Wat is er nieuw

Ancistrus cf. cirrhosus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Raekz
  • Startdatum Startdatum
R

Raekz

Guest
Onlangs een aquarium voor erbij op de kop weten te tikken, inclusief inhoud. Nu heb ik de garnalen, rasbora's en sulawesi slakken al weten te identificeren, maar bij deze tast ik in het duister.

Ik heb het vermoeden dat het Ancistrus cf. cirrhosus (gold) betreft? Geen stekels op de neus, of is dit een erg jong exemplaar? Tevens is het een 60cm bakje, dus mocht deze nog flink gaan groeien, weet ik dat ik asap op zoek moet gaan naar een ander onderkomen voor deze vriend.

Zouden jullie uitsluitsel kunnen geven? Foto's zijn getrokken met een mobiele telefoon, dus de kwaliteit is niet optimaal.

Komtie;

vuiuOC4fo9OvPi-Zs28vvMEDT_DYgeGz.jpeg

vuiuOC4fo9OvPi-Zs28vvMEDT_DYgeGz.png

Alvast bedankt!

Vrouwtje, wordt 10 cm, dus kan wel,hoor.

Ik weet niet hoe groot de vis is, maar als het nog een kleintje is zou het zelfs toch nog een mannetje kunnen zijn.

Bertus zei:
Vrouwtje, wordt 10 cm, dus kan wel,hoor.
Ik een albino Ancistrus in mijn handen gehad, die we hebben gemeten op 17cm.

Wat ik heb begrepen is dat wel uitzonderlijk groot. Ik dacht altijd dat ze zo'n 12 � 13 cm werden. Heb ze ook nog nooit groter dan dat gezien.

Dat was trouwens ook een vrouwtje.

Mijn wildkleur koppel waren 15 en 16cm.

Vandaar de "cf." wellicht? Geen idee welke soort het is of zijn.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben opgelucht dat het niet zo'n grote joekel van 45cm wordt, aangezien ik het een leuke vis vind. Afgaand op Bertus z'n reactie, kan deze in de 60cm blijven of kan ik toch beter een ander onderkomen gaan zoeken?

Ik heb overigens de stipgrootte opgemeten van de kekke Hema theedoek, stip is 1,5cm. Dat gezegd hebbende, gok ik dat deze vriend(in) nu ongeveer 5cm zal zijn? Krijgt deze ook nog die stekels op zijn/haar neus dat jullie weten? @Dargine, de cf aanduiding is die ik op internet vond, geen idee ook waar deze afkorting voor staat.

Edit : ik lees her en der op internet dat ze rond de 15cm gemiddeld worden en dat een bak van minimaal 100cm aangeraden wordt 🙁

Ik heb hier ook mannen van 15-17 cm.
De vrouwtjes zijn bij mij kleiner.

Ik heb wel wat ervaring met deze vissoort. Ik vind dat een vrouwtjes ancistrus wel net in een 60cm bakje past, omdat vrouwtjes geen bullebakken zijn tijdens het eten en niet agressief zijn, mannetjes zijn veel territorialer. Maar een grotere bak van bijvoorbeeld 80cm is natuurlijk wel beter. Ik hoop dat het een vrouwtje is, maar het is nog wat jong om het met zekerheid ye zeggen.

IK heb er ook niet veel,hoor.

Denk een 45-50 .

dolle ancistrus zei:
Ik heb wel wat ervaring met deze vissoort. Ik vind dat een vrouwtjes ancistrus wel net in een 60cm bakje past, omdat vrouwtjes geen bullebakken zijn tijdens het eten en niet agressief zijn, mannetjes zijn veel territorialer. Maar een grotere bak van bijvoorbeeld 80cm is natuurlijk wel beter. Ik hoop dat het een vrouwtje is, maar het is nog wat jong om het met zekerheid ye zeggen.
Wat dacht hoeveel zo'n beest vervuilt?

Raekz zei:
@Dargine, de cf aanduiding is die ik op internet vond, geen idee ook waar deze afkorting voor staat.

Ik weet wel wat het betekend, vandaar ook mijn opmerking.
"cf." kan je vrij vertalen naar "lijkt veel op, maar kan ook iets anders zijn". Niemand weet precies welke soort de "Ancistrus cf. cirrhosus" is (of zijn) die wij in onze aquaria houden. Ze lijken veel op de echte "Ancistrus cirrhosus", maar vertoont blijkbaar ook kenmerken die niet helemaal overeen komen (vergeleken met wilde exemplaren). Wellicht is het een hybride of zijn het verschillende soorten.. niemand die het weet. Wellicht dat er daarom ook veel verwarring is over hoe groot ze nou eigenlijk worden. Sommige worden niet groter dan 12cm terwijl andere 17cm worden.. dat is een vrij groot verschil. Daar doelde ik dus op met mijn opmerking (zie eerdere discussie hierboven).

Het is dus ook niet bekend waar "ze" vandaan zijn gekomen.

Zover ik weet zijn het idd kruisingen tussen diverse soorten.

Botia zei:
dolle ancistrus zei:
Wat dacht hoeveel zo'n beest vervuilt?

Daarom heb ik een groot filter op.
Met 2 binnenfilters. Poep !!!.

Als die al in je bakje zit laat hem dan lekker zitten (zeker als je hem/haar leuk vind), het is niet ideaal maar om er nu hals over kop een beter plekje voor te gaan zoeken is echt niet nodig. Hou er wel rekening mee dat het stevige vervuilers zijn en pas je bestand daar op aan.

Verder ga ik met Dargine mee, cf staat voor: gelijkt op

Prachtig albino beestje !!!

Ik heb twee (onechte) L144vrouwen)en 3 "gewone", maar ben het niet helemaal eens dat die in een 60 cm. passen.
Tijdelijk kan wel, maar ik zou echt naar een andere oplossing kijken.

Bedankt allemaal! Ik ga dan toch zoeken of ik een nieuw onderkomen kan vinden, het kan dan nu misschien wel goed gaan, maar als ie straks in een te kleine bak zit, is het ook niet leuk natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan