An Vrolijk is een nieuw avontuur begonnen.


A

An Vrolijk

Guest
Een aantal weken geleden kreeg ik de vraag van iemand of dat ik aub haar slijkspringers wilde overnemen. Daar moest ik even over nadenken hoe ik dat ging aanpakken. Nog een bak erbij wilde ik absoluut niet.
Toen dus de guppen bij Wes op de kamer uit de meterbak. En de bak klaarmaken voor nieuwe bewoners.
Uiteindelijk is het dit geworden.
FB_IMG_1491088903460.jpg
FB_IMG_1491088922350.jpg
FB_IMG_1491088912745.jpg
FB_IMG_1491088943340.jpg
FB_IMG_1491088935482.jpg
 
20170402_015128.jpg


Dit schatje zit het liefst op de pomp of op de Algen magneet. De rest zit bij en op het zand maar daar mag deze niet komen van de rest.en het liefst met de neus tegen het glas zodat ie goed kan zien wat er buiten de bak gebeurd


20170402_015002.jpg
 
De bak heb je mooi gemaakt! Wat een grappige diertjes!
 
Ik vond het heel eng om er aan te beginnen. Ten eerste omdat het brakwater is wat ik nog nooit gedaan had, en ten 2e ik kende de beestjes helemaal niet.
Maar het gaat echt goed. Al wil ik denk ik aan de andere kant een klein stukje zand op palen maken zodat er genoeg water overblijft. Ook zit ik nog te denken over een eb en vloed systeem, maar de bak staat op de slaapkamer en heel veel ruimte heb ik daar niet.
In het water gedeelte zwemmen nu een paar guppen, daar moet nog iets komen wat er echt in hoort maar de keuze is vrij beperkt omdat het brakwater is en het aantal liters is niet zo heel veel. Ongeveer 35 liter.
Ook planten is een probleem. Ik wil eigenlijk echte mangrove hebben, daar is aan te komen dmv zaden maar dat wordt dan nog ff sparen.
 
Heel leuk en mooi gemaakt, die slijkspringertjes lijken me heel grappig, zijn ze erg actief?
 
grappig An nog nooit zo iets gezien leuke beestjes
succes met je nieuwe avontuur

groet
jaap
 
Hahaha ja op fb kennen ze deze bak idd al langer, daar spam ik heel wat af.
Ze zijn soms heel actief maar de meeste tijd liggen ze maar wat hun eigen ding te doen....lees luieren en mekaar te pesten.
Smorgens zitten de ramen soms helemaal onder het zand.
De lampen zijn snachts aan en overdag uit, zo fungeert de bak als nachtlampbakje en als zoonlief niet kan slapen kan ie naar z'n slijkies kijken ipv door het huis te spoken....Ja dat doet ie na 12 jaar nog steeds helaas.
 
mooie bak! Ik zag deze idd op facebook al eens passeren. Ik heb dit ook ooit overwogen maar heb de stap nooit genomen omdat dit toch een bepaalde "geur" moet hebben. Of heb je daar totaal geen last van?
 
Die geur krijg je volgens mij als je mengd met klei, dat heb ik niet gedaan nog omdat ik de juiste klei nog niet gevonden heb. En ik twijfel ook wel of ik het zal doen ivm de geur. Deze bak staat bij m'n zoontje op de slaapkamer....
Het water zelf ruikt ook wel anders als een gewone bak omdat het brakwater is. Maar dit vind ik zelf niet storend eigenlijk.

Ze zijn echt heel leuk. Zo zitten ze echt tijden dom voor zich uit te staren en dan ineens vliegen ze achterelkaar aan. Als ik op de kamer bezig ben, en de bak dus donker is, voel ik me ineens bekeken.....als ik dan kijk zie je 4 koppies naar je gluren. Super nieuwsgierig zijn ze. Vooral eentje wil altijd alles weten en gaat dan ook naar Wesley kijken als die in z'n bed ligt.

Bijten kunnen ze trouwens ook flink. Ik had bedacht oh is leuk als ik ze uit de hand kan voeren......foutje.......zodra ik nu de bak inga met m'n hand hangen ze aan m'n vingers......
Dus maar weer afleren en van een lepeltje eten ze ook. Echt beestjes met ieder een eigen karakter.

Ben er alleen nog niet uit wat nou mannetjes en vrouwtjes zijn.
 
Een leren handschoen kan misschien helpen An:D:D. Vooral op een slaapkamer wil je geen geurtjes dus ik snap dat je daar voorzichtig mee omgaat.
 
Ik ben ff aan het uitvogelen hoe dat moet een filmpje plaatsen met de mobiel. Bestand is te groot ofzoiets
 
Ga hier even antwoorden op je pb als ik mag natuurlijk, heb ik nog niet gezien dit topic, raakt me toch wel diep mis mijn slijkspringers :p

(Ps: Reden waarom hier antwoord mensen die interesse hebben in het houden van deze diertjes zullen wss ook hier kijken, dan kan iedereen ineens meelezen)

Wil eerst en vooral zeggen je hebt je goed geïnformeerd, super, ziet er prima uit!

*Nu je vragen:

-Zand/klei bodem is niet noodzakelijk, waar het wel voor dient is om het "biotoopgevoel" te geven, en een zeldzame kans op kweek.
Dus niet echt aan te raden, ook door het feit, klei en water maken troep: bespatte ramen, vuil water en de rottende geur van de bodem, alhoewel de geur en het vuil water "biotoopcorrect" zijn, zorgt het voor veel werk en geuroverlast.

Wel is het leuk om je slijkspringertjes holen te zien maken en zich te rollen in het slijk, maar is een klein voordeel met vele nadelen aan.


-Eb en vloed, om eerlijk te zijn moet je met 3 dingen rekening houden:

Je zand, dat deze zeker blijft liggen bij eb en vloed
Droogte voor je slijkspringers, als je zand en klei bodem had gehad dan hadden ze hun holen om in te verstoppen, maar je hebt dat hout kunnen ze daar op zitten
En nu de moeilijkste je moet heel erg technisch aangelegen zijn en goed kunnen uitrekenen :p

Maar dit is enorm stressvol, ikzelf had eb en vloed meester gekregen, maar heeft me veel stress gekost :p

Ps nr2: Als je nog vragen hebt stel ze maar gerust, want om eerlijk te zijn, heb het hele internet afgereisd om informatie toen ik ze had :p
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Ypoc: dus idd de geur! Ik zou het zelf natuurlijk enorm zonde vinden om deze prachtige beestjes te houden zonder optimaal te kunnen genieten van hun gedrag. ik denk ook wel dat ze met de klei wat drukker bezig zijn! Maar zoals je aangeeft heb je heel veel nadeel aan eigenlijk enkel dit.
 
Trouwens wat ik vergeten te vermelden was:

Eb en vloed hangt ook veel af van hoeveel water er verplaatst moet worden, ik had 2 opvoerpompen, 1 van aquarium naar kleine aquarium in de aquariumkast, verplaatste ongeveer 15 liter.
Had dan ook 1 opvoerpomp in dat klein aquarium die terug pompte naar het aquarium, alle 2 de pompen zaten op een tijdklok, maar het probleem was dat ik maar per minuut kon instellen.
Dus moet je genoeg water kunnen verplaatsen om 1 minuut je pompen water te laten verplaatsen.

Hopelijk begrijp je dit beetje :p

Maar dus bijvoorbeeld pomp schoot aan om 14 uur, en dan zat er 15 liter water minder in de slijkspringerbak, dus dat was dan eb. Enkele uren later schoot de 2de pomp aan, dan kwam de 15 liter water weer terug in de slijkspringerbak dan was het vloed.

Maar had ergens een exacte tabel gevonden die elke dag werd geupdate vanuit een mangrove/mudflat, eb en vloed hoe lang het licht was etc... Maar die ga ik wss nooit meer terug vinden.

Maar eb en vloed gebeurde 2x per dag, enkele uren eb en enkele uren vloed.
 
Oh en nog iets sorry dat ik je topic volspam :p

Maar het allerbelangrijkste is de watertemperatuur en luchttemperatuur, die moet hoog genoeg zijn.

Als je met een koude luchttemperatuur zit, dan gaan je diertjes energie verliezen en ze kunnen zelfs na tijd weigeren te eten.
 
Helemaal tof dat je vol spamt. Vind ik helemaal niet erg. Ik probeer het beste voor m'n slijkies te realiseren....behalve de modder dus. Ze rollen ook door het zand. Zo supergaaf om te zien. En owee als er zand niet goed ligt op het droge gedeelte....dan wordt dat gewoon ergens anders neergegooit.
Het probleem wat ik heb is met eentje die mag absoluut niet op het zand komen....nog niet eens er naar kijken dan wordt ie door de andere 3 hardhandig terecht gewezen. Dus die zit veel op het filter. Dat vind ik zo zielig dus ik wil nog een meer zand creëren maar dan op een manier dat het wateroppervlak net zo groot blijft als nu.
Jij had ook moeite met de juiste planten te vinden toch?
ik heb wel een site gevonden waar ze mangrove zaden verkopen a 6euro per stuk.

Er is idd weinig informatie te vinden erover. Ik had het geluk dat ik ze kreeg van iemand die er veel over geleerd had van een kenner.
Ze wilde ze ook liever niet aan iemand anders geven omdat ze wist dat ik er alles over wilde weten en ze zou proberen de juiste huisvesting te geven.

20170403_205409.jpg
 
Oh dan gaat het niks worden met dat eb en vloed. Ik merk wel nu ik de uitstroom anders heb gezet en het strandje dus iets van kleine golfjes krijgt,dat ze dat wel leuk vinden.

De bak heeft wel een goede temperatuur. Het water zit op 24 graden de klep zit altijd dicht en de gaten dicht gestopt met sponzen. Dus ook geen koude lucht erin. Behalve met voeren maar het voelt echt aangenaam warm.
Eten doen ze goed. Eigenlijk alles wat ik ze geef zelfs het droogvoer voor de guppen gaan ze fanatiek achteraan. Een baby gupje verdwijnt ook regelmatig in het bekkie.
Ik wil binnenkort eens stukjes regenwormen gaan proberen. Het schijnt dat ze kleine sprinkhanen ook lekker vinden maar daar moet ik me nog ff overheen zetten hahaha vind dat maar enge dingen en als ze ontsnappen zal m'n zoontje helemaal niet meer gaan slapen ben ik bang voor.
 
Ik ben ff aan het uitvogelen hoe dat moet een filmpje plaatsen met de mobiel. Bestand is te groot ofzoiets
Uplouden op youtube (kun je ook privé doen, zodat alleen mensen met de link het filmpje kunnen zien). Dan hier bovenin, op die 'filmrolletjes' drukken, en verschijnt er een venster. En daar plak je de link in.;)
 
De youtube link kan je hier ook direct in het bericht plakken, dan moet deze wel openbaar staan.
 
Leuk zeg, mooie bak op deze manier, wat zwemt er verder in het water gedeelte?
 
Er zwemmen nu nog alleen wat guppen rond. Ik moet nog op zoek naar een biotoop correct visje. Zit te twijfelen over de bijtjes met die hele moeilijke naam. Maar wilde eerst eens kijken hoe de slijkspringers reageerde op visjes. De volwassen laten ze met rust alleen de babys zijn een lekker snackje maar er blijven er genoeg over.
 

Terug
Bovenaan