Wat is er nieuw

Amoniakpiek. Wat te verwachten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hemmel
  • Startdatum Startdatum
H

hemmel

Guest
Hallo allemaal,

Het duizelt mij van alle artikelen over de stikstofcyclus en bacteri�n. Op de een of andere manier gaat het het ene oor in en andere oor uit.

Ik heb nu zes dagen vissen in mijn aquarium. Vier visjes op 60 liter. Ik heb drie dagen watervlooien gevoerd, zonder het water uit de zak te gebruiken. Voor de rest voerde ik korreltjes; misschien te veel.

Nu is het ammoniakgehalte gestegen naar 1 mg per liter. Nitraat is 10, nitriet is 1.

Ik heb het water voor de helft vervangen. De molly's dansten dankbaar in de schone waterstraal. Ik heb filtermedium en aquabacter toegevoegd.

En nu? Ga ik een nitrietpiek krijgen terwijl er visjes in het water leven? Kan de ammoniak blijven stijgen? Is 1 mg/l ernstig?
Ik geloof dat een verstoring van de balans normaal is, na het plaatsen van de eerste vissen. Maar hebben de vlooien ook nog een rol gespeeld?

hemmel
 
Heb je gemeten met een druppeltest?

Eigenlijk zo lang je ammonium/ammoniak en nitriet meet elke dag een plons verversen tot het weg is en de stikstofcyclus op gang en de bacteriekolonie op sterkte is.
 
ja, druppeltest voor de ammoniak. stickje voor de rest..
Dank je voor de tip. Zal ik doen.
 
Verversen, verversen en verversen.....
 
Heb je je aqua laten indraaien ? En Hoelang?
 
Het heeft vier weken ingedraaid.
 
Dat is meestal genoeg maar soms kan het wat langer duren. Zoals Ton al zegt verversen en zuinig voeren.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan