet je echt heel goed de waardes van NH3/4 en NO2 in de gaten houden en veel en vaker verversen. Het is ook niet optimaal omdat je eigenlijk om je filter cultuur goed te laten rijpen het best juist wel deze pieken kan krijgen zodat de bacteriën daarop hun biofilm gaan vormen om de stoffen om te zetten. Dit is echter met vissen erin niet mogelijk omdat die stoffen uiterst giftig zijn. Dus als je ze tijdelijk ergens anders kan stallen zou ik dat doen en dan rustig je bak in laten draaien voor zeker 2-3 weken.

Gr
Stefan

Ik zou ze even voor 4 wk bij je broer stallen en dan als de bak is ingedraaid weer ophalen. Dan zouden de Guppen wel in de bak moeten kunnen als het er niet teveel zijn. Een bak moet normaliter 4 wk indraaien.

Dank je wel voor je reactie! Ik ververste sinds dinsdag 3 x per dag maar dat is geen doen voor die visjes dus die zijn lekker bij mijn broer. Heb dit alleen gedaan omdat ze al in een kom zaten. Laat ze idd een paar weken bij hem alleen moet ik nu het bakje helemaal leeg halen/schoonmaken en opnieuw beginnen of is het voldoende om nu een paar weken te laten draaien met een schep van mijn broer zijn bodem en wat korrels uit zijn filter?

Wat jij wilt. Als je tevreden met met de bodem laat je het zo en anders is het nu de tijd om dat soort dingen aan te passen. Zelfde geldt voor de stekjes. Het indraaien met een deel van zijn bacterie cultuur zal wellicht wat sneller gaan maar om dit te weten moet je meten. Guppies kunnen prima op kraanwater dus heel uitgebreid hoef je niet te testen. NO2 (nitriet) en evt NH3/4 (ammoniak/ammonium) en NO3 (nitraat) om je filterwerking te peilen. Als het geheel is ingedraaid kun je naar een wekelijkse (evt om de week) waterwissels. Ook dit is altijd een discussiepunt want de een ververst een paar keer per week, de ander niet. De een ververst 50% of meer de ander maar 10. Zul je dus een beetje zelf moeten ondervinden waarbij je NO3 waarde kan helpen.

Gr
Stefan

Ah dank je wel. Ja vroeger toen ik nog bakken had ( had er toen een aardige verslaving aan Haha) ververste ik nauwelijks, misschien eens in de 3 maanden maar dat waren 280 liter bakken dus veel makkelijker stabiel te houden dan een klein 60 bakje. Al had ik toen wel wat meer moeilijke vissen en geen guppy’s maar voor mijn zoontjes zijn guppy’s erg leuk. En qua testen, heb van Sera een uitgebreide druppelset en test alleen wanneer ik denk dat er iets mis is en dat was nu wel duidelijk. Heel erg bedankt voor alle info!! Heb toch het filter uitgespoeld in vies water van mijn broer zijn bak, helft mijn filter watten gedaan en de helft van zijn filter korrels, schep van zijn bodem beetje onder de mijne verstopt ( ik heb een zwarte bodem, hij heeft zand/bruin kleurig) en stekjes gepland. Nu maar een paar weekjes wachten. Dank je wel voor je hulp! Groetjes, Saskia

Nou het was een goede beslissing gister om de vissen naar mijn broer te brengen. De vissen waarvan ik dacht dat ze erg weinig kleur hadden en alleen een beetje blauw op hun staartvin zijn bij hem nu helemaal blauw geworden.

Wat ik deed met mijn schoongemaakte 60cm was water van mijn grote aquarium in gedaan en wat stenen en biobollen overgezet. Volgende dag was ammoniak aan het wat hogere kant. 50% vers water in en sindsdien 0 problemen. Er groeien kleine maanvissen nu in

Maanvissen wat leuk! Helaas heb ik de ruimte hier in huis niet om een zeer grote hoge bak te hebben maar anders had ik het wel geweten. Zit nu ook te twijfelen om die 60 bak gewoon weg te doen en iets groters maar niet al te groot te kopen. 125 liter ofzo 🤣

Ben erover uit denk ik. We gaan een rio 125 of rio 180 kopen, we hebben 1 muurtje hier in huis waar geen zon komt dus daar moet het precies passen

Zou ik als het budget het toelaat gelijk voor de 180 gaan. Als het eenmaal begint wil je wrs zo weer groter. Twijfelde eerst ook tussen de 125 en 180 (had hiervoor een 125 maar wilde een nieuwere versie met m'n verhuizing). Nu denk ik had beter geweest als ik voor de 240 was gegaan. Komt nog wel in de toekomst en wrs ga ik dan gelijk voor de 350 omdat ik graag later een grotere school roodneus zalmen wil gaan houden, in de orde van 30 tot 40 stuks 😆 . Overigens is de 125 wel een prima maat voor guppen.

Gr
Stefan

Ja idd, je wilt altijd wel groter. En hadden mijn zoontjes van de buurvrouw geen guppy’s gehad dan had ik die 60 bak niet eens gekocht Haha. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en wil toch weer beginnen, had op m’n 4de mijn eerste aquarium gekregen en altijd vissen gehad tot ik eens 2 weken op vakantie ging en terug kwam en alles dood was ( degene die op het huis paste heeft in een week tijd zo’n reuze pot voer van tetra erin gegooid en 4 strips met diepvriesvoer 😫). Dat heeft mij toen zoveel verdriet gedaan dat ik er niet meer aan begon. Het is wel de bedoeling dat de guppy’s in de 60 bak blijven, dat is nu al een lelijk kinder aquarium geworden met sponge bob beeldjes en al die onzin. Zelf MOET en zal ik weer een labeo bicolor hebben, een groepje corydoras ( panda of clown dat weet ik nog niet), kardinaaltjes of neons, kegelvlekbarbeeltjes en zag laatst de citroen tetra die mij erg leuk lijkt. Gewoon een vrolijke gezelfdchapbak dus, mijn enige eis is echt die labeo bicolor want dat is mijn lievelingsvis. Overigens mocht het guppy bestand te groot worden dan kan ik ze verdelen in de familie.

Wat een ellende met dat voeren. Je kan dan nog beter gewoon twee weken niet voeren in zo'n geval, tegenwoordig heb je natuurlijk ook technische hulpjes hiervoor. Je wilt voor jezelf dus een gezelsschapsbak. Labeo's zijn volgens mij wel wat grotere vissen dus dan zit je denk automatisch al aan een wat grotere bak, je moet jezelf maar even inlezen. Kegelvlekken en Citroen tetra's zijn sowieso sterke vissen de andere twee kunnen wel is problemen mee zijn maar hoeft uiteraard niet. Vindt Citroenen overigens wel heel erg mooi als ze op kleur zijn, verkijk je er niet op in de dierenwinkel want dan laten ze niet altijd hun mooie kleuring zien, geldt voor de meeste vissen trouwens. Anders kan je altijd nog wat rouwtetra in de bak plaatsen bij de Guppies, die eten een groot deel van de kleine visjes op (mits je daar geen persoonlijke problemen bij hebt natuurlijk). Op Aquainfo kun je wel de globale info vinden over de verschillende vissen.

Gr
Stefan

Eens, volgende keer dat ik op vakantie ga geef ik of levend voer of gewoon niets. Citroen tetra’s schijnen idd pas mooi te kleuren als ze zich fijn voelen, die visjes heb ik nog nooit gehad maar denk dat ik die wel ga nemen. Een labeo kan idd erg groot worden en is territoriaal dus een grote bak moet wel zeker omdat ik ook een groepje corydoras wil. En als het guppen bestand te groot wordt plaats ik gewoon een deel over naar mijn broer. Hij heeft ook de rio 180 en er zitten alleen 6 platy vrouwtjes in ( en dan voor tijdelijk mijn vissen) en als dat ook teveel wordt dan idd wat rouw tetra’s erbij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan