Wat is er nieuw

Ammoniak blijft hoog

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ballast
  • Startdatum Startdatum
B

Ballast

Guest
Hoi,

Ik heb sinds gister een Rio 180 draaien nadat ik eerst een Rio 125 had. Ik heb het externe filter, een JBL e1501, meegenomen naar de nieuwe bak, echter zit er wel een nieuwe bodem in. Filter heb ik voor de rest in de afgelopen weken niet meer aangeraakt.

Gisteravond zag ik alle (15) kegelvlekbarbelen aan de oppervlakte naar lucht hangen, ik dacht eerst dat het een co2 probleem was maar de drop checker was keuring donkergroen.

Na het testen van het water bleek het ammoniak op 1.0 mg/l te zitten met een Colombo druppeltest. Ik heb gelijk 50% van het water ververst maar de waardes blijven onveranderd. Ik heb ook kraanwater getest maar die test gaf netjes 0 aan.

Inmiddels zijn alle kegelvlekjes overleden, de Betta en de garnalen zien er nog goed uit.

- Hoe heeft het ammoniak zo snel kunnen stijgen
- waarom zakte het niet met een 50% waterwissel?
 
Zou je de vissen ergens anders in kunnen doen? Anders blijven verversen, ammoniak moet echt omlaag😉
 
Ik heb helaas niks anders, ik had ook geen mogelijkheid om de nieuwe bak in te laten draaien.
 
Ik heb helaas niks anders, ik had ook geen mogelijkheid om de nieuwe bak in te laten draaien.
Oei, dan zou ik echt nog een paar keer verversen totdat het lager word.😉

Maar waarom het door de eerste waterwissel niet lager werd, geen idee, best raar eigelijk:juggle:
 
Welke bodem heb je ?
Heb je nitriet ook gemeten?
Ik zou denken dat het gewoon de opstartfase van de bak is, of er ligt iets te rotten in je bak 😛 .
 
Bij zulke waarden agressief verversen, desnoods twee keer per dag back to back 50%
 
Welke bodem heb je ?
Heb je nitriet ook gemeten?
Ik zou denken dat het gewoon de opstartfase van de bak is, of er ligt iets te rotten in je bak 😛 .

De bodem is dennerle kwartsgrind, nitriet is 0.


Het zal inderdaad de opstartfase zijn, alleen was ik verbaasd over hoe snel het ammoniak opkwam en dat het ook niet minder werd na 50% waterwissel.
 
Bij zulke waarden agressief verversen, desnoods twee keer per dag back to back 50%

Je mag het ook voorzichtig aan doen hoor, anders wordt het zo'n zooitje bij je thuis 😉 😀

Maar wel blijven verversen net zo lang tot de waarden goed zijn en dan heel goed blijven meten om te zien of de waarden daarna niet weer gaan oplopen.
 
Toch wel raar dat je in 1 dag zo n hoge waarde constateert. Dan moet er ook de nodige vervuiling dus zijn. Heb je veel bewoners die de boel belasten misschien?
Heeft het oude filter stilgestaan?
 
Hoi,
- Hoe heeft het ammoniak zo snel kunnen stijgen

Je hebt een nieuwe bodem. Bodem is misschien wel meer dan 50% van de filterwerking.
Dus je moet ook zeker maar de helft liefst minder voeren, de eerste 3 a 4 weken.


Hoi,
- waarom zakte het niet met een 50% waterwissel?

Wie zegt dat jij de kleur goed hebt afgelezen. Misschien zat er meer dan 1 ppm NH in het water.
Groen, groener en groenst is niet voor iedereen even duidelijk.

Advies. Verversen en minder voeren. Evt easylife VFM kopen.
 
Bedankt allen,

Voorlopig zal ik blijven meten en verversen.
 
zeoliet of fles seachem prime kan ook helpen als het uit de hand gaat lopen.
 
Bizar dat er vissen dood zijn en de garnalen nog leven eigenlijk.
Welke garnalen zijn het?
 
Bizar dat er vissen dood zijn en de garnalen nog leven eigenlijk.
Welke garnalen zijn het?

Vuurgarnalen en japonica’s. De Betta is inmiddels ook niet meer. Na nog een keer vervest te hebben is de waarde nu 0,5 mg/l (15 minuten na het verversen)
 
Heel jammer. Dit ging wel heel snel allemaal.
 
Misschien over het hoofd gelezen, maar heeft de JBL e1501 uren, vol met water uitgestaan voordat je hem weer aanzette. Want dan sta je de bak vol met gif te pompen (lees: dode bacteriën cultuur).
 
De pomp heeft ongeveer 3 uur uitgestaan. In het verleden met verhuizen is dit nooit zo’n groot probleem geweest vandaar dat ik nu de pomp niet heb laten rondpompen. Achteraf had ik het missvhien beter wel kunnen doen.

Andere waardes:

Ammoniak 0,5
No2 0
No3 20

Allen gemeten met de druppeltest.
 
Gebeurd is gebeurd, hopelijk draait je bak nu snel in zodat je er weer van kunt genieten.
 
Omdat ik daar helaas de ruimte niet voor heb, anders had ik het wel gedaan ;-)
 
filter dat 3uur stil staat moet echt geen probleem vormen, ze hebben hier wel is de hele nacht uitgestaan zonder problemo´s.

maar je had uiteraard ook een geheel nieuwe bodem (zeer groot biologisch filter mits "ingedraaid").

de 1 kan in een gloednieuwe bak met gloednieuw filter na 2 weken vissen toevoegen zonder problemen, de ander heeft alleen een nieuwe bodem en krijgt meteen ellende... geen touw aan vast te knopen.
 
de 1 kan in een gloednieuwe bak met gloednieuw filter na 2 weken vissen toevoegen zonder problemen, de ander heeft alleen een nieuwe bodem en krijgt meteen ellende... geen touw aan vast te knopen.

Klopt soms is het echt heel bizar hoe groot de verschillen zijn.
Ik heb ook een keer heel veel problemen gehad doordat ik bij mijn vader zijn grindbodem te schoon had afgehevelt.
Terwijl zijn filter geen minuut had stilgestaan, toch ook een enorme ammoniakpiek en blauwalg en weet ik al niet wat.

Maar het komt ook voor dat mensen een hoop vissen in een nieuwe bak gooien, er niet naar omkijken en het jarenlang goed gaat.
 
Sinds afgelopen zondag iedere dag gemeten en water gewisseld. Blijft voorlopig rond de 0.5 hangen. Ondertussen wel een baby garnaal gespot, vreemd dat die beestjes het wel overleefd hebben. Ik dacht altijd dat zijn de meest kwetsbare waren.
 
Wat ik zelf heb gemerkt is dat garnalen vooral gevoelig zijn voor te grote temperatuursverschillen (van koud naar warm)
En dat ze heel gevoelig kunnen reageren op bacterien (door groepen samen te voegen bijvoorbeeld)
Wisselende kh gh en ph moet je ook mee uitkijken.
Maar ammoniak heb ik ook gehad, vissen dood, maar mijn citroengarnalen overleefden.
 
Vandaag weer thuis gekomen na een week aan boord. Net gemeten en de Ammonia(k) is 0. Nitriet is ook 0 en nitraat is 20.

Probleem opgelost dus 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan